בין קריית אונו לברלין

גם במטרופולין הישראלי, אפשר למצוא דירות בחצי מיליון שקל

דירה מחורבנת בקריית אונו עולה כמו רחוב בברלין" (שלמה שרף, המנכ"ל הפורש של קבוצת עזריאלי, בכנס נדל"ן בשבוע שעבר).

והנה העובדות: דירה ממוצעת במרכז העיר ברלין, הכוללת 4 חדרים (3 חדרי שינה), עולה כיום כ-300 אלף אירו (1.4 מיליון שקל). במינכן, אגב, נשלם עבור דירה דומה כ-30% יותר, ובמרכז לונדון או פריז נשלם אפילו פי 4 בהשוואה לברלין.

ואצלנו? דירת 4 חדרים ממוצעת בקריית אונו עלתה בסוף 2012, על פי נתוני משרד השיכון (משוקללים מדיווחי רשות המסים), 1.6 מיליון שקל. מחיר דירה ממוצעת בישראל עומד על 1.2 מיליון שקל. די דומה לברלין. רק שמרוב דיכאון ממחירי הדירות פה בישראל, מסתבר שנורא קל ומפתה גם לאנשי נדל"ן מכובדים - כאלה שמכירים היטב גם את הנדל"ן בישראל וגם את הנדל"ן בברלין - לדבר מעל במות ומול מיקרופונים כאילו הם אחרוני הטוקבקיסטים. לצאת לגמרי מפרופורציות, ולומר שבמחיר דירה בישראל אפשר לקנות רחוב שלם בברלין.

אמת, יש ישראלים שקונים דירות בברלין גם בחצי מיליון שקל, אבל דירות זולות כאלה - בדרך-כלל בתוך שיכוני ענק לא סימפטיים - ניתן למצוא גם בשולי אזור המרכז שלנו. ומי בכלל רוצה לגור בברלין? ומי בכלל קונה דירה בברלין (חוץ מישראלים או זרים אחרים) - עיר בה 80% מהתושבים גרים בשכירות ויש לא מעט חוקים דרקוניים המגנים על השוכר מכל גחמת בעל הבית? ומה בעצם כל-כך רע בקריית אונו, עיר שהפכה לברירת מחדל ראשונה לרבים מהזוגות הצעירים?

אז נכון שצריך לטפל בהקדם במחירי הדיור המפורזים בישראל/קריית אונו, אבל לא צריך על הדרך לשכנע שמדובר במוצר נחות. אם כבר, צריך להזכיר את הצד השני, הבעייתי יותר, במשוואת הדיור. להזכיר שדיור בר השגה נמדד לא לפי מחיר דירה, אלא בעיקר לפי היכולת הכלכלית של האזרחים לשלם עבורה. ושם, בברלין, משכורת ממוצעת עומדת על 15 אלף שקל בחודש (3,200 אירו), בעוד פה מסתפק ישראלי ממוצע ב-9,000 שקל. בברלין צריך 93 משכורות ממוצעות כדי לקנות את הדירה הממוצעת, בעוד שבקריית אונו צריך 178 משכורות - כמעט פי 2.