טורקיה משתמשת בישראל כפרוזדור ליצוא למדינות ערב

המהלך נועד לעקוף את סוריה ■ גורמים רשמיים בישראל: התפתחות חשובה, בעלת משמעות אטסטרטגית, שמצביעה על כך שאנקרה רואה בישראל שותף יציב בתוך התוהו ובוהו במזה"ת

בחודשים האחרונים החלה טורקיה להשתמש בישראל כפרוזדור ליצוא. ספינות טורקיות עוגנות בנמלי ישראל ומטעניהן משונעים בדרך היבשה לירדן ולמדינות ערביות אחרות כדי לעקוף את סוריה, שטובעת עתה במלחמת אזרחים עקובה מדם. כך מוסר היום (ג') "ניו יורק טיימס" בידיעה מישראל.

הידיעה מתפרסמת על רקע דיווחים, שירושלים ואנקרה קרובות לחתימה על הסכם פיוס ביניהן. שיחות בין משלחת טורקית, שמבקרת בישראל, לבין נציגים ישראליים, הניבו הסכמה כמעט מלאה בכל הנקודות השנויות במחלוקת, למעט גובה הפיצויים שישולמו למשפחות תשעת הטורקים שנהרגו בפשיטה ישראלית על האוניה מרמרה ב-2010.

גורמים ישראליים רשמיים רואים בעובדה שישראל החלה לשמש פרוזדור סחר לטורקיה התפתחות חשובה, בעלת משמעות אסטרטגית. ד"ר גליה לינדנשטראוס, מומחית לענייני טורקיה במכון למחקרי ביטחון לאומי, אמרה ל"טיימס", כי התפתחות זו מצביעה על כך שאנקרה רואה בירושלים שותף יציב בתוך התוהו ובוהו במזה"ת. לדבריה, כל שיפור ביחסים בין מנהיגי שתי המדינות יתרום, קרוב לוודאי, להרחבת שיתוף הפעולה ביניהן ברמה הבלתי רשמית. כבר עתה משגשגים יחסי הסחר בין השתיים.

פקידי רשות ואנליסטים בישראל אומרים, שלדעתם אין לצפות לחידוש היחסים האינטימיים שאיפיינו את יחסי שתי המדינות בעשורים שחלפו, כאשר ציי ישראל, טורקיה וארה"ב ערכו תמרונים משותפים בים התיכון ומטוסי קרב ישראליים טסו במרחב האווירי של טורקיה לצורך אימונים. אך, יחד עם זאת, אפשר להניח ששתי המדינות יחליפו הערכות ומידע מודיעיני על סוריה - אם לא באופן בילטרלי אזי במסגרת אזורית, שתקיף גם את ירדן ושבראשה תעמוד ארה"ב.

פקיד רשות ישראלי, שביקש לא לנקוב בשמו, ציין כי התנצלותו של רה"מ, בנימין נתניהו, באזני עמיתו הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן, בעקבות דחיפה של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, "לא היתה החלטה קלה... רה"מ עשה צעד זה כדי לחדש את היחסים ולחזור לנורמליזציה ששררה בן שתי המדינות; אנו מקווים שהטורקים ינהגו כך כלפינו".

לנוכח המצב הנפיץ בסוריה והחששות החמורים מהנשק הכימי שבידי משטר אסד, "היינו רוצים לקיים שיח פתוח וכן עם הטורקים על הסוגיה כיצד להתמודד עם האתגרים האלה", אמר הפקיד. "קיום שיח כזה זה יהיה המצב האידיאלי".

אחת מהשאלות שאולי יימצא לה מענה בקיץ היא, באיזו מידה יתחילו נופשים ישראליים לחזור לטורקיה ולקנות חבילות "הכל כלול" באתרי קיט באנטליה, אומר ה"טיימס". עד להתפוצצות פרשת המשט לעזה, נהרו לטורקיה כחצי מיליון ישראלים בשנה.