1.5 מיליון שקל קנס לבעלי גן אירועים בלתי חוקי שנהרס ע"י המדינה

ביהמ"ש קיבל את תביעת המדינה נגד בעלי גן האירועים "אחוזת אסתר", שהופעל במושב הודיה ללא היתרים וללא רישיון עסק בשנים 1999-2006

בית משפט השלום באשקלון קיבל את תביעת המדינה וחייב את בעלי גן האירועים "אחוזת אסתר", שהופעל במושב הודיה ללא היתרים וללא רישיון עסק, לשלם למדינה סך של למעלה מ-1.5 מיליון שקל, בגין דמי שימוש בקרקע, הוצאות ההריסה והוצאות משפט.

מדובר במקרה של הקמת גן אירועים על שטח חקלאי בשנת 1999 והפעלתו במשך שנים ארוכות ללא היתרים וללא רישיון עסק. הגן פעל עד שנת 2006, כאשר בחודש ספטמבר הרסה המדינה את גן האירועים.

הנתבעים התעלמו משורת צווים, מינהליים ושיפוטיים, שניתנו להפסקת השימוש במקום ולהריסתו, ונקטו הליכים משפטיים שונים, שמטרתם לאפשר להם להמשיך ולהפעיל את גן האירועים ולגרוף רווחים, תוך ביזוי חוק התכנון והבנייה, ביזוי מערכת אכיפת החוק ומערכת בתי המשפט.

בתביעה יזומה שהגישה פרקליטות מחוז דרום, התבקש בית המשפט לחייב את הנתבעים, בין היתר מכוח חוק עשיית עושר ולא במשפט, לשלם לה דמי שימוש ראויים בגין השימוש החורג למטרת גן אירועים שעשו במקרקעי המדינה שייעודם היה ונשאר חקלאי, וזאת בגין כל תקופת השימוש שחלה בין 1999-2006.

הנתבעים טענו כי הריסת הגן בוצעה על-ידי המדינה ללא כל סמכות שבדין ובניגוד להחלטות שיפוטיות. לחלופין טענו כי הם החלו לבצע את הפירוק וההריסה של גן האירועים בעצמם, ועל כך הם הודיעו לוועדה המחוזית. למרות זאת, לטענתם, ביצעה המדינה את ההריסה וגרמה להם לנזקים, ועל כך הם הגישו תביעה שכנגד וביקשו פיצוי של 1.5 מיליון שקל.

המדינה טענה כי יש לחייב את הנתבעים בדמי שימוש ראויים, על-פי כללי מועצת מקרקעי ישראל והנהלת מינהל מקרקעי ישראל, או לחילופין על-פי דין עשיית עושר ולא משפט, מאחר שהם עשו שימוש בקרקע של המדינה, שהוקצתה להם לעיבודים חקלאיים.

עוד טענה המדינה כי פעולות ההריסה בוצעו לאחר עיכובים וארכות ומשום שהנתבעים לא ביצעו את האמור בפסקי הדין.

ביחס לתביעה שכנגד טענה המדינה כי לא נגרם כל נזק במהלך ההריסה לציוד. בכל מקרה, יש בטענה זו יותר מאשר קורטוב של חוסר תום-לב מובהק, שכן בעל דין שלא קיים החלטות שיפוטיות להרוס בעצמו את המבנים, לא ראוי כי יישמע בטענות כלפי הרשויות שנאלצו לבצע את ההריסה תחתיו.

בית המשפט קיבל את טענות המדינה וחייב את הנתבעים לשלם למדינה, ביחד ולחוד, סך של 970,200 שקל בגין דמי שימוש ראויים במקרקעין וסך של 177,321 שקל בגין הוצאות ההריסה.

כמו כן חייב בית המשפט את הנתבעים בהוצאות משפט בסך 40,000 שקל, דחה את התביעה שכנגד וחייב את הנתבעים בסכום נוסף של 20,000 שקל בגין דחיית התביעה שכנגד. הסכום שנפסק בסופו של יום, כולל הצמדה וריבית, עמד על 1.578 מיליון שקל.

המדינה יוצגה בידי עו"ד אנטוניוס מרשי מפרקליטות מחוז דרום-אזרחי.