נשארו בארץ: צניחה של 63% ברילוקיישן של עובדי ההיי-טק

סקר חדש של איגוד הרילוקיישן הישראלי: מספר עובדי ההיי-טק הישראליים שביצעו רילוקיישן ב-2012 מוערך ב-1,500-2,000 ■ החברות מעדיפות לשלוח לחו"ל גברים רווקים

ההאטה הכלכלית בעולם פוגעת באפשרות של עובדי היי-טק לזכות במשרות בחו"ל. סקר שמפרסם איגוד הרילוקיישן הישראלי מצביע על ירידה חדה של 63% במספר הרילוקיישנים בשנת 2012, בהשוואה ל-2011. את הסקר מימן האיגוד לרילוקיישן שבו חברים מספר גורמים: קן תור & עכו, גלובוס דיוויד שילדס ורילוקיישן ג'ובס.

עו"ד צבי קן תור, מומחה לדיני ניוד מומחים ושותף במשרד עוה"ד קן תור & עכו מספר כי "אבטלה מקומית בעולם, הובילה לשינוי במדיניות מתן האשרות על-ידי מדינות רבות. בניגוד לשנים עברו, החברות בישראל נמנעות יותר ויותר ממשלוח עובדים ללא היתר. היו עשרות מקרים בשנים האחרונות, בהן סורבה כניסתו של עובד בשל אי הוצאת היתר עבודה או ויזה מתאימה, תולדה של הקשחת המדיניות והגברת האכיפה".

במקרים האמורים החברות שילמו יקר - העבודה התעכבה עד למציאת עובד חלופי וחלק מהחברות נכנסו ל"רשימות שחורות", מה שיקשה עליהן לשלוח בעתיד עובדים למדינות שונות. ישנה מגמה נוספת שהופכת את הרילוקיישן למורכב יותר - עובדים שלא קיבלו היתר עבודה מתאים תובעים את החברות בשל הנזק שנגרם להם.

ההמתנה התארכה

"במצב שבו עובד תובע את החברה בגין איסור כניסה לארה"ב למשך שנים רבות, וההפסד הכספי הנגזר מכך, החברה מבינה היטב כי יש מחיר להפקרות. התוצאה היא שבשנת 2012 התארכו, באופן משמעותי, גם תקופת ההמתנה לקבלת האשרה וגם העליות תפחו ולכן החברות שלחו פחות עובדים לרילוקיישן. אנו צופים כי במהלך 2103, התמונה תתאזן, בעקבות סיום מהלך הטיפול בבקשות שהוגשו במהלך 2012", אומר קן תור.

המדינות אשר ממשיכות לעודד את הרילוקיישן לתחומן הן גרמניה, קנדה, אוסטרליה, הולנד וארצות סקנדינביה.

מי בכל זאת בחר לעבור למדינה אחרת ולעבוד? מהסקר עולה שרק 7% ממי שביצעו את תהליך הרילוקיישן אשתקד הן נשים, אחוז שנחשב לנמוך מאוד הן יחסית לעולם והן יחסית לשנים קודמות בישראל. למה זה קורה? "משלוח נשים, בעיקר נשואות, משמעו ייקור עלויות לחברות, אשר פועלות בשנים האחרונות לצמצם ככל שניתן את הוצאותיהן", אומרת עינת גז, מנכ"לית רילוקיישן ג'ובס. "אנו עדים לכך, כי יותר ויותר גברים רווקים נשלחים לחו"ל, ואין לי ספק כי המגמה תלך ותתעצם. ההוצאה למשלוח משפחה גבוהה באופן ניכר והחברות אינן מעוניינות יותר לשלם את המחיר שנגזר מכך".

מה עוד ניתן ללמוד מהסקר לגבי התופעה? נתון אחד מצביע על כך של-65% מהחברות יש מדיניות רילוקיישן פורמלית. כמו כן, 73% מהחברות מציעות לעובד ביקור מקדים במדינת היעד למשך כשבוע. כל החברות מספקות ביקור מולדת מדי תקופה. 75% מהחברות מציעות תמריץ כספי, בנוסף לכיסוי הוצאות הרילוקיישן. 83% מהחברות, מספקות לעובד ייעוץ מס ו-65% דואגות לעובדים לכלי רכב. אגב, לפי הערכות שונות, מספר עובדי ההיי-טק שביצעו רילוקיישן אשתקד מוערך ב-1,500-2,000. ההערכה היא שהרוב המוחלט של עובדים שעברו השמה מחדש למדינה אחרת משתייכים לתעשיית ההיי-טק.

המגמה העולמית בתחום של מימון עובדים מחוץ למדינותיהם היא להעניק לעבוד סכום חד פעמי עבור הרילוקיישן, שבוא הוא יכול להשתמש לכיסוי הוצאות, לשימוש כראות עיניו. בישראל רוב החברות עדיין משתמות במתודולוגיה של החזר הוצאות ומימון עלויות מעבר.

יותר ויותר חברות מאמצות את המודל שלפיו לעובד ניתן סכום כסף חד פעמי למימון עלויות המעבר. השיטה הזו אמורה לחסוך לחברות כסף ובנוסף לאפשר לעובדים לדאוג לעצמם למענה שמתאים לצרכיהם.

רילוקיישן
 רילוקיישן