"אם עכשיו מאחרים לנו משכורות בשלושה חודשים, מה יהיה בשנה הבאה?"

תשעה כדורגלנים ומאמן אחד שגולים בקפריסין, נכנסו למיני-פאניקה בעקבות התמוטטות הכלכלה המקומית ■ השוער גיא חיימוב: "אף ישראלי לא יישאר כאן"

"להערכתי, אף ישראלי לא יישאר כאן בעונה הבאה". אין ספק, האמירה של גיא חיימוב, שוערה הישראלי של א.א.ק לרנקה, נאמרת ללא היסוס. בהתחשב בעובדה כי א.א.ק לרנקה עושה עונה מצוינת תחת מאמנה הישראלי, רן בן שמעון, ונאבקת על כרטיס למוקדמות הליגה האירופית - כנראה שהמצב הכלכלי בקפריסין הולך למוטט את הכדורגל שם ואת מושבת הישראלים המגדירים את החיים והתנאים באי הים תיכוני כגן עדן עלי אדמות.

כידוע, הכלכלה בקפריסין התמוטטה בשבועות האחרונים, ככל הנראה כתוצאה מהמעבר לאיחוד האירופי ב-2007. הבנק השני בגודלו בקפריסין, לאיקי בנק, התמוטט לחלוטין ורוב פיקדונות האזרחים בבנק נמחקו לחלוטין. הבנק הגדול בקפריסין, בנק אוף סייפרוס, התמוטט חלקית. תגובת השרשרת, תגובה הזהה בזעיר אנפין לתגובת הכלכלה בעקבות נפילת הבורסה האמריקאית ב-1929, הביאה לגידול מדאיג באבטלה עד ל-15%, ובעיקר לחבילת חילוץ של האיחוד האירופי שחייבה כל מחזיק בפיקדון של מעל 100 אלף אירו, בשני הבנקים הגדולים, במס שנע בין 40% ל-80% (מונח מכובס לכינוס נכסים). הממשלה ביקשה גם להטיל מס של 10% על מפקידי שאר הבנקים, ומס בשיעור של 6.7% על מחזיקי פיקדון שמתחת ל-100 אלף אירו, אך שורה של הפגנות קיררה ודחתה במעט את הכוונות.

ובתווך, תשעה שחקנים ומאמן ישראלי אחד, שחלקם הגדול לא מקבל משכורת מזה מספר חודשים, כאשר שורה של הגבלות מונעת מהם למשוך יותר מ-300 אירו ביום, ומשבשת את אורח חייהם. רועי בקל, קשרה של אלקי לרנקה: "אם יש צורך בסכומים גבוהים יותר לצורך עסקה מסוימת, אתה מציג חשבונית לבנק ובדרך כלל מאשרים משיכה חריגה בכדי לא לפגוע במסחר. באופן כללי 300 אירו זה 1,500 שקל כך שאם אתה לא מכור לקניות או להימורים, זה אמור להספיק". אוהד לויטה, שוערה של אומוניה ניקוסיה: "בכרטיס אשראי אפשר לשלם יותר. מסתדרים, כמה שאפשר. חוסכים. שכר דירה מאפשרים לשלם". יש לציין כי יוקר המחייה בקפריסין נמוך מזה שבישראל, ושכר דירה ממוצע בניקוסיה נע בין 700 ל-1,000 אירו, סכום שלא היה מוציא צעירים ישראלים למחאה חברתית. ניסו קפילוטו, בלמה של אלקי: "לא קל, אבל מסתדרים. פחות מסעדות וקניות ואנחנו מוותרים גם על הטיסות לארץ, שהן יקרות. מתנהלים מחושב".

***

אך המושבה הישראלית היא בעיה קטנה בים הבעיות שמאיימות על עתיד הכדורגל הקפריסאי, שבשנים האחרונות הפך לסוג של בועה מקצועית: "הגבלה" של 17 זרים בכל קבוצה, וים של התאזרחויות מחד, והזנחה של אקדמיות וטיפוח נוער לקוי מאידך. הבועה הזניקה קבוצה כמו אפואל ניקוסיה לרבע גמר הצ'מפיונס ליג בעונה שעברה, וקבוצות קפריסאיות הפכו מבשר תותחים לתותחים.

הרנסנס היה קצר. המשבר הלאומי הגיע, ואיתו התחזיות השחורות. אמנם אף מועדון לא צפוי להתמוטט, אך הכדורגל הקפריסאי יעבור דיאטה משמעותית. חברת הטלוויזיה סיטה וויז'ן, הספונסר הראשי של הליגה ואחת הנפגעות המדוברות מהמשבר, תחתוך את התמיכה שלה לקבוצות הליגה, ואז צפוי אפקט של מגדל קלפים. לפי הערכות, התקציבים של מרבית הקבוצות יקוצצו ב-40%-50%. על מנת להבין את הפרופורציות: סיטה וויז'ן מעניקה לקבוצה בינונית כמו א.א.ק לרנקה 650 אלף אירו בעונה, סכום המהווה רבע מהתקציב השנתי שלה.

"אם מועדונים לא יביאו ספונסרים פרטיים - והרבה מנהלי חברות ואנשים פרטיים שוכבים עכשיו על הכסף שלהם - הרבה מועדונים ינצלו את המצב הזה כדי לפתוח חוזים שנחתמו בעבר עם שחקנים ומאמנים ולקצץ מהם משמעותית", אומר ישראלי המתמחה בליגה הקפריסאית. "גם ככה מוסר התשלומים גרוע מאוד ברוב הקבוצות למעט אפואל, אנורתוזיס, ואפולון לימאסול, פה ושם. אני מעריך שאם לאחרונה הביאו שחקנים מהליגה הראשונה בפורטוגל - עכשיו יביאו עכשיו מהליגה השנייה".

