מחזיקים בנכס בסיס? כך תקבלו פרמיה באמצעות אופציות

מחזיקים בנכס הבסיס יכולים לקבל פרמיה באמצעות מכירת Call מחוץ לכסף ■ כיצד היא מתבצעת ומהם יתרונותיה?

שנת 2013 היא אחת השנים המאתגרות ביותר בתחום ההשקעות: האפיקים הממשלתי-שקלי והממשלתי-צמוד נמצאים ברמות תשואה נמוכות היסטורית, בגלל הריבית הנמוכה ששוררת בעולם; האפיק הקונצרני נותן תשואה חיוורת, כתוצאה מפרמיות סיכון נמוכות ורמת ריבית ריאלית נמוכה; ושוק המניות נמצא ברמות סבירות, אך לא נמוכות לאור החשש ממיתון עולמי, רגולציה מחמירה ותקציב דו-שנתי, אשר צפוי להכביד על הצריכה הפרטית ועל הוצאות הממשלה.

תיק ההשקעות של החיסכון לטווח ארוך בנוי ברובו ממרכיב אג"חי ומרכיב מנייתי. בתקופה זו, כאשר שוק המניות בארץ הגיע לרמות הרחוקות כ-10% משיאו, וברקע יש מכירת החזקות של בעלי עניין, אחת האפשרויות המוכרות לקבלת פרמיה למחזיקים בנכס הבסיס, היא מכירת Call מחוץ לכסף, הידועה בשפה המקצועית כמכירת "Covered Call".

דרך אופרטיבית לקבלת הפרמיה, היא מכירת Call מחוץ לכסף על מדד ת"א 25, מכירת Call על מדד הבנקים או מכירת Call על מניות בודדות (הבנקים או כיל).

בנוסף, שוק האג"ח הגיע לרמות תשואה נמוכות היסטורית בטווחים הבינוניים והארוכים, ולכן ישנה גם אפשרות למכור Call מחוץ לכסף על מוצרי ריבית: מכירת אופציות על אג"ח 217 או 120, הנסחרות בבורסה; או לחילופין, פנייה לשוק מעבר לדלפק (OTC), שבו נסחרות אופציות על מוצרי אג"ח הנקראים "Swaptions".

מאריכים תקופה, מעבים "זנבות"

בגרף המצורף ניתן לראות את התנהגות המחירים של שני נכסי בסיס בשבע שנים האחרונות: מדד ת"א 25 ונגזרת אג"ח הנקראת "IRS", המדמה עבורנו תשואה של אג"ח ממשלתית-שקלית ל-10 שנים. מדד ת"א 25 נסחר ברמות של כ-1,212 נקודות, ואילו IRS ל-10 שנים נסחרת בתשואה של כ-3.3% (נכון ליום שני).

בתקופה זו, כאשר סטיות התקן נמוכות, מכירת Call מחוץ לכסף עשויה להיות יעילה יותר לתקופות ארוכות של שלושה חודשים עד שנה, ופחות בטווחים הקצרים. ככל שאנו מאריכים את התקופה, "הזנבות" של התפלגות מחירי הנכסים יהיו עבים יותר, יקרים יותר, ולכן הפרמיה הכספית מהמכירה תהיה משמעותית יותר.

בתקופה זו שימוש באופציות בכלל, וביצוע אסטרטגיית Covered Call בפרט, נחוצים והכרחיים על רקע מחירי הנכסים הגבוהים, שאיתם אנו מתמודדים באפיקים השונים. מכירת Call לשנה 10% מחוץ לכסף עשויה לתת לתיק ההשקעות תוספת תשואה של כ-2.5%, וביצוע מקביל של מכירת Put על IRS ל-10 שנים במחיר מימוש 3% לשנה עשוי להניב למנהל ההשקעות פרמיה של כ-0.4% לתיק.

נציין עם זאת, כי אחת הבעיות במכירת Call מחוץ לכסף היא נעילת הרווח במקרים, שבהם נכסי הבסיס עולים מעל מחיר המימוש שבו מכרנו את האופציה. במקרה שלנו, עלייה של מדד ת"א 25 מעל רמה של 1,335 נקודות (10% ביחס למדד כיום) לא תניב רווח נוסף למחזיקי מדד המניות המוביל, וכך גם לגבי התשואות של ה-IRS ל-10 שנים בתשואות הנמוכות מ-3%.

*** הכותב הוא מנהל מחלקת ני"ע ישראליים בבנק מזרחי טפחות. האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

התנהגות המחירים של נכסי הבסיס
 התנהגות המחירים של נכסי הבסיס