כיתן: הפסד של 14 מיליון שקל בשנת 2012

סגירת המפעל בדימונה כיווצה את ההכנסות ב-2012 ל-150 מיליון שקל ■ צברה תוך 4 שנים הפסד של 86 מיליון שקל ■ "ברבעון הראשון ב-2013 עברנו לרווחיות"

מגמת ההפסדים של חברת כיתן נמשכה גם בשנת 2012, כשהחברה חתמה את השנה עם הפסדים של 14 מיליון שקל. ב-4 השנים האחרונות הסתכמו הפסדיה של כיתן ב-86 מיליון שקל.

יחד עם זאת, ההפסד בשנת 2012 נמוך מההפסדים שנרשמו בשנים קודמות. זאת ועוד, לדברי אסתר אלדן, מנכ"לית כיתן, ברבעון הראשון של 2013, החברה עברה לראשונה לרווחיות.

כיתן, אחת מהתעשיות הבולטות בישראל, סגרה בדצמבר האחרון את המפעל בדימונה, לאחר 4 שנים שבמהלכן היא צמצמה את הפעילות באופן הדרגתי ופיטרה כ-400 עובדים. בכיתן טענו כי עלויות הייצור בישראל מעיבות על פעילות החברה.

לדברי אלדן, "ברבעון האחרון של 2012 המפעל הופעל בצורה חלקית ועלה לנו הרבה כסף בגלל החלקיות הזאת. פיטרנו את כל העובדים, שילמנו להם את כל מה שמגיע להם פלוס פיצויים מעבר לחוק. כמו כן, שילמנו לכל הספקים את הכול, למרות שהמפעל היה בהפסדי ענק. לא היו תספורות".

עם סגירת המפעל, הפסיקה כיתן פעילות לייצור מותג פרטי לגורמים חיצוניים כמו לבתי-החולים בישראל.

צמצום המכירות בשופרסל

פעילות כיתן כוללת היום מכירה באמצעות רשת חנויות כיתן, המונה 26 סניפים, וכן מכירה לרשתות נוספות כמו המשביר לצרכן ושופרסל.

בנוסף, לכיתן פעילות בחו"ל האחראית לכמחצית ממחזור המכירות. כיתן משווקת את מוצריה תחת המותג "אספרי" במערב אירופה באמצעות חברה-בת הפועלת בגרמניה (2,500 נקודות מכירה), בקנדה ובמקסיקו. כל הייצור מתבצע היום באמצעות ספקים חיצוניים, בעיקר במזרח אסיה.

במקביל לצמצום פעילות המפעל, נשחק באופן הדרגתי גם מחזור המכירות של החברה. בשנת 2012 הסתכמו המכירות ב-150 מיליון שקל, ירידה של 35% בהשוואה לשנת 2010, אז הסתכמו המכירות בכ-230 מיליון שקל.

לדברי אלדן, בכוונת החברה להמשיך ולפתח את רשת החנויות בישראל בקצב פתיחה של 3-4 סניפים בשנה. "לא קבענו יעד, אבל אני בהחלט רואה רשת עם 45-50 חנויות כמסגרת", אומרת אלדן.

לדברי אלדן, התחרות בענף החריפה, אך "עם כל הכבוד למותגים" כמו גולף, ורדינון ופוקס הום, עיקר התחרות לדבריה הוא ביבוא הזול ולא ממותג, שכובש את רוב מכירות הטקסטיל בשוק.

בשנה החולפת ירדו מכירותיה של כיתן לשופרסל ב-30% והסתכמו ב-9 מיליון שקל בלבד, לעומת מכירות של 13 מיליון שקל בשנת 2011. הירידה במכירות באה במקביל להעברת השליטה בכלל תעשיות, שקודם לכן נשלטה על-ידי אי.די.בי, שהיא גם בעלת השליטה בשופרסל.

אלדן טוענת כי אין קשר בין הדברים. לדבריה, "המכירה לשופרסל היא החלטה שלנו עד כמה להכניס את המותג לשופרסל. זה עניין של מחירים ורווחיות, ואנחנו לא מוכנים להתחרות עם כל השוק בשופרסל. אנחנו הרבה פחות אגרסיביים ממה שהיינו בעבר. זה לא אידיאלי למותג, למכור אותו ברשת מזון".