ישראל מזהירה: רוסיה תמכור לסוריה טילי נ"מ מתקדמים

העסקה צפויה להתבצע בטווח המיידי ■ מדובר בטילי 300-S, שיחזקו משמעותית את יכולת משטר אסד להדוף התערבות חיצונית לסיום מלחמת האזרחים

ישראל הזהירה את ארה"ב, שרוסיה עומדת למכור למשטר אסד בסוריה סוללות טילי קרקע אוויר מדגם 300-S. טילים אלה עלולים לשנות את מאזן הכוחות בזירה הסורית ולחזק משמעותית את יכולת המשטר בדמשק להדוף התערבות של גופים חיצוניים שינסו להתערב במלחמת האזרחים. ישראל טוענת, שהעסקה עלולה להתבצע בתוך חודשים. כך מוסר היום (ה') "וול סטריט ג'ורנל" בידיעה מוושינגטון.

פקידי רשות אמריקניים אמרו לעיתון, כי הם מנתחים את המידע שמסרה ישראל, אך סרבו לומר האם העסקה אכן צפויה לצאת אל הפועל בזמן הקרוב. פקידי רשות רוסיים טרם הגיבו על בקשות לקבל תגובה ושגרירות רוסיה בוושינגטון הודיעה, שהיא אינה מגיבה על עסקות נשק בין רוסיה למדינות אחרות.

משטר אסד החל לנסות לרכוש סוללות טילי 300-S מרוסיה כבר בתקופת ממשל בוש השני, אך מדינות מערביות ביקשו מנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לא להיענות לבקשות. אם סוריה תצליח להשיג את הטילים, שמסוגלים ליירט מטוסים מאויישים וטילים, יקשה הדבר על נסיונות התערבות פוטנצייאליים של מדינות מערביות במלחמת האזרחים.

על פי המידע שסיפקה ישראל לאמריקנים בימים האחרונים, מעבירה סוריה למוסקווה תשלומים למימוש עסקה לרכישת ארבע סוללות של טילי 300-S בשווי 900 מיליון דולר, שנחתמה ב-2010. הדיווח הישראלי מפרט העברות כספים מממשלת סוריה לרוסיה, לרבות תשלום שבוצע באמצעות הבנק הרוסי לפיתוח מדינות זרות, שידוע בראשי התיבות VEB.

העסקה מקיפה שישה משגרים ו-144 טילים, שטווחם 125 מייל, לפי המידע הישראלי. משלוח הטילים הראשון צפוי להגיע לסוריה במהלך שלושת החודשים הבאים, והעברת כל הטילים תסתיים עד סוף השנה. לפי העסקה, אמורה רוסיה לשלוח לסוריה שני צוותי הדרכה כדי להדריך את צבא סוריה כיצד להפעיל את הטילים.

רוסיה נחשבת כתומכת החשובה ביותר של משטר אסד בקהיליה הבינלאומית, למעט איראן, מאז תחילת מלחמת האזרחים במארס 2011. היא מספקת לסוריה נשק, מקורות מימון ודלק. רוסיה מחזיקה בסיס צי גדול על חופה של סוריה, שמהווה את נקודת הגישה היחידה שלה לים התיכון. דוברים רוסיים הביעו לא אחת חששות, שקריסת משטר אסד תיתן תנופה מחודשת לפעולות האיסלמיסטיות באזור הקווקז.

רוסיה החלה למכור לסוריה מערכות נ.מ כבר לפני עשרות שנים. בשנים האחרונות האיצה מוסקווה את המאמצים לשדרג את מערכות הטיווח של סוללות נ.מ. שבידי סוריה ולנייד את טיליה. ארה"ב מודאגת במיוחד ממסירת טילי 5-SA, שטיווחם 175 מייל. טילים אלה יוכלו לפגוע במטוסים אמריקניים שממריאים מקפריסין, בסיס חשוב של נאט"ו.

מכל מקום, ברשות ארה"ב מפציצים חמקניים וטילים מונחים, בעלי כושר פגיעה מדויק, שמוצבים על ספינות הצי השישי בים התיכון. אלה יהיו מסוגלים לפגוע בכל מערכת נ.מ. סורית, לדברי גנרל מרטין דמפסי, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב.

כפי שפורסם בעקבות ההפצצות על מטרות סוריות בסוף השבוע שעבר, שהסורים מייחסים לישראל, המטוסים התוקפים כלל לא נכנסו למרחב האווירי של סוריה אלא שיגרו טילים לעבר המטרות מהמרחב האווירי של לבנון בשיטת שגר ושכח.