ירידה של 8% בכמות המבוקשת של דירות במארס 2013

הלמ"ס: בחודש מארס האחרון נמכרו 1,884 דירות חדשות, לעומת 2,046 דירות חדשות שנמכרו בחודש הקודם ■ מדובר בהמשך מגמת הירידה שנרשמה מאז דצמבר 2012 אז נמכרו 2,377 דירות חדשות

ירידה בביקוש לדירות במארס 2013 לעומת החודש הקודם. בחודש מארס האחרון נמכרו 1,884 דירות חדשות, לעומת 2,046 דירות חדשות שנמכרו בחודש הקודם, ירידה של כ-8% - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ג') ומתייחסים לכמות המבוקשת של דירות חדשות בחודש מארס 2013.

מדובר בהמשך מגמת הירידה שנרשמה מאז דצמבר 2012 אז נמכרו 2,377 דירות חדשות. במקביל, חשוב לציין כי במהלך חודש מארס חל חג הפסח, מה שיכול להסביר חלק מהירידה במכירות משום שימי העבודה באותו החודש היו מעטים יותר.

באותו הזמן, פילוח הביקוש לדירות חדשות מאז תחילת השנה בערים השונות מעיד על זינוק בביקוש בגבעתיים, הרצליה תל אביב וירושלים לעומת ירידה בנתניה, רחובות, רמת גן וערים נוספות.

במקביל, גם הירידה במספר הדירות החדשות שלא למכירה נמשכת. במארס 2013 עמד נתון זה על 1,115 יחידות דיור, ירידה של כ-15% מאותו הנתון בחודש הקודם שעמד על 1,314 יחידות דיור. נזכיר כי בתוך הדירות החדשות שאינן למכירה נכללות קבוצות הרכישה, בניה עצמית, פרויקטים לשכירות, בנייה בלתי חוקית.

מספר יחידות הדיור בפלח שוק זה במרץ 2013 הוא הנמוך ביותר בשנים האחרונות. אחת הסיבות לנתונים הנמוכים משויכים לירידה משמעותית בפעילות קבוצות רכישה בחודשים האחרונים בעקבות המגבלות שהטיל בנק ישראל על רוכשי הדירות להשקעה. גם מארגני הקבוצות מודים לאחרונה שנפח פעילות הקבוצות ירד, שעבודת השיווק קשה יותר ושהגבלות בנק ישראל מהוות מכה קשה לתחום כולו.

בהשוואה לחודש מארס 2012, נתוני מכירת הדירות דווקא רשמו עלייה. כך, ב-2012 נמכרו 1,430 דירות חדשות לעומת 1,884 במארס 2013, מה שמעיד על עלייה של כ-32%. במקביל, גם בדירות שאינן למכירה נרשמה עלייה של כ-20% בין מארס 2012 למארס הנוכחי. העובדה שהשוואת החודשים המקבילים מראה עלייה בנתוני המכירה מעידה על מצב טוב יחסית בשוק הנדל"ן כעת בעיקר לאור העובדה שבחודש מארס הנוכחי אומנם חל חג הפסח אולם בחודש מארס 2012 לא היו חגים והיה זה חודש מכירה רגיל.

בפילוח הביקוש לדירות על פי יישובים עולה כי מאז תחילת 2013 הביקוש הגבוה ביותר לדירות חדשות היה בירושלים שם עמד הנתון על 728 יחידות דיור. מדובר בעלייה של כ-23% בביקוש בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

במקום השני בטבלת הביקוש נמצאת העיר תל אביב עם 659 יחידות דיור, גם שם עלה הביקוש לעומת התקופה המקבילה אשתקד בכ-37%. עלייה משמעותית בביקוש נרשמה גם בעיר גבעתיים שם זינק מספר הדירות החדשות שנמכרו יחד עם מספר הדירות שאינן למכירה בלא פחות מ-374% ובהרצליה שם עלתה הכמות המבוקשת של דירות חדשות ב-120%.

חשוב לציין שלמרות הזינוק המטאורי באחוזים, המספרים המוחלטים של דירות שנמכרו בשתי הערים האחרונות אינו גבוה מ-45 ו-35 דירות חדשות שנמכרו בהתאמה. את מרבית העלייה בישובים אלו ניתן לייחס לפעילות גבוהה יחסית של קבוצות רכישה. לעומת זאת, ביישובים נתניה, רחובות, רמת גן, אשדוד ובית שמש נרשמה דווקא ירידה בנתוני הביקוש.

בהתייחסות לנתוני הלמ"ס אמר היום אליאב בן שמעון מנכ"ל התאחדות בוני הארץ כי: "אנו רואים כי נמשכת הירידה במלאי הדירות. הפער בין הביקוש להיצע נמשך וממשלת ישראל צריכה להמשיך ולפעול להגדלת היצע הדירות ולהסרת החסמים בתחום האשראי והמחסור בעובדים מקצועיים ולא להסתפק בצעדים לצמצום הביקושים שלא מוכיחים את יעילותם".