לפיד במסיבת העיתונאים עם עיני: "אני מבין את הכעס כי גם האדם העובד נפגע; קיצצנו גם לעשירים"

(עדכון) ההסתדרות הסכימה לדחיית הפעימה השלישית של הסכם השכר ■ לפיד: "אני שר האוצר חודש. אני מתנצל שעדיין לא פתרתי את כל הבעיות של המשק" ■ עיני: "אין ספק שעליית המסים הולכת להכביד על האוכלוסיה"

"קודם כל אני יודע שהרוחות סוערות ושלאנשים כואב והם כועסים, אני לא יכול להתווכח עם זה", כך אמר הערב (ד') שר האוצר יאיר לפיד בפתח מסיבת העיתונאים שקיים עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני בנוגע להסכמות שהושגו לגבי תקציב המדינה. "גם אותי הסיטואציה מכעיסה, וגם אני הייתי מעדיף לעמוד כאן ולהגיד איזה סוכריות החלטתי לחלק לעם, אבל זו בדיוק ההתנהגות שגרמה לבור התקציבי שאיתו אנחנו צריכים להתמודד", לדברי לפיד.

שר האוצר הוסיף ואמר כי "כולם מבינים שצריך לסגור את הגירעון, אבל כולם רוצים שמישהו אחר ישלם אותו במקומם. לצערי אין ניסים בדברים האלה. אני לא אחלק כסף שאין למדינה, ואני לא מוכן להגיע למצב של יוון שבו אנשים קמו בבוקר והדירה שלהם היתה שווה חצי, והם איבדו את מקום העבודה שלהם, וכל השירותים הציבוריים קרסו. מי שמוחה היום אומר לכם בעצם 'אצלנו זה לא יכול לקרות'. זה כן יכול לקרות ואם לא נעשה כלום זה בדיוק מה שיקרה, ואני לא מוכן לתת לזה לקרות במשמרת שלי. מנהיגות פירושה אחריות, ואחריות פירושה שלפעמים צריך לעשות את מה שנכון ולא את מה שפופולארי".

לפיד אמר עוד כי "התהליך הזה פוגע באדם העובד, ואני מקבל עלי באהבה את כל הבקורת בעניין, אבל צריך לשים לב שבפעם הראשונה מזה שנים, האדם העובד הוא לא הנפגע היחיד. אני לא סוציאליסט ואני רוצה לעודד עסקים בישראל, אבל אנחנו קיצצנו הפעם גם לעשירים, חוק הריכוזיות לא יאפשר לטייקונים לשלוט במשק, הגדלנו את המס על ריווחי הון, את המס על מוצרי יוקרה, את מס החברות, בעלי השכר הגבוה לא יקבלו קצבאות ילדים, קיצצנו את שכר הח"כים והשרים. בנוסף לזה הקיצוץ הפעם כולל גם סקטורים שעד היום נחשבו לחסינים מבחינה פוליטית. אלה שישבו ליד הצלחת כבר לא יושבים שם, ואנחנו משנים את השיוויון בנטל גם במובן הכלכלי".

לפיד טען בהמשך דבריו כי בשבועות האחרונים קיים מו"מ עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני והעדיף לבוא לקראת ציבור עובדי המגזר הציבורי והביע חשש מפני האפשרות של שביתה כללית ועימות על ההסתדרות. "לתפיסתי במקום שאפשר לקיים הידברות צריך תמיד לקיים הידברות. אני רוצה להזכיר לכל מי שרצה להצית אש בין ההסתדרות לבין הממשלה בעת הזו, שיום אחד של שביתה כללית עולה למשק יותר משני מיליארד שקל. אם היתה פה שביתה של שבוע, היינו צריכים להכפיל את המיסים שכבר הטלנו ובצדק כל כך כואבים לכולם", לדברי לפיד.

"יש עוד נושאים שעליהם יש לנו מחלוקות, לפעמים עמוקות, כמו הרפורמה בחברת החשמל או בנמלי הים, אנחנו לא נטאטא אותם מתחת לשטיח, אבל אני מאמין שגם לגביהם קודם כל צריך לשבת ולדבר. אני רוצה להזכיר לכם שאני שר האוצר חודש וחצי בערך, כך שאני מתנצל על כך שעוד לא פתרנו את כל הבעיות של המשק הישראלי לדורותיו", אמר לפיד.

שר האוצר הוסיף עוד כי "אני אמרתי שלא נלך רק למעמד הביניים כמו שעשו קודם. אנו לא הולכים רק לכיס אחד. גם החרדים יהיה שותפים. הפעם הלכנו לכל הכיסים". לדברי לפיד " יש שת"פ מלא בין רה''מ, הוא מעודכן לחלוטין בהסכם הזה. חייב להיות קיצוץ בתקציב הביטחון".

יו"ר ההסתדרות אמר כי "זה היה אחד מהמשאים ומתנים הכי קשים שקיימתי, וקיימתי הרבה. המשק נמצא במשבר קשה. אנו צריכים להבין כי חייבם לשאת חלק מהנטל. שר האוצר גילה רגישות והסכים לאכוף את ההסכם של עובדי הקבלן שהם העובדים החלשים ביותר בחברה. לגבי הגזירות, אין ספק שעליית המסים הולכת להכביד על האוכלוסיה, גם חלשה וגם מעמד הביניים. ההסתדרות לא אמורה לטפל בזה".

עיני הוסיף עוד כי "אני לא מקבל את הכינוי מחוברים. אין שום בושה להיות חזקים. כאשר אתם מדברים על ועדים אתם מדברים על נציגים של מיליון איש ובניגוד למה שאתם חושבים, לצערי הרב, רוב העובדים במגזר הציבורי לא מרוויחים מי יודע מה".

האוצר נכנע לדרישות ההסתדרות

עוד לפני מסיבת העיתונאים ההסתדרות פרסמה הודעה לעיתונות המפרטת את הישגיה במו"מ במסגרת הדיונים על התקציב. לפי ההודעה, הוסכם לדחות את הפעימה השלישית של ההסכם הקיבוצי האחרון שנחתם עם העובדים עד לשנת 2015. בתמורה לכך, ההסתדרות הצליחה לקבל מספר דרישות מהותיות.

אחד ההישגים המשמעותיים של ההסתדרות היא לגבי עובדי הקבלן. לפי ההסכמות, גופים ציבוריים וקבלני שירותים בתחום השמירה והניקיון יהיו מחויבים לתנאים שהושגו בהסכם בין המדינה לבין ההסתדרות בעניין עובדי קבלן בתחום השמירה והניקיון, זאת תוך יישום רטרואקטיבי ממאי 2012. מעבר לכך, דחיית תוספות השכר לא תחול על עובדי קבלן בתחום השמירה והניקיון במגזר הציבורי. ביולי 2013 יתעדכן שכר המינימום שלהם ל-4,646.25 שקל לעובד ו-4,852.75 לאחראי ניקיון ושמירה.

בנוסף, עובדי המגזר הציבורי, ביחד עם עובדי הקבלן, ייזכו להגדלה בהפקדות לפנסיה החל מיולי 2015, ל-25% מהשכר במקום 19.5% כיום. כמו כן, רכיבים סוציאלים חשובים יחושבו כאילו לא נדחתה תוספת השכר, לרבות פנסיה תקציבית, פנסיה תקציבית ומענקי פרישה שיחושבו לפי שכר בסיס מוגדל. ההסכמים של ההסתדרות נושאים בשורה גם לציבור הסטודנטים עובדי המגזר הציבורי, שיוכלו להינות מקרן השתלמות כבר מהיום הראשון לעבודתם (הפקדות המעסיק 7.5% והפקדות העובד 2.5%). כמו כן מודגש בהסכם כי משא ומתן על הסכם שכר קיבוצי חדש יחל כבר ביולי 2014 וההסתדרות תוכל להעלות דרישות גם לגבי שנים 2013-2014.

בעוד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוהה בביקור רשמי בסין, לפיד ספג היום ואתמול ביקורת קשה בעיתונות, בפייסבוק ובתגובות באתרים השונים.

ברקע, הזעם הציבורי סביב תקציב האוצר לשנים 2013-2014 הולך וגואה, וברשתות החברתיות מצטברים סימנים המאותתים אודות מחאה ציבורית נוספת, עם שטף של הפגנות ומשמרות מחאה ברחבי הארץ. בינתיים, רה"מ נתניהו אמנם מגבה את שר האוצר שלו - אך מרחוק. נתניהו טס בתחילת השבוע לביקור בסין, לאחר ההפצצות בסוריה ורגע לפני שליחת התקציב לשרי הממשלה.