טלוויזיה בדיגיטל: קשת משיקה את אפליקציית מאקו TV

‎הצופים משתנים, ועכשיו גם גופי הטלוויזיה בישראל מיישרים קו: קשת משיקה את מאקו ‏TV‏ - אפליקציה שלא תגרום לצופים לוותר על הפריים-טיים אבל תצבע אותו בצבעי דיגיטל ■ יובל נתן, מנכ"ל מאקו: "זה לא פוגע ברייטינג - להפך"

מחקרים רבים שמתפרסמים שוב ושוב בארץ ובעולם מהדקים את הקשר בין מכשירי הסמארטפון והטאבלט לבין המסך המרכזי בסלון. באחרונה הצטרף גם מחקר משותף של חברת פרומקס בי.די.איי ושל נילסן העולמית, לפיו 87% ממחזיקי הסמארטפון עושים בו שימוש בתדירות כלשהי מול מסך הטלוויזיה. 40% עושים זאת באופן יומי - נתון דומה לזה של מחזיקי הטאבלט.

46% מהצופים גולשים לתוכן שאינו קשור לתוכנית שבה הם צופים בטלוויזיה, ורק 30% מנהלים פעילות במכשיר הנייד אשר קשורה לתוכן הטלוויזיוני המוצג באותו זמן על המסך בסלון.

הנתון המעניין בסקר הזה הוא שאין כמעט הבדל בהתנהלות הצופה בזמן המעבר לפרסומות - השימוש במסך השני אינו עולה או יורד.

בחודשים האחרונים פיתחו בזכיינית ערוץ 2 קשת אפליקציה חדשה, מאקו TV, שמנסה להדביק את הקצב של אופן הצפייה בטלוויזיה להתנהגות המשתנה של הצופים.

האפליקציה, שתחליף את כל האפליקציות הייעודיות לתוכניות האחרות של הזכיינית, אמורה לתת מענה אסטרטגי לצרכים החדשים של הישראלי - ניידות, שיתופיות וכמובן ורבליות חברתית מופלגת - מבלי לאפשר לו לברוח מהתוכן המרכזי שאותו משדרת קשת בערוץ 2.

בדרך מבקשת הזכיינית גם לפזר את ביציה שהיו מרוכזות בסל אחד - הפריים הטלוויזיוני. אמנם סל מאוד מצליח וחשוב, אך גם מלא תהפוכות ומסוכן.

המגמות ההולכות ומשתנות במודל העסקי בכל הקשור לדיגיטל, שעליהן נפרט מיד, מאפשרות לקשת לעשות את המהלך הזה דווקא עכשיו.

אבל אלה הם לא רק התנאים המסחריים והטכנולוגיים שמאלצים שינוי. לא בכדי קשת משיקה את האפליקציה החדשה דווקא יחד עם העלייה לאוויר של "האח הגדול", התוכנית המדוברת ביותר שלה.

על-פי המחקר של נילסן, 42% ממחזיקי הסמארטפון והטאבלטים נמצאים במקביל לצפייה בטלוויזיה בפייסבוק או ברשת חברתית כלשהי. מחקר שערכה קשת גילה נתונים דומים, לפיהם עוד לפני העלייה לאוויר של התוכנית, רק מרגע שעלו הקדימונים, התנהלו סביב תוכנית הריאליטי 1,721 שיחות ברשת, אף יותר מהמאבק בין שר האוצר לחרדים.

בקשת מבקשים להפוך את החיבור האולטימטיבי הזה לחלק מהצפייה בתוכנית עצמה וגם להכנסות.

אי-אפשר לעצור את הזמן"

"החידוש העיקרי במאקו טיוי", אומר ל"גלובס", מנכ"ל מאקו, יובל נתן, "הוא בעובדה שצריך לעשות איחוד של כל האפליקציות בעלות אורח החיים הקצר. לא צריך להוריד משהו חדש בכל פעם, והשימוש שוטף ומתמשך. זה כלי שאתה אמור להתרגל להשתמש בו בצבא, באוטובוס או בחו"ל. וכמובן שדבר משמעותי מאוד הוא המסך השני, שעכשיו ייעשה בו שימוש בצורה שיטתית. החוויה הדו-מסכית אמורה להפוך לדבר קבוע ובעל מיקום אחיד לשימושי טלוויזיה באופן כללי".

