אסטרטג: שכחתם? צניחת הין הייתה הסיבה למפולת של 1997

אלברט אדוארדס, אסטרטג בבנק ההשקעות סוסייטה ז'נרל, מזהיר את המשקיעים וטוען כי צניחת הין, ביחד עם ירידה בהיקף ההשקעות בסין, היו חלק מהגורמים בקריסה שהייתה ב-1997

צניחת ערכו של הין מול המטבעות המרכזיים, במקביל לירידת תזרים ההשקעות בסין, מזכירים במידה רבה את משבר המט"ח מ-1997, כך טוען אלברט אדוארדס, אסטרטג בבנק ההשקעות סוסייטה ז'נרל, הידוע בתחזיות הדוביות שלו.

"נראה כאילו המשקיעים שכחו כי היחלשות הין הייתה אחת הסיבות המרכזיות למשבר המטבעות באסיה ב-1997 והקריסה הכלכלית שבאה לאחר מכן", כתב אדוארדס במזכר ששלח ללקוחות הבנק.

בהתייחסו למדיניות המוניטרית האגרסיבית שנוקט הבנק המרכזי היפני, אדוארדס טען כי בסוף הבנק המרכזי יאבד שליטה על התוכניות המרחיבות שהוא השיק בשנים האחרונות, עניין שיוביל להתפרצות אינפלציונית וגידול ברמות החוב של המדינה.

"אם השוק באמת מאמין לכך שהבנק המרכזי היפני מחוייב ליעד האינפלציה שהוא הציב (2%) אז תשואות האג"ח היפניות ינסו לטפס במהרה מעל 2%", לדברי אדוארדס. "אם תשואות האג"ח הממשלתיות של יפן יתחילו לעלות, אז יפן תיכנס לעמדה לא רצויה מבחינת רמת החוב שלה".

במזכרת שכתב למשקיעים אדוארדס טען כי להערכתו הממשלה והבנק המרכזי היפני ימשיכו במדיניות המוניטרית האגרסיבית ואף יגבירו את קצב רכישות האג"ח כדי להחליש עוד יותר את הין, והשוק אף מצפה לצעדים אלו. לכן, אדוארדס מזהיר את המשקיעים מפני השקעות נרחבות ביפן.