"בכירים ישראליים על הכוונת בעקבות ההתקפות בסוריה"

אנליסט אמריקני: "אני מצפה לראות ביטויים נוספים של מלחמת הצללים שמתנהלת עתה, לרבות פגיעות במטרות רכות, כתיירים, נסיוניות התנקשות בחיי בכירים ישראליים בהווה ובעבר"

פקידי רשות ומומחים בארה"ב מביעים חשש מפיגועי טרור נגד בכירים ישראליים ומטרות ישראליות אחרות בשבועות הקרובים בעקבות שתי ההתקפות על מטרות ליד דמשק בסוף השבוע שעבר ובתחילת שבוע זה. כך מוסר היום (ד') "וושינגטון פוסט".

ישראל מעולם לא נטלה אחריות בפומבי לביצוע שתי ההתקפות, אך פקידי ממשל בכירים בוושינגטון אמרו ל"פוסט", כי מטרות ההתקפות היו משלוחים של טילי קרקע-קרקע מתוצרת איראן שהיו מיועדים לחיזבאללה.

אתמול (ג') גינה שליט סוריה, בשאר אסד, את ישראל בגין ההתקפות ואמר כי ארצו חזקה דיה כדי להתייצב כנגד שכנתה בדרום. זו היתה ההתבטאות הראשונה של אסד בעקבות ההפצצות. הוא דיבר אחרי פגישה עם שר החוץ של איראן, עלי אכבר סאלחי. אסד לא איים בפעולות גמול, אך אמר שסוריה "מסוגלת להתמודד עם ההרפתקנות של ישראל".

פקידי ממשל בארה"ב ובמדינות במזה"ת אמרו, כי גמול אפשרי נגד ישראל יוצא אל הפועל במתכונת מוכרת: נסיונות של אנשי חיבאללה לפגוע במטרות אזרחיות ישראליות או יהודיות, אולי מחוץ למזה"ת. המקורות אמרו, כי אין כמעט ספק שהסורים ובעלי בריתם יעדיפו פיגועי טרור על פני התקפה ישירה נגד ישראל, שצופנת בחובה סיכון להסלמת העימות בין שתי המדינות.

חיזבאללה, שחולש על רשת בינלאומית ושנהנה מחסות של איראן, היה מעורב במעשי טרור, לרבות רציחות ופיצוצים, מחוץ למזה"ת, ובהם הפיגוע באוטובוס שהסיע תיירים ישראליים בעיר הקיט בורגאס, בבולגריה.

"אני מצפה לראות ביטוים נוספים של מלחמת הצללים שמתנהלת עתה, מאמצים לפגוע במטרות רכות, כגון תיירים, ומאמצים להתנקש בחיי בכירים ישראליים בהווה ובעבר", אמר ל"פוסט" מתיו לוויט, מומחה לחיזבאללה ולשעבר יועץ לענייני טרור ואנליסט במשרד האוצר האמריקני ובאף.בי.איי. "זה כבר קורה, וזה יקרה יותר".

לעומת זאת, אומר קליפורד קאפצ'ן, מומחה למזה"ת ופקיד לשעבר בסטייט דיפרטמנט, כי למרות שאיראן גינתה את ההפצצות שמיוחסות לישראל והגדירה אותן כ"פעולות של תוקפנות בוטה", קרוב לוודאי שמשטר האייתאללות ילחץ על חיזבאללה לגלות איפוק בכל פעולה נגד ישראל. האיראנים מעדיפים לשמר את מאגרי הטיליים והרקטות של חיזבאללה כתעודת ביטוח נגד הפצצות ישראליות אפשריות על מתקני הגרעין של איראן.

פקידים אמריקניים אומרים, כי לאסד אין הרבה אופציות לפעולות גמול נגד ישראל אחרי שנתיים של מלחמת אזרחים מתישה בסוריה. אי יכולתו של אסד להגיב על ההפצצות מצטיירת בעיניו כהשפלה אישית, אומר דייוויד שנקר, לשעבר יועץ בכיר לפנטגון בענייני המזה"ת, גם אם ההתקפות עשויות להגביר את האהדה למשטרו בחלק מהציבור הערבי.