האוזר: נקים ועדה לשכלול המסחר ועידוד והסחירות בבורסה

הוועדה תבחן השקת מוצרים פיננסיים חדשים, מסחר אלגוריתמי בתדירות גבוהה, שיטות מסחר ופקודות מסחר, מבנה עמלות מסחר, הקמת מאגר השאלות לניירות ערך ועידוד משקיעים זרים

רשות ניירות ערך מנסה להילחם בהתייבשות הבורסה. כשברקע הצניחה במחזורי המסחר בת"א הודיע יו"ר הרשות, פרופ' שמואל האוזר, על הקמת ועדה ציבורית לשכלול המסחר ועידוד והסחירות. האוזר הודיע על מינוי הוועדה במהלך מסיבת עיתונאים, שהתקיימה לרגל פרסום הדו"ח השנתי של הרשות והגשתו לשר האוצר ויו"ר ועדת הכספים.

הוועדה, שבראשה יעמוד פרופ' משה בן-חורין, תבדוק כיצד ניתן לקדם ולפתח את הבורסה בישראל ותבחן, בין היתר, השקת מוצרים פיננסיים חדשים, מסחר אלגוריתמי בתדירות גבוהה (High Frequency Trading) שיטות מסחר ופקודות מסחר, מבנה עמלות מסחר, הקמת מאגר השאלות לניירות ערך ועידוד משקיעים זרים.

"שיפור הנזילות הוא תנאי הכרחי לפיתוח השוק הראשוני, ולהגדלת הנגישות של שוק ההון כחלופה לגיוס מקורות הון על ידי המגזר העסקי. מחזורי המסחר הנמוכים בבורסה פוגעים בנזילות וביעילות השוק משני לניירות ערך, ומשפיעים בעקיפין גם על השוק הראשוני. תוצאה זו עלולה לפגוע בנגישות של שוק ההון כחלופה בת קיימא לגיוס מקורות הון על ידי המגזר העסקי", אמר האוזר, שהוסיף כי המטרה היא להגן על עניינם של ציבור המשקיעים ולהבטיח קיומו של שוק הון יעיל בישראל.

בוועדה יהיו חברים מומחים מהשוק המקומי, כגון פרופ' אבי וואהל, יהודה בן אסאייג, דוד ברוך ורו"ח יורם סירקיס; וכן נציגים מגופי הרגולציה והבורסה, כגון רו"ח איציק שורקי וד"ר גיתית גור-גרשגורן מרשות ניירות ערך; רו"ח הילה בן חיים מאגף שוק ההון במשרד האוצר; ורובי גולדנברג מהבורסה לניירות ערך בתל-אביב.

האוזר התייחס גם לוועדה לקידום השקעות בחברות ציבוריות הפועלות בתחום המחקר והפיתוח, שהוקמה לפני כחצי שנה ומסקנותיה צפויות להתפרסם בחודש הבא. בהקשר זה אמר כי "החשיבות של יצירת זמינות לגיוס הון בבורסה בת"א טמונה, בין השאר, בהשארת מרכז פעילותן של חברות הטכנולוגיה בישראל, ביצירת תעסוקה, ובתרומה לצמיחה הכלכלית.

"המלצות הועדה צפויות להסיר חסמים ולייצר תמריצים, ואני משוכנע שיש ביישומן כדי לחולל שינוי של ממש בהפיכת הבורסה המקומית ושוק ההון הישראלי למוקד משיכה לחברות צעירות בתחום המחקר והפיתוח".

המלצות הוועדה יכללו תיקוני חקיקה והתאמות רגולטוריות בשורה של תחומים, כגון יצירת תמריצי מס, ערבויות ממשלה, הקלה בכללי הרישום של הבורסה, התאמת הוראות גילוי (לרבות אפשרות לדיווח בשפה האנגלית), הקלות בממשל תאגידי, ועוד. לצד אלה תציג הוועדה מודל מתקדם לרישום למסחר של קרנות הון סיכון וכן פתרונות מימון חוץ-בורסאיים כגון Crowd Funding ומועדוני משקיעים.

בהמשך הציג האוזר חלק מממצאי הדוח השנתי, ואמר כי "תמונת המצב בנוגע להסדרי החוב הינה מדאיגה". בשנת 2012, כ-28 תאגידים פתחו במשא ומתן עם מחזיקי אגרות החוב, וברשות מעריכים כי לאור ההיקף הנרחב של הפדיונות הצפוי בשנים 2013 ו-2014, המספר הגדול של תאגידים הפותחים במגעים עם מחזיקי אגרות החוב לצורך גיבוש הסדר יישאר בעינו.