המאמן רוני לוי, שפוטר לפני מספר שבועות מסגנית המוליכה, אנורתוזיס פמגוסטה: "הנשיא, סוואס גאגוס, אמר לי מראש שהם ישנו את התקציב לחלוטין, יקוצץ כמעט בחצי. רמות השכר ירדו לגמרי. השחקנים הבכירים ירוויחו 100 אלף אירו בעונה. ברור שהרבה מבעלי הקבוצות נפגעו מהמשבר האחרון. יש בעיה תזרימית, וזה לא מעודד. עד לפני חודשיים-שלושה עמדו בתשלומים, אבל בעקבות המצב נפתח פער משמעותי. אם נראה את הכסף שלנו זה טוב".

***

בקפריסין לא יעלו את מדרגת המס לכדורגלנים שעומדת על 21%, אך החשש הכבד ביותר הוא מעתידה של אומוניה ניקוסיה, המועדון האהוד בקפריסין. הקבוצה משלמת היום מחיר של ניהול לא אחראי, ובמשבר האחרון נמחקו לה 2 מיליון אירו. גדול כדורגלני קפריסין (היום באנורתוזיס), יאניס אוקאס, קיבל שם חוזה של 800 אלף אירו לעונה למשך ארבע שנים. הוא עצמו היה מושקע בלאיקי בנק במיליון אירו, שירדו לטמיון. הקבוצה לא שילמה משכורות כבר שלושה חודשים, בין השאר לשחקניה הישראלים אוהד לויטה ויובל שפונגין שרק השבוע, אמצע אפריל, קיבלו את משכורת דצמבר 2012. יתרה מכך, הקבוצה ערכה לפני מספר חודשים ערב התרמה נוצץ כדי לחלץ את העגלה מהבוץ. הכסף הושקע בבנק אוף סייפרוס - ונמחק חלקית.

לויטה: "הקבוצה בחובות גדולים, אך היא לא תתפרק. בלי אומוניה אין כדורגל בקפריסין ולא יהיו צופים. אומוניה זה 50% מהאוהדים באי ובלי אומוניה, גם לאפואל יהיו פחות אוהדים כי היריבות העירונית מחזיקה אותם. אנחנו באיחורים מתחילת השנה אבל כל הזמן מטפטפים לנו כסף. כשיש כסף, נותנים לנו. גם אם זו לא משכורת מלאה, נותנים חלקית. החברים לקבוצה מודאגים כמובן, אך ידינו כבולות ואין לנו יותר מדי מה לעשות. כולם עסוקים במספרים אבל אין פתרונות קסם".

שחקנים אחרים סובלים גם מאיחורי משכורות. אורי פסו, בלמה של איה נאפה, שנשרה לליגה השנייה, כבר בירושלים, לאחר שוויתר על משכורת אחת מהשלוש שהיו חייבים לו: "האיחור במשכורות החמיר. אני בטוח שהרבה שחקנים יעזבו את האי בעקבות המצב, גם מפחד ששנה הבאה הם לא יראו כסף. הם פוחדים לקחת צ'אנס. אם לא יהיה שינוי במצב הכדורגל הקפריסאי והמצב במדינה, הכדורגל שם יקרוס וזה יהיה אסון לכדורגלן הישראלי. זה קרוב לישראל, הרבה שחקנים מגיעים לשם, וזו ליגה טובה".

בקל: "אם בשנים האחרונות היתה עליה משמעותית ברמת הכדורגל באי והשיא היה בהעפלתה של אפואל ניקוסיה לרבע גמר הצ'מפיונס, אני מעריך שבשנים הקרובות, כתוצאה מתקציבים נמוכים יותר, פחות זרים טובים יגיעו וכך גם הרמה של הליגה תרד, בדומה למה שקרה ביוון אחרי המשבר של 2009". חיימוב: "אם עכשיו מאחרים לנו משכורות בשלושה חודשים, מה יהיה בשנה הבאה? מי שיש לו חוזה, מאוד מודאג מהשנה הבאה. הכדורגל הקפריסאי לא יהיה אותו דבר בגלל שיהיה פחות כסף ופועל יוצא מכך, תהיה פחות איכות של שחקנים". קפילוטו: "אם אתה לא מקבל כסף חודשיים, והבנקים לא משחררים לנשיא כסף לתת לנו, אז זה בעייתי. עבר לי סרט בראש שלא אקבל כסף, אבל אני מקווה מאוד שזה לא יקרה".

***

למרות הקריסה הצפויה, הדילול באיכות הזרים, וכנראה גם השיבה לימים שהקמפיינים באירופה נגמרה לקפריסין עוד באוגוסט, עדיין יש נימה של אופטימיות. לויטה: "אם תיסע למרינה בלרנקה, תראה את כל הקפריסאים ממלאים את בתי הקפה כל היום".

רן בן שמעון: "יכול להיות שהכתבה הזו תיגע בהרבה דברים שליליים אבל יש לקפריסין הרבה מאוד יתרונות. לא צריך לרחם על אף ישראלי שהיה פה. זה עם נפלא וארץ שכיף לחיות בה".