מכירת הנשק לישראל: הייגל יגיע לארץ על מנת לסגור העסקה

בביקורו הקרוב בישראל, יסגור שר ההגנה האמריקני את פרטי העסקה ■ העסקה כוללת מטוסי הובלה ותדלוק ומערכת טילים חדשה ■ ה"ניו-יורק טיימס": העסקה תוכננה כך שהיא לא תיראה כתמיכה אמריקנית בתכנון ישראלי לתקיפה באיראן

בביקורו הקרוב בישראל, יסגור שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, פרטי עסקה ענקית למכירת מטוסים וטילים מתוצרת ארה"ב לישראל, לרבות מטוסים שממריאים אנכית, מטוסי תדלוק מהדור החדש וטילים להשמדת מערכות מכ"ם. סלי נשק גדולים אחרים יוצעו גם לסעודיה ולאיחוד האמירויות. כך מסרו "ניו יורק טיימס" ו"יו.אס. ניוז אנד וורלד ריפורט".

השווי המצרפי של העסקות לשלוש המדינות הוא כ-10 מיליארד דולר, אך טרם ברור מה שווי סל הנשק לישראל.

אחת מהמטרות של מכירת המטוסים והטילים לישראל היא להבטיח שישראל תוסיף לקיים את הצבא הטוב ביותר באזור כדי להרתיע את איראן ולהתמודד עם קשת רחבה של איומים, אך בה בעת מייחסת וושינגטון חשיבות זהה לשיפור היכולות של סעודיה והאמירויות, שתי בעלת ברית חשובות באזור, אומר ה"טיימס".

אך פקיד בכיר בממשל אמר לעיתון, כי עסקת הנשק עם ישראל הציבה לממשל אתגר: היה צריך לתכנן אותה כך שהיא לא תיראה כתמיכה אמריקנית בתכנון מואץ של ישראל לתקוף את המתקנים הגרעיניים באיראן בכוחות עצמה, בלי סיוע מארה"ב.

"מטרת העסקה", אמר פקיד בכיר אחר, "אינה רק לחזק את היכולות של ישראל אלא גם לחזק את היכולות של בעלות הברית שלנו במפרץ הפרסי כדי שגם הן יוכלו להתמודד עם האיום האיראני. כך תהיה לארה"ב רשת גדולה יותר של נכסים צבאיים מתואמים ברחבי האזור כדי לטפל בשורה של תרחישים".

חלק מהסל לישראל יהיו מטוסי V-22 Ospry, מטוסים להובלת חיילים ומטענים, שמסוגלים להמריא אנכית, אך לשייט באוויר כמטוסים רגילים, כלומר הם מסוגלים לטוס במהירות רבה יותר מאשר מסוקים. ישראל תהיה המדינה הראשונה מחוץ לארה"ב שתקבל מטוסים אלה. בשלב זה לא ברור כמה מטוסים תרכוש ישראל ומה תהיה עלותם.

"יו.אס. ניוז אנד וורלד ריפורט" מציין, שמטוסי 22-V אינם נקיים ממחלוקת. הם נתקלו בהתנגדות בשלב מבחני הטיסה והפיתוח ומותחי ביקורת טענו שהם אינם בטוחים ובלתי אמינים. אולם שיפורים שהוכנסו במטוסים הרשימו את חיל הנחתים. בקרוב הם יהפכו למטוסים העיקריים בחיל להובלת כוחות. המטוס אף הוכיח את עצמו בעיראק ואפגניסטאן. בשלב זה מפעיל חיל הנחתים 201 מטוסי 22-V, שמסוגלים לטוס במהירות של 515 קמ"ש לטווח 130 ק"מ, הרבה יותר ממסוקי התובלה של החיל.

לפי העסקה המוצעת, תורשה ישראל להפעיל מטוסי 22-V לטיסות סיור לאורך גבולותיה וחופיה וכן לטיסות ללב ים. ה"טיימס" אינו מצין מה התועלת הפוטנציאלית של טיסות לים התיכון, אך ייתכן שהכוונה היא להשתמש במטוסים להגנה על מתקני האנרגיה במרחב הימי של ישראל.

ישראל צפויה לקבל גם את מטוסי הדור הבא של מטוסי תדלוק מדגם 135-KC מתוצרת בואינג, שיאפשרו למטוסי הקרב של חיל האוויר להישאר זמן רב יותר באוויר, יכולת קריטית, כמובן, בכל תכנית לתקוף מטרות באיראן. אך מטוסים אלה יוכלו גם לשמש לטיסות סיור לאורך גבולות ישראל.

כמו כן תקבל ישראל טילים חדשים שמתוכננים לחסל מערכות מכ"ם. הם משוגרים ממטוסים ומתבייתים על אלומות של מכ"ם האויב. ישראל צפויה לקבל גם מערכות מכ"ם מתוחכמות שיותקנו בחלק ממטוסי הקרב של חיל האוויר.

פקידי ממשל סרבו לפרט אלו טילים יימכרו לסעודיה ולאיחוד האמירויות, אך אמרו כי מדובר בגרסאות מתקדמות של טילים שמשוגרים למטרתם ממטוסים בשעה שהמטוסים נמצאים במרחק רב מאוד מהמטרה. לדברי פקיד אמריקני, טילים אלה נועדו להתייחס לאיום האיראני".

לדברי הפקידים, הובטח לישראל שהטילים המתקדמים לסעודיה ולאמירויות ינוטרו ע"י אנשי חיל האוויר האמריקני, שיאמנו מפעילים משתי המדינות. ממשל אובמה מצפה, שפרטי העסקות, שנמסרו לקונגרס ביום ה', לא ייתקלו בהתנגדות משמעותית של מחוקקים, ובוודאי לא של מחוקקים שחוששים מהקיצוצים הצפוים בתקציב הפנטגון שיפגעו בתעשיות ביטחוניות באזורי הבחירה שלהם.

אולם עוזרים של מחוקקים בקונגרס אמרו ל"טיימס", כי כמה מחוקקים רוצם לקבל הבטחות ששלוש העסקאות עולות בקנה אחד עם המדיניות האמריקנית שמעניקה לישראל "יתרון צבאי איכותי", ובה בעת לא לחזק ידיהם של ניצים ישראליים.

הדיונים על מכירת המטוסים והטילים לישראל החלו כבר לפני שנה. שר הביטחון הקודם, אהוד ברק, נועד עם עמיתו האמריקני דאז, ליאון פאנטה, 12 פעמים ושוחח עמו בטלפון עד 18 פעמים. בביקורו בישראל בשבוע הבא יפגש הייגל עם שר הביטחון החדש, משה יעלון, כדי לסגור את פרטי העסקה.