שנה גורלית לפייסבוק

שינויים קוסמטיים, מודל פרסום לא מפוצח. הרשת מאבדת חברים

חברת Nanigans, שהייתה אחת מ-3 החברות שקיבלו גישה (מוגבלת, יש לציין) למערכת הפרסום של פייסבוק, פרסמה בתחילת החודש כי מנתונים שאספה עולה כי פוסטים שקודמו בניוז פיד של פייסבוק קיבלו חשיפה הגדולה ב-197 אחוז יותר ממודעות פייסבוק המפורסמות בטור מצדו של הניוז פיד שלכם. חלק מהסיבה היא העובדה שבסמארטפונים אין כלל טור צדדי של פרסומות, אלא רק ניוז פיד.

עכשיו קחו את הנתון המדאיג הזה, שלמעשה אומר למפרסמים שהם סתם שופכים ים של כסף בפרסומות הממומנות בצד הניוז פיד, ותוסיפו אליו דברים שאומר אלעד ברינדט, אחד מ-3 אנשי השיווק הישראלים שעובדים בפייסבוק בדאבלין עם אנשי סושיאל בארץ, לפיהם "הוא לא מת על שיטת הטירגוט" (השיטה הנפוצה לקבוע את קהל היעד שאליו מגיעה הפרסומת הממומנת) וכן ש"פייסבוק רואה בטירגוט את האחות הקטנה והמכוערת של פייסבוק" - ותקבלו בעיקר חוסר ודאות לגבי הפרסום בפייסבוק לאן (בפייסבוק אגב סירבו להגיב לפנייה רשמית שנעשתה אליהם בנוגע לדבריו של ברינדט).

בשנה האחרונה היו כמה ניסיונות מצד פייסבוק לבדוק מודלים שונים לפרסום. בפייסבוק ניסו לשכנע מפרסמים לפרסם בעמוד החיצוני של האתר בשלב ה-log in, אלא שמי בכלל עושה בימינו log out?

ניסו לשכנע אותנו לעשות promote לפוסטים האישיים שלנו, אחר-כך שינו את שמם ל-bost, ועוד קצת לפני כן ניסו לשכנע אותנו לפרסם את הסטטוסים האישיים שלנו בתשלום (6.9 דולר). מה מזה עבד? לפייסבוק הפתרונים. באמצע 2013 אנחנו בשלב שבו משרדי פרסום רבים בארץ ובעולם, שלפעמים יש להם תקציבי ענק ולפעמים אין, עדיין מגששים בערפל ולא יודעים בוודאות מה יעבוד ומה לא.

על דבר אחד אין ספק - מערכת האלגוריתמים של פייסבוק תשתה כל דולר שתשימו והיא כבר תמצא מישהו שעשה לייק למודעה שלכם (לא בעיה כשרבע ממיליארד המשתמשים שלך הם לא בהכרח אמתיים), ככה זה כשב-2013, המערכת של פייסבוק עדיין לא מספקת נתונים אמתיים לגבי זהות הגולשים (1.5 מיליון משתמשים שגרים בתל-אביב על-פי פייסבוק, לעומת 400 אלף איש במרשם התושבים, וגם לא הייתי מהמר שלכולם יש פרופיל ברשת החברתית).

אז מה טומן העתיד של פייסבוק? לא ברור. נכון להיום, נדמה כי האנשים הטובים בפייסבוק - ויש שם אנשים טובים - עסוקים בעיקר בקוסמטיקה. כמות האלמנטים העיצוביים שעברה הרשת בחודשים האחרונים כמעט מטרידה: החל ממנוע החיפוש שעבר 3 שינויים בחודש האחרון וכלה באלמנטים גרפיים אחרים.

הרשת אף עורכת סקר רנדומלי בין גולשיה לגבי שביעות-רצונם מהשימוש במערכת (האם קשור לדיווחים המגיעים מאירופה ומארה"ב על נטישת גולשים?), ובמקביל, היא עדיין שומרת על ערפול לגבי מידת ההצלחה של מערך home שהשיקה אך לא מזמן. מאז הושק הממשק, לא שמענו עליו כמעט דבר.

פייסבוק יודעת ש-2013 היא שנת המפנה והיא אולי השנה שתחרוץ את גורלה. מניותיו של מארק צוקרברג, שמשכורתו הורדה לכדי דולר אחד, מובטחות, אולם הלוואי שמישהו יכול היה להגיד את אותו הדבר לגבי עתידה וגורלה של הרשת, שלפעמים נדמה שאינה מבינה ומספיקה לתת מענה ופתרונות למפרסמים וגם בקושי לעצמה.

* הכותב הוא בעל חברת הסושיאל מדיה Double spread.