"המיידוף מסביון" הורשע במירמה ב-57 מיליון שקל - איפה הכסף?

לטענת התביעה, ערן מזרחי, שהונה 84 משקיעים, בהם בני משפחה ומכרים, עדיין מחביא חלק מהכספים שגנב ■ הפרקליטות תבקש לגזור עליו עונש מאסר משמעותי ■ הקורבנות: "הוא ריסק חיים של אנשים, ולכן הוא צריך להירקב בכלא"

סוף גנב להרשעה: אחת מפרשות ההונאה הגדולות בתולדות המדינה מתקרבת לסיומה המשפטי. ערן מזרחי, מנהל ההשקעות מסביון שזכה לכינוי "המיידוף הישראלי", הורשע היום (ה') על-ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב בהוצאת כ-57 מיליון שקל במירמה מעשרות אנשים תמימים שהתפתו להשקיע אצלו את כספיהם, כשמתוך סכום זה גנב כ-47 מיליון שקל.

השופט צבי גורפינקל הרשיע את מזרחי בביצוע 84 עבירות של גניבה בידי מורשה, 101 עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, 28 עבירות של זיוף מסמך בנסיבות מחמירות, 3 עבירות של הוצאת צ'ק ללא כיסוי, עבירה של גניבה ועבירות רבות של הלבנת הון.

בתוך כך האריך בית המשפט את מעצרו של מזרחי עד למתן גזר דינו, שנקבע ל-4 ביולי 2013.

הרשעתו של מזרחי ניתנה בעקבות הסכמות אליהן הגיע סנגורו, עו"ד מיכה פטמן, עם הפרקליטות בנוגע לעובדות כתב האישום נגדו, המגולל פרשת מירמה, גניבה והלבנת הון מתוחכמת. עם זאת, לא מדובר בהסדר טיעון, ואין הסכמה לעניין העונש שיקבל מזרחי.

הפרקליטות הודיעה היום כי בכוונתה לבקש מבית המשפט לגזור על מזרחי עונש מאסר בפועל משמעותי. לפי ההערכות, מדובר במאסר שינוע בין 10 ל-14 שנה.

עוד מסרה הפרקליטות כי במסגרת המשא-ומתן שניהלה בשבועות האחרונים עם מזרחי, היא עמדה על כך שהוא יחזיר את הכספים לקורבנות, וכי בשלב הטיעונים לעונש היא תעלה לדוכן העדים כמה מקורבנותיו של מזרחי, שישטחו בפני השופט את סיפוריהם הקשים.

חרטה לא כנה

התובע, עו"ד יוחאי בן-שמואל, אמר היום בבית המשפט כי מזרחי עדיין מחביא חלק מהכספים שגנב. לדבריו, "אנחנו נראה לבית המשפט מה נעשה בכספים, חלק בוזבז, הוא קנה וילות ומכוניות ונסע לחו"ל. בסוף נשאר סכום לא מבוטל שאין לו הסבר. גם אם קיימת אצל מזרחי חרטה, היא לא נכונה, כי עדיין במקום לתת כסף ולפצות את הנפגעים, הוא מוכן לשבת בכלא".

גם עו"ד איתן ארז, כונס הנכסים של מזרחי, העביר היום ביקורת קשה ביותר על מזרחי ומשפחתו וטען כי הם ממשיכים להסתיר את כספי הגניבה. לדבריו, מזרחי מעדיף ללכת לכלא מאשר להשיבם.

"לא הופתענו מהרשעתו של ערן מזרחי במאות העבירות שיוחסו לו", אמר ארז. "למרבה הצער, במשך 10 חודשים מאז תחילת הכינוס, מזרחי איננו משתף פעולה עם הכונס הרשמי והמנהל המיוחד, איננו מוסר גרסה או מסמכים".

לדברי עו"ד ארז, גם רעייתו של מזרחי "עושה כל שביכולתה על מנת לשבש את הליכי הכינוס ולנסות לקבל סכומים משמעותיים מתמורת מכירת ביתם בסביון".

ארז ציין כי "מדובר בפרשת עוקץ בסגנון פונזי בדומה לפרשת מיידוף בארה"ב. כמו עמדת הפרקליטות, גם אנו סבורים כי מזרחי מחביא כספים, וצר לנו להיווכח כי מזרחי מעדיף לבלות תקופת מאסר בכלא על פני פיצוי הקורבנות הרבים.

"הצטערנו לשמוע על המניפולציה הרגשית של החייב, כשביקש להפגישו עם פסיכיאטר. מי שצריכים תמיכה פסיכיאטרית הם דווקא חלק מהקורבנות, אשר חרב עליהם עולמם בעקבות מעלליו של החייב".

