שר האנרגיה של קפריסין: "היינו שמחים לקנות גז מ'תמר'"

יורגוס לאקוטריפיס: קפריסין מעוניינת לחתום על מזכר הבנות עם קבוצת דלק ונובל אנרג'י למיזם משותף להקמת מתקן יבשתי להנזלת גז טבעי בהשקעת מיליארדי דולרים

קפריסין מעוניינת לחתום על מזכר הבנות עם קבוצת דלק ונובל אנרג'י למיזם משותף להקמת מתקן יבשתי להנזלת גז טבעי בהשקעת מיליארדי דולרים, כך אומר שר האנרגיה של קפריסין יורגוס לאקוטריפיס. בראיון ל"גלובס" אומר השר כי חיבור מאגר תמר בצינור לקפריסין הוא הדרך הכי האטרקטיבית לייצא גז ישראלי למזרח הרחוק.

השר לענייני אנרגיה, תעשייה ותיירות הגיע לביקור של יממה בישראל עם שר החוץ של קפריסין לקראת ביקורו הצפוי של נשיא קפריסין במאי. כמי שאחראי גם על תחומי התיירות והכלכלה בארצו הוא נפגש עם השרים עוזי לנדאו, נפתלי בנט וסילבן שלום. ביקורו, חודש לאחר שהתמנה לתפקיד, עומד בצל המשבר הפיננסי החמור באי וחבילת החילוץ שבעקבותיה הודיעה קפריסין על הגבלת האפשרות להוציא הון מהמדינה. ההגבלה עשויה לפגוע בפעילותן של חברות ישראליות המשקיעות באי ובהן מקורות ו-IDE הפעילות בתחום ההתפלה, ב.ס.ר אירופה המפעילה את הקניון הגדול באי וחברות מסחר במטבע זר.

"העדיפות הראשונה שלנו היא לייצב את המערכת הבנקאית", אומר השר, "ללא המגבלות על הוצאת הון תהיה בריחת הון מהמדינה שתמוטט את הכלכלה. לכן אנו מבקשים מהמשקיעים הישראלים להתאזר בסבלנות. נשמח לטפל בכל בעיה נקודתית. אני כבר קיבלתי פניות בנושא מחברות זרות, אם כי עד כה לא מחברות ישראליות".

מנכ"ל נובל צ'רלס דיווידסון נפגש הבוקר (ג') עם נשיא קפריסין שביקש ממנו להקדים את קידוח האימות המתוכנן להיערך ברבעון השלישי של השנה בבלוק 12. "קידוח האימות יאפשר לנו לקבל הכרה ברזרבות הגז שלנו ומשום כך הוא בעל חשיבות עבורנו", הסביר לאקוטריפיס.

- כיצד במצבכם תוכלו להקים מתקן יצוא גז בהשקעה של 10 מיליארד דולר?

"קיבלנו כבר בקשות מצד כמה משקיעים שמעוניינים להקים את המתקן. הצרכים של המשק המקומי שלנו קטנים ואנו רוצים שתהיה לנו אפשרות לייצא גז. אני מבין שבישראל צפויה להתקבל החלטה בנושא יצוא בחודשים הקרובים ונשמח להעמיד את שירותי המתקן לטובת יצוא גז ישראלי. אבל להערכתנו גם אם ישראל לא תרצה לייצא גז דרכנו, יש לנו כמויות גז מספיקות כדי להצדיק כלכלית את הפרויקט שיהיה מודולרי. חילקנו לאחרונה רישיונות לשני קונסורציומים בהובלת חברות בינלאומיות גדולות, Eni, Kogas ו-Total. הקידוחים צפויים להיערך בסוף השנה הבאה ואנחנו אופטימיים. המאגר שהתגלה בבלוק 12 - נובל ודלק התחייבו לחבר אותו לחוף הקפריסאי. להערכתנו זה יקרה ב-2018 או 2019. לדעתנו האפשרות הכלכלית הכי מעניינת היא חיבור של תמר לחוף הקפריסאי דרך הצינור של בלוק 12".

קפריסין ניהלה בחודשים האחרונים מגעים עם ישראל במטרה לרכוש גז ישראלי עד לתחילת ההזרמה מהמאגר בבלוק 12. "מחיר החשמל בקפריסין הוא הגבוה ביותר באירופה כי אין לנו גז טבעי ואנו נאלצים לייצר את כל החשמל בדיזל ובמזוט", אומר השר, "היינו שמחים לקנות מחר בבוקר גז ממאגר תמר. התרשמנו מחיבור המאגר לחוף הישראלי תוך עמידה בלוחות זמנים. אנחנו בודקים אפשרות לייבא גז טבעי נוזלי אבל המחיר הופך את הפרויקט לגבולי מבחינת הכדאיות הכלכלית".

קפריסין צפויה להחליט בקרוב על חלוקת רישיונות חיפוש נוספים. מדובר ברישיונות באזורים הנחשבים פחות אטרקטיביים מאלה שחולקו בסוף השנה, אך באחד מהם, בלוק 8, עשויה לזכות שותפות הזדמנות קפריסאית שבשליטת רונן הלמן ואורי אלדובי הישראלים.

"אני מעריך שהמכרז ייסגר בסוף מאי", אומר השר, "אנו בוחנים את ההצעות מכל הממדים, לא רק המסחרי אלא גם האסטרטגי".