האוזר מתריע: שליש מהחברות בבורסה נמצאות בקשיים

בהרצאה בפני מנהלי הכספים של החברות ציין האוזר כי ב-2012 נרשם גידול של 62% במספר החברות שצרפו לדוחותיהן הערת "עסק חי" ■ יו"ר הרשות: "הנתונים הם מדאיגים, אך חשוב שיובאו בפני המשקיעים"

ארבע שנים וחצי חלפו מאז פרץ המשבר בכלכלה העולמית, אולם השלכותיו על שוק ההון המקומי עדיין מורגשות היטב. מנתונים שהציג היום יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, עולה כי נכון לסוף 2012, כמעט שליש מהחברות בבורסה הפנו תשומת לב לאי ודאויות בנוגע למצבן כספי בדוחותיהם הכספיים או כללו בהם הערת "עסק חי". בשנה האחרונה עלה מספר החברות שבדוחותיהן הופיעה הערת "עסק חי" מ-55 ל-89 - גידול של 62%.

"הנתונים ביחס לכמות הערות 'עסק חי' והפניות תשומת לב הם נתונים מדאיגים, אך חשוב שיובאו בפני המשקיעים", אמר האוזר. "השקיפות היא אחת מנקודות החוזקה של שוק ההון הישראלי, ויש להקפיד לתת גילוי בזמן אמת, גם אם הוא אינו מאיר את מצבה הכספי של החברה באור חיובי". הדברים נאמרו במהלך מפגש שקיימה היום עמותת CFOs, שהעניקה להאוזר את האות לאיכות ומצוינות בגין "פעולתו ותרומתו לשיפור הסביבה העסקית בישראל".

כאמור, האוזר הביע דאגה מהגידול המתמשך במספר החברות המדווחות על ספקות בנוגע להמשך פעילותן כעסק חי, וציין כי נכון לסוף 2012, אחת מכל 7 חברות כללה הערת עסק חי בדוחותיה הכספיים, לעומת אחת מכל 13 חברות בסוף 2008. בדוחות 2012 נמצאו 21 חברות שכללו לראשונה הפניית תשומת לב, ו-12 חברות שכללו לראשונה הערת "עסק חי". במקביל, 9 חברות מחקו מדוחותיהן הפניית תשומת לב, ורק 3 חברות מחקו הערת "עסק חי" (ורשמו במקומה הפניית תשומת לב).

"המשבר טרם חלף"

האוזר פנה לסיכום למנהלי הכספים הראשיים של החברות, תוך שהוא מדגיש את חשיבות תפקידם: "הימנעות מהכללת הערת 'עסק חי' או מהפניית תשומת לב חייבת להיות מושתתת על ראיות משכנעות. הציפייה מכם ומיתר חברי ההנהלה היא להעריך בעת עריכת הדוחות הכספיים את המשך קיומה של החברה כעסק חי, ולבחון אם קיימות אי ודאויות שמחייבות הפניית תשומת לב".

הוא הוסיף עוד כי "לצערנו, המשבר הגלובאלי בכלכלה העולמית שהחל בשנת 2008 טרם חלף. מספר רב של חברות ציבוריות וחברות אג"ח נקלעו בארבע השנים האחרונות לקשיים כספיים, מקצתן הגיעו להסדר. ההשקעות בשווקים הריאליים והפיננסים חשופות עדיין לסיכונים לא קטנים".

עסק חי
 עסק חי