יצוין כי מזרחי טען כי מצבו בנפשי קשה וביקש לעבור בדיקה אצל פסיכיאטר שתוצג במסגרת הטיעונים לעונשו, ובית המשפט אישר את הבקשה.

"הרס וריסק אנשים"

בעקבות ההרשעה של מזרחי אמרה היום אחת מקורבנותיו, ט', מנהלת שיווק מכפר-סבא, שלטענתה מזרחי הוציא ממנה במירמה 700 אלף שקל, כי היא מצפה שמזרחי ייכלא ל-20 שנה לפחות.

"הבן אדם הזה הרס חיים של אנשים, שגם ב-20 שנה לא יוכלו לבנות את עצמם בחזרה. הוא ריסק אנשים. זוגות התרסקו, ואנשים נכנסו לסיטואציות קשות שהם לא יכולים לצאת מהן. הבן אדם הזה צריך להירקב בכלא", אמרה.

ט' ציינה כי היא ושאר הקורבנות עדיין מקווים מאוד שעד מתן גזר הדין תצליח המדינה תצליח להוציא ממזרחי את הכספים שגנב ולהחזירם לקורבנותיו. עם זאת, היא הביעה ספק גדול שהדבר אכן יקרה.

"התחושה שלנו היא מאוד מאוד קשה. את הכסף ניתן היה לתפוס בשלבים הראשונים לאחר חשיפת המקרה, אבל הרשויות בזבזו זמן, הייתה 'ברברת', לא נשלחו חוקרי משטרה, ובינתיים הכסף הוחבא על-ידי מזרחי.

"אנחנו משוכנעים שהכסף נמצא, אבל המדינה לא מצליחה לשים עליו את ידה. משפחתו של מזרחי מנהלת מערכה קשה כדי להמשיך ולהחביא את הכספים, ובינתיים אשתו גרה בווילה בכפר מעש, ילדיו ממשיכים ללכת לחוגי רכיבה על סוסים, ועולם כמנהגו נוהג".

בראיון ל"גלובס" לפני חודש, שבו דיברו לראשונה על הפרשה שבעה מקורבנותיו של מזרחי, סיפרה ט' כי חייה נהרסו בעקבות מעשי המירמה. "מקרים כמו שלנו נתפסים בציבור כמעשה בורות, תמימות, קלות-דעת, וזה לא משנה כמה שתסביר שבדקת לעומק, שקיבלת מסמכים ועדויות לפעילות העסקית המשגשגת של מזרחי", סיפרה ט'. "בכל יום אתה משחזר את אותו רגע ארור שבו נגררת למקום הזה והפקדת בידיו של נוכל מקצועי את כל הכסף שהיה לך. זהו פצע גדול שייקח המון זמן, אם בכלל, עד שיגליד".

הציג עצמו כמתמחה בהשקעות במט"ח

ערן מזרחי נעצר במאי 2011 לאחר שנמלט מספר ימים מרשויות החוק.

לפי עובדות כתב האישום, החל משנת 2007 ועד ל-28 במאי 2012 הציג מזרחי מצגי-שווא וטענות-כזב בפני 84 משקיעים, והכול בכוונה להונות ולקבל מהם במירמה סכומי כסף רבים ולגנוב את כספם.

בתקופה הרלוונטית לכתב האישום היה מזרחי בעלים של חברת השקעות "ערן מזרחי פיננסים והשקעות". ב-6 באוקטובר 2011 שינה מזרחי את שמה של החברה לחברת "סיטדל השקעות ופיננסים בע"מ" והציג את עצמו בפני אנשים רבים כבעלים של חברת השקעות מצליחה, המתמחה בתחום השקעות במט"ח ובליווי תיקי לקוחות בשוק המטבעות באמצעות בנקים מובילים בשווייץ. הוא הבטיח ללקוחות תשואות קבועות גבוהות בפרופיל השקעה סולידי, תוך הבטחות-שווא כי הכספים יושקעו באפיקי השקעה במט"ח בבנק בשווייץ, לרבות באפיקי השקעה מיוחדים מזדמנים.

מזרחי רכש את אמונם של הנפגעים והציג את עצמו כמי שמתמחה בתחום ההשקעות במט"ח, המצליח להשיא תשואות גבוהות. כדי להמחיש את הצלחתו נהג ברכבי פאר, התגורר בדירת יוקרה, הזמין את חלקם למסעדות - והכול באמצעות הכספים שקיבל במירמה מהנפגעים. בפועל, לא השקיע מזרחי את כספי הלקוחות בהשקעות מט"ח, כפי שהוסכם וכפי שהצהיר בכזב, והשתמש בכספים לצרכיו האישיים.

כתב האישום הוגש בידי עורכי הדין יוחאי בן-שמואל ויוסי אלון מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה ותוקן ברביעית במסגרת ההבנות בין הצדדים.

שיטת מזרחי
 שיטת מזרחי