"האוצר עשה מחטף - הוא פוגע בכוונות הטובות של גרמן"

שוקי שמר, יו"ר "אסותא" ומי שכיהן בעבר כמשנה וכמנכ"ל משרד הבריאות, כועס על חוק ההסדרים: "הוא רע וצריך לרדת מסדר היום - ומהר"

שבוע סוער במיוחד עבר על פרופ' שוקי שמר. שמר, תמיד היה גם וגם. גם חבר בכיר, חזק, אוהב ומעריך של מערכת הבריאות, וגם מבקר קשוח וקשה שלה. איש בריאות הציבור, וגם כזה ששואף "להשיא רווחים" ברפואה הפרטית, כפי שניסח מבקר המדינה בדוח הנוכחי.

שמר (65), עומד היום בראש "אסותא", רשת בתי החולים הפרטיים הגדולה בארץ, ובעבר היה משנה ומנכ"ל משרד הבריאות. היום בונה את אסותא-אשדוד, בי"ח ציבורי שרבע מפעילותו פרטית. בצעירותו היה קצין רפואה ראשי, רופא פנימי, פרופסור מן המניין באוניברסיטת תל אביב, ופעם שותף בכיר לחוק ביטוח בריאות ממלכתי שנכנס לתוקף ב-1995. עמד בראש ועדת סל הבריאות, וזה 20 שנה מנהל המרכז הישראלי להערכת טכנולוגיות בשירותי הבריאות. ביום שלישי השבוע ראה את תקציב המדינה וחוק ההסדרים, ביום רביעי את דוח מבקר המדינה. והוא כועס.

"ברור לכול כי בימים אלה נדרשת פעולה משמעותית של הסטת משאבים. התיאורים על 'השמיכה הקצרה' ידועים ומובנים לכול, אך כשמדובר בבריאות הציבור, רצוי לבצע את השינוי באופן צודק וחכם ולא בצורה פוגענית וחסרת חמלה. השינוי המוצע בחוק ההסדרים נעשה במחטף, תוך ניצול העובדה שלמשרד הבריאות והאוצר נכנסו דמויות חדשות שטרם הספיקו לצלול ולהעמיק לתוך הסוגיות המורכבות שעל הפרק", אומר שמר.

- לפני שניגע במהות, אפשר שאתה מאשים את בכירי האוצר שניצלו, עשו מחטף על יאיר לפיד ויעל גרמן החדשים?

"אני לא מאשים. אני חושב שחוק ההסדרים שעוסק באספקת שירותי רפואה על ידי בתי חולים פרטיים ומגביל את קופות החולים ברכש השירותים האלה - הוא מחטף. הוא רע וצריך לרדת מסדר היום - ומהר. אני חושב שיש בו פגיעה בחברי קופות החולים שמבוטחים במסגרת הביטוחים המשלימים, פגיעה בחולים, פגיעה ברופאים, ויש בו ניסיון לסיכול ממוקד של בתי חולים פרטיים שהם הפתרון של מערכת הבריאות ולא הבעיה שלה".

- מחטף? סיכול ממוקד?

"גם מבקר המדינה, שהניח את הדוח שלו שעוסק בהיקף אספקת שירותי הרפואה הפרטיים, בא ואומר: חברים, צריכים לעשות אסדרה. לא לומר לא לרפואה הפרטית, אלא למצוא איזון בין שתי המערכות - הציבורית והפרטית - המזינות זו את זו. המבקר מדבר על פעולת מטה מסודרת וקובע כי משרד הבריאות צריך לבדוק את המינון הנכון של אספקת שירותי רפואה פרטית במדינת ישראל. אז למה אני אומר שזה מחטף וסיכול ממוקד? הרי דוח המבקר היה גלוי בפני האוצר בימים שהכינו את החוק ההסדרים, אז מה הם עשו? הם הכניסו לחוק ההסדרים רפורמה דרמטית, בהסתר, מבלי שהתקיים דיון מקצועי אמיתי, מעמיק ויסודי.

"מהלך פזיז ונמהר, ובהחלט תמוה. וגרוע מזה: המהלך הזה של האוצר נעשה ימים ספורים בלבד אחרי ששרת הבריאות החדשה, יעל גרמן, באה עם בשורה אמיתית לציבור ואומרת: אני אקים ועדה ציבורית שתבחן את כלל מערכת הבריאות. אז מה עושה האוצר כשהוא שומע את זה? הם עושים מהלך מקדמי שישנה את פניה של מערכת הבריאות בהסדר מרחיק לכת, שלא נבדק ולא נבחן, וכל זאת מבלי שלהסדר הזה יש איזושהי משמעות תקציבית! נהפוך הוא, במשך השנים זה אפילו יגדיל את ההוצאה הציבורית".

- אתה מאשים את האוצר שעשה תרגיל לשרה גרמן? מיהר לקבוע מציאות חדשה לפני שתספיק לבדוק את המצב?

"אני מאשים את האוצר במחטף שפוגע בכוונות הטובות של השרה החדשה, ועלול לחבל בחלק מעבודת הוועדה העתידית שתקים".

- למה שהאוצר יעשה את זה?

"כי תפיסת העולם של האוצר, שרוצה לנהל את מערכת הבריאות ולא שמשרד הבריאות ינהל אותה, היא להגביל את צד ההיצע של אספקת השירותים בישראל. אז, לכאורה, לדעתם, הציבור יצרוך פחות שירותי בריאות וההוצאה הציבורית לבריאות תהיה קטנה יותר. אני חייב לציין שהמוטיב הזה של הגבלת היצע מוכר בכלכלת בריאות, אבל הוא צריך להיעשות במינון ובזהירות רבה, בלי לפגוע בחולים. המהלך הנוכחי של האוצר פוגע גם פוגע. גברת ריקי כהן הלכה וקנתה למשפחתה ביטוח בריאות משלים, בכסף שהרוויחה בזיעת אפה. היא ורוב אזרחי המדינה. ואגב, שני העשירונים התחתונים משתמשים בשירותי הרפואה של בתי החולים הפרטיים יותר משני העשירונים העליונים".

- מה???

"כן, כן. זה על פי סקר של חברת גיאוקרטוגרפיה ונתונים שיש לנו באסותא, מתוך ניסיון של למעלה מ-100 אלף ניתוחים".

*** הכתבה המלאה - במהדורה המודפסת

הקיצוצים העיקריים
 הקיצוצים העיקריים