אזהרה לסוריה וגם לרוסיה?

נתניהו לפוטין: אם אסד ישתמש בטיליך, נפיל את שלטונו

כשישראל מזהירה את סוריה שתפיל את השלטון אם תבצע תקיפות על ישראל - האם הכתובת שהאזהרה מופנית אליה נמצאת בדמשק בלבד, או שמא היא מכוונת גם אל מוסקבה?

קשה לנתק את התגובה הישראלית הלא שגרתית מהתעקשותה של רוסיה לספק לדמשק את הטילים שעליהם כבר הוסכם בין שתי המדינות. לא עוזרים כל הסבריו, כמעט תחינותיו של הרב-מסביר ביבי נתניהו. פוטין בשלו.

מה החשיבות האסטרטגית?

מה הסיפור של מנהיג רוסיה? מה יש לו עם סוריה? הרי קשה לראות את החשיבות האסטרטגית שיכולה להצדיק דבקות רוסית כה הדוקה בשלטון הסורי. אבל עובדה: המדיניות של תמיכה בדמשק היא מסורת רבת שנים של רוסיה, ולא משנה מי יושב בקרמלין ומי מאכלס את ארמון הנשיאות בדמשק.

התמיכה הרוסית הסבה לישראל נזקים במשך כמעט כל שנות המדינה, להוציא מכלל זה את תמיכת הקרמלין הקומוניסטי בהצבעה באו"ם על חלוקת הארץ והקמת המדינה היהודית. אבל מאז אותה תמיכה חשובה ביותר, נוהגים הרוסים לרוב כמי שמתחרטים עליה ומבקשים לעשות הכול כדי לכפר על אותה "טעות".

יהיו הסיבות אשר יהיו, ויש אין סוף הערכות לגביהן, ברור שהקשר עם אסד חשוב לרוסיה - גם עכשיו, כאשר שלטונו של השליט הסורי נתון בסכנה ממשית. בתוך המציאות הזאת יוצא ראש הממשלה לביקור אצל נשיא רוסיה ושומע ממנו שכל טיעוניה של ישראל לא מזיזים לו. הוא יספק לסוריה טילים גם אם יבין מביבי שזה פוגע קשות בביטחונה של ישראל; ואפילו אם נתניהו וראש המודיעין מוכיחים לו שבסופו של יום, הטילים ישוגרו בשירות הטרור. הוא, פוטין, לא יעשה דבר העלול לשבש את יחסיו עם סוריה ואת השפעתו במדינה זו.

תישן על זה, אדוני הנשיא

ואז מופיעה ב"ניו יורק טיימס" האזהרה של ישראל על הפלת השלטון הסורי. זהו בהחלט מסר העלול לגרום לאסד דאגה רבה. אבל זהו מסר שהוא רלוונטי מאוד גם לפוטין. כי אם אסד ייפול - אנה בא פוטין? אחרי כל התמיכה וכמויות הנשק שהוא סיפק, הוא יקבל בסוריה ממשל של מורