ארה"ב מזהירה את רוסיה לא למכור טילים מתקדמים לסוריה

על רקע הדיווחים לפיהם רוסיה מעוניינת למכור לסוריה טילים מתקדמים ומסוכנים מסוג S-300 שעלולים לשנות את כללי המשחק באזור, מזכיר המדינה האמריקני קרי מזהיר: "הוצאת העסקה לפועל היא איום ישיר על ישראל"

ארה"ב מזהירה את רוסיה: על רקע הדיווחים לפיהם האחרונה מעוניינת למכור לסוריה טילים מתקדמים נגד מטוסים מסוג S-300 שעלולים לשנות את המאזן באזור, הזהיר הלילה מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי את מוסקבה מהוצאת עסקה כזו לפועל.

"הבהרנו את עמדתנו בנושא באופן נחרץ", אמר קרי. "ההעדפה של ארה"ב היא שרוסיה לא תספק לסוריה סיוע בדמות הטילים המסוכנים הללו. עמדתנו בנושא הזה מעולם לא השתנתה", הבהיר מזכיר המדינה האמריקני.

עוד הבהיר קרי כי הסכם כזה עלול לסכן את בטחונה של ישראל: "הסכם מכירת נשק הוא איום על ישראל - שהיא בעלת הברית של ארה"ב. אם ייצא לפועל, הוא יערער את היציבות האזורית ויפגע גם בסיכויים להגיע להסדר מדיני".

במסגרת העסקה שארה"ב וישראל מנסות לטרפד, מעוניינת מוסקבה למכור למשטר אסד טילים נגד מטוסים מסוג S-300 המוגדרים כמתקדמים ומסוכנים במיוחד. "אם זה יתממש, זה יהיה דבר שישנה את כללי המשחק באזור", התריע דיפלומט מערבי בכיר.

לדבריו, מערכת S-300 להגנה מפני טילים נחשבת לאחת ממערכות ההגנה האוויריות הטובות ביותר שניתן לעשות בהן שימוש כיום. "מערכת כזו עלולה להביא לקפיצה גדולה ביכולותיה של סוריה להגן על עצמה מפני תקיפות אוויריות, כמו זו של ישראל בשבוע שעבר", הוסיף. "היא יכולה לעקוב אחרי כ-100 מטוסים בבת אחת ולפעול לנטרול 12 מהם לפחות", הזהיר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אמש במהלך ביקורו בסין, כי שוחח עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וגורמי ממשל בסין אודות ההתפתחויות בסוריה. גם נושא העסקה המסוכנת המתרקמת עלה לדיון, במסגרתו דרשה ארה"ב מרוסיה לחזור בה מכוונותיה לביצוע העסקה.

גורם נוסף שמעוניין בהוצאת העסקה לפועל הוא ארגון חיזבאללה בלבנון, שפועל לסייע למשטר אסד במאבקו בכוחות המורדים ובשינויים המתחוללים בסוריה. אמש שיגר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מסר מאיים לעבר ישראל, לפיו תיפתח חזית חדשה נגד ישראל ברמת הגולן.

"המלחמה שכפיתם על סוריה הופכת את האיום להזדמנות. כפיתם מלחמה על סוריה במטרה להחליש אותם ומה שקרה הוא שקיומה של התנגדות עממית בגולן הפך לשריר וקיים", איים נסראללה.

"אם אתם טוענים שמטרת ההתקפות שלכם היא למנוע את התחזקות ההתנגדות, הרי שסוריה תעניק להתנגדות נשק מתוחכם שלא היה בידיה עד כה", הבטיח מזכ"ל ארגון הטרור והבהיר שיעמוד לצד ההתנגדות העממית הסורית ויעניק כל סיוע לשחרור הגולן מידי ישראל.