מבחן דרכים: ב.מ.וו 316 - למי שלא חושש לעורר קנאה

ב.מ.וו 316 מיועדת למי שרוצה להבין מה מבדיל באמת בין מכונית ספורט-פרימיום אמיתית לבין סתם משפחתית גדולה וחזקה, ולמי שאינו חושש להרגיז את העובדים ולעורר קנאה בקרב השכנים

בעולם השיווק המתוחכם של ימינו נעשה שימוש תכוף בתמחור המבוסס על סף מחיר פסיכולוגי. מדובר בסף מחיר, שאותו נוטים רוב הלקוחות לשייך לתדמית המוצר. כאשר מדובר במוצרים מורכבים, כמו מכוניות, ספי המחיר הללו חמקמקים וזיהויים בעייתי: סף מחיר נמוך מדי עשוי להעניק למוצר תדמית נחותה וליצור את הרושם שנעשו פשרות באיכותו או במפרט שלו. סף מחיר גבוה מדי עשוי להעניק לו תדמית של מוצר ראווה מוחצן ולהרחיק ממנו לקוחות.

בשנתיים האחרונות התרסקו כמה סיפי מחיר פסיכולוגיים יציבים מאד של שוק הרכב הישראלי. פלח היוקרה, למשל, חווה צניחת מחירים דרמטית והרחבה של ההיצע. כתוצאה - לקוחות שלרשותם תקציב של מכונית מנהלים או של רכב פנאי בינוני יכולים להכניס כיום לרשימת הקניות שלהם גם דגמים מאובזרים של מותגי יוקרה גרמנים שבעבר נמצאו מעבר לרף המחיר הסביר.

אבל למרות ירידת המחירים, חלק מדגמי היוקרה הנגישים ניצבים עדיין בפני מכשול התדמית. לקוחות לא מעטים, בעיקר מהפלח הארגוני, עדיין מזהים מותגי יוקרה צריכת ראווה וחוששים מנזק תדמיתי.

גם הב.מ.וו 316 החדשה ניצבת בפני מכשול תדמיתי שכזה. יש לה תג מחיר שמתחיל ב-217 אלף שקל בלבד - כמעט 20 אלף שקל פחות מהמחיר של מכוניות מנהלים "סולידיות" כמו ביואיק לה-קרוס או הונדה אקורד 2 ליטר (בגרסה המאובזרת) - מה שבהחלט היה יכול להכניס אותה כאופציה של רכב צמוד למנהלים בדרג הביניים. אבל מנהלים בארגונים עדיין נתקפים בחרדה מהמחשבה על תגובות העובדים להצבת רכב של מותג יוקרה גרמני בחניית המנהלים השמורה.

חיצונית ב.מ.וו סדרה 3 החדשה לא מנסה להסתיר את מוצאה המיוחס. זוהי מכונית אלגנטית ומגודלת, עם פרופורציות ארוכות ונמוכות וקווי מתאר שריריים של מכונית ספורט-סדאן אמיתית. היא מציבה בחזית את הגריל הכפול של ב.מ.וו, שאין לטעות בו, והזנב נראה כמו גרסה דחוסה מעט של סדרה 5 הגדולה והיקרה. בתצורה שבה הגיע רכב המבחן שלנו - עם חישוקי 18 נאים וללא סימול דגם הבסיס "316" על הזנב - זו מכונית, שנראית בקלות כאילו היא עולה 100 אלף שקל יותר ממחירה האמיתי. למרות מחירה הצנוע יחסית היא גם זוכה לציון גבוה במדד ה"ריספקט" של נהגי ישראל ומקבלת בכל פינה את תמהיל המבטים המוכר של כבוד-קנאה-עוינות-חשש.

לא מבייש את המורשת

תא הנוסעים טיפוסי מאד למותג. קווים מוצקים ונעימים לעין, לוח מחוונים קלאסי ושימושי מאד, מנהרת תמסורת גבוהה שחוצה את הרכב לאורכו, מוט הילוכים דמוי סטיק של מטוס והרגשה של סולידיות ואיכות חסרת פשרות, שלא מותירה ספק לגבי השתייכות הרכב למשפחת רכבי היוקרה. האבזור התקני בדגם הבסיס מתקבל על הדעת וכולל בין השאר מסך מולטימדיה צבעוני, אבל מי שירצה כמה פריטי פינוק שמקובלים בשוק היוקרה יצטרך לחפור עמוק יותר בארנק.

מרווח הפנים בסדרה 3 החדשה שודרג משמעותית ולמרות שתכנון מושב האחורי עדיין מיועד בעיקר לשני נוסעים פלוס מזדמן, כל הנוסעים נהנים ממרחב רגליים מכובד בהחלט.

מנוע 1.6 ליטר בהספק של 136 כ"ס עשוי לצנן את ההתלהבות של שוחרי ב.מ.וו. האם זה לא מה שמקבלים כיום גם במשפחתית של יונדאי ב-130 אלף שקל? ובכן, לא בדיוק. למנוע הזה יש טורבו, שמספק לו מומנט טוב יותר משל מנועי 2 ליטר טיפוסיים ועיקר המומנט זמין כבר מסל"ד נמוך מאד. אם מוסיפים לחבילה גם את תיבת ההילוכים האוטומטית הטובה ביותר - לטעמנו - שקיימת כיום בשוק מקבלים תחושה ספורטיבית מפתיעה.

המנוע הקטן מאיץ במרץ נעורים, מוריד הילוכים בזריזות מרשימה ומייצר דחף מכובד מעמידה ועד כמעט לקו האדום על שעון הסל"ד. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 9.2 שניות ואת הדרך מבית המגורים לבית הדין לתעבורה היא יכולה לשייט ב-190 קמ"ש פלוס ללא מאמץ מוחשי. אמנם זה לא המנוע הכי ערב לאוזן שנמצא בארסנל של ב.מ.וו ותחת עומס עולה גם רמת הרעש, אבל כאן זה חלק מהחוויה הספורטיבית. מי שיתעלם מהפיתוי המתמיד שמציבים המנוע והגיר וינהג במתינות יתרה יזכה לצריכת דלק "אמיתית" ומרשימה מאד שנעה סביב 15 קילומטר לליטר - קצת פחות מהממוצע המוצהר.

ב.מ.וו סדרה 3 תמיד הייתה נקודת ייחוס לתעשיית הרכב בנושא התנהגות הכביש ודגם הבסיס של הסדרה לא מבייש את המורשת. עם הנעה אחורית, מרכז כובד נמוך וחלוקת משקל מושלמת כמעט, זו מכונית שיכולה להעניק לחובבי נהיגה הרבה שעות מאושרות על כבישי פריפריה מפותלים. ההגה מאוזן היטב ומשדר מידע מדויק על העומסים המשתנים בפניות ומבחינה מסוימת נהנינו יותר עם הגרסה "החלשה" הזו מאשר עם האחיות החזקות בסדרה.

זו לא מכונית שמפתיעה אותך עם טונות של מומנט וכוחות סוס באמצע פניה הדוקה על כביש חלק וחובבי ה"דריפט" ומנתקי בקרת המשיכה למיניהם - קשה לנו להאמין שיש רבים כאלה בפלח הזה - ייהנו מזרימה מאוזנת מאד של כוח כאשר החלק האחורי יוצא לשוטט. נוחות הנסיעה לא מושלמת אבל טובה הרבה יותר מזו של סדרה 1 ומציעה ספיגת שיבושים סבירה בהחלט במונחים של רכב ספורט-מנהלים.

הב.מ.וו 316 היא לא מכונית לכל אחד. היא תרגיז את השכנים, היא תייצר תגובות שליליות בפייסבוק של העובדים, היא תדרוש ממך מיומנות בנהיגה כדי למצות באופן מלא את יכולותיה הדינמיות ואין לה כוח גולמי וברוטלי כמו לחלק מהמכוניות בפלח המחיר הזה. אבל מי שרוצה להבין מה מבדיל באמת בין מכונית ספורט-פרימיום אמיתית לבין סתם משפחתית גדולה וחזקה עם יומרות, ימצא שה-316 היא כרטיס כניסה, ששווה כל שקל מ-217 אלף השקלים שהוא עולה.

ב.מ.וו
 ב.מ.וו

חלק מהמתחרות

לקסוס IS 2013

הלקסוס IS החדשה עוצבה ותוכננה לתחרות ישירה בסדרה 3. יש לה הנעה אחורית, בסיס גלגלים שהוארך ל-2.8 מ' וממדים דומים מאד לאלה של סדרה 3. יש לה תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות ובינתיים הוצגו רק מנועי V6 בנזין והייבריד

מרצדס CLA

ה-CLA של מרצדס לא ממוצבת כמתחרה ישירה בסדרה 3 אבל היא ללא ספק תתחרה בדגמי הבסיס שלה. יש לה עיצוב קופה ארבע דלתות דינמי, תא נוסעים בעיצוב מתקדם ומנועי 1.6 ליטר טורבו חזקים וחסכוניים, שיוצעו עם תיבה כפולת מצמדים בת 7 מהירויות

אאודי A4

ב-231 אלף שקל מציעה אאודי את גרסת הבסיס של האאודי A4 עם מנוע 1.8 ליטר בהספק צנוע של 120 כ"ס. המומנט מכובד אם כי את התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש היא עושה ב-10.3 שניות. אין לה הנעה אחורית אבל יש לה עיצוב ייצוגי