האפליקציה החדשה, שפותחה על-ידי חברת Applicaster ומושקת ב-3 פלטפורמות - web, IOS ואנדרואיד, תחליף את "מאקו VOD", ותשלב בתוכה את היכולת לצפות בקטעים על-פי בחירה של כל תוכניות קשת ואגפיה. כמו כן, תהיה קיימת אפשרות לכל משתמש באפליקציה לערוך קטע ספציפי כרצונו ולשתף אותו במהירות עם חבריו ברשתות החברתיות. "

אני מקווה שנגיע מהר מאוד, עד לסוף השנה, למיליון יוזרים", חוזה נתן ומבהיר כי לא מדובר בתחליף לצפייה בטלוויזיה, הלחם והחמאה של הזכיינית ומקור הכנסותיה הגדול. "כשאתה נותן הפעלה דו-מסכית, אתה יוצר חיבור בזמן אמת ומגדיל את פוטנציאל הרייטינג שלך".

לדברי נתן, קשת תנסה לראשונה לבצע בפלטפורמה החדשה מהלכים כמו העברה של שידורי הטלוויזיה, מהלך שעשוי להעמיד במבחן את היחסים מול המפרסמים, ואף - אם כי מעט ולא בשלב זה - שידור של פרקים באפליקציית הטאבלט והסמארטפון, עוד לפני השידור הראשון והרשמי על המסך המרכזי - הטבה שהייתה שמורה עד כה רק לחברות הכבלים והלוויין בשירותי ה-VOD שלהן.

"אלה דברים שפחדנו מהם", אומר נתן, "אבל אנחנו נמצאים בתקופה שאי-אפשר להתעלם מזה או לעצור את הזמן. אנחנו מוכנים לשחרר תכנים לפני שידור בטלוויזיה".

כל זה מוביל לשאלת המודל העסקי. קשת מבקשת לקיים שני מודלים עסקיים עיקריים במיזם החדש. האחד הוא ביצירת מוצרי פרסום חדשים, והאחר הוא בגביית דמי מנוי מהצופה.

הצפייה בשידורי הטלוויזיה באמצעות האפליקציה תהיה בתשלום, אולם ככל שהזמן עובר קשת בוחנת לשלב יותר ויותר אלמנטים בתשלום, כך שמנויים יוכלו לקבל כמות מסוימת של תכנים והטבות כמו אותה צפייה מוקדמת בתכנים.

כך למשל, מנוי ל-VOD יעלה בין 11.9 שקל למנוי חד-פעמי לחודש בלבד, 8 שקלים לחודש למנוי של 3 חודשים ו-6 שקלים בחודש למנוי של 180 יום. כיום גובה הזכיינית בעבור מנויים בחו"ל לאתר 4 דולר בחודש.

ערוץ "האח הגדול", שמוגש בחינם לגולשי אתר מאקו, יהיה חלק מהחבילה שיקבל כל מנוי. המנוי יכלול לראשונה גם תוכני ילדים, אשר מאוד פופולריים בקרב הקהל, וקשת יצאה לטובת העניין למסע רכש ייעודי.

"אני לא חושב שיגיע מצב שלא נרוויח בכלל מפרסום, אבל אנחנו מבינים שצריך עוד אלטרנטיבות. זו עוד רגל במים שתייצר עוד מודל ותחנך את הציבור לשלם בעבור תכנים", אומר נתן.

"בשורה" אחרת היא שהאפליקציה תציע חלופה להצבעות ה-SMS. מסך נגיש ומעוצב יאפשר את הצבעות הריאליטי לתוכניות השונות של הזכיינית, בתשלום כמובן.

שימוש מוגבר בסושיאל

עניין ההצבעות מחזיר כמובן אל בית "האח הגדול". האפליקציה החדשה תעשה שימוש מוגבר בכל נושא הסושיאל. הצופים באמצעות האפליקציה יוכלו לשוחח על גבי השידור עם חבריהם בצ'ט בזמן אמת.

בקשת מקווים שגם תחזיקו את הטאבלט או את הסמארטפון בזמן הצפייה בטלוויזיה, ואז תוכלו לנהל את השיחה תוך כדי ואף להיות במאים ולהציץ אל הבית בזווית שונה מזו שמגדיר הבמאי ערוץ 2. על מנת למנוע בריחה אל הפייסבוק - הרשת החברתית תוטמע אל תוך האפליקציה החדשה והשיחה תהיה באמצעותה.

את "האח הגדול", כמו תוכניות אחרות, תעטוף באפליקציה פעילות ללא הרף. לבד מהצ'ט, יעלו וירדו סקרים מהירים, חידוני טריוויה בכדי להדק מעורבות, ותהיה תוכנית חדשות מתגלגלות במהלך היום.

בתוך כל אלה תתקיים פעילות ממותגת - פרסומית - ענפה. אם המגישים יציינו חסות כלשהי בתוכנית, משתמשי האפליקציה יקבלו כפתור שיקרא להם לגלוש אל הפעילות המסחרית.

"תחום הפרסום במובייל היה חלש מאוד. השנה התחלנו להרגיש עלייה משמעותית", אומר נתן. לדבריו, "פעם היו קונים קמפיין וידיאו ומבקשים רק באתר ולא באפליקציה. זה משתנה. קשת נמצאת היום בעמדה ייחודית בארץ וגם בעולם, בעצם העובדה שיש לה כוח משמעותי בטלוויזיה (ממוצע העונה הקודמת של "האח הגדול" עמדה על 41.1%, ל"א) ובדיגיטל. החיבור נוצר באופן אוטומטי והופך את האפשרויות מבחינת הפרסום לייחודיות".

- בכמה ראית את הצמיחה?

"אנחנו מרגישים עלייה של מאות אחוזים בפרסום של מובייל וטאבלט בכלל. מה שהעיר את זה דרמטית זה הבחירות, כי חלק מהמפלגות למדו ששם הם רוצים להיות. במובייל אתה משלם הרבה פחות, ואתה לבד ולא חולק מקום במלחמה על העין של הגולש. חיברנו לזה כמה מוצרי פרסום ייחודיים שיש רק לנו, והתחום הזה הולך וגדל".

להערכתו של נתן, ב-2013 נתח השוק הזה אמור לגלגל 40-70 מיליון שקל, כשבשנה שעברה זה עמד על כ-15-20 מיליון שקל.

- האם האפליקציה הזו היא הגלגול הבא והמתבקש של הברודקאסט שלכם?

"אני לא חושב שזה גלגול של קשת. המוצר שאנחנו משיקים הוא הק"מ הראשון במסע, כשאני יודע איך ייראו 10 הק"מ הבאים, אבל לא איך יראו 100 הק"מ הבאים. אנחנו רואים קהל צעיר שזה חלק מחייו. אנחנו משנים את חוויית הצפייה, היכולת לשלוח קטעים שמגניבים אותך, פרקים שלמים והיכולת לקבל המלצות מחברים, לשמור פרקים על המחשב ולראות אותם ללא חיבור לאינטרנט".

- אין מתח בין האנשים שיושבים כמה קומות מעליך ואמונים על לוח השידורים לבין קומת הדיגיטל שלך?

"המתח בין צפייה מתוכננת לפי לוח שידורים ובין עולם הדיגיטל זה דבר שהיה כל הזמן. הגענו להבנה לגבי איזה עולם אנחנו חיים ומה זה אומר. רוב הכסף מגיע מהרייטינג מהטלוויזיה, אבל למיטב הבנתנו מה שאנחנו עושים לא פוגע ברייטינג - להפך".

אפליקציות קשת
 אפליקציות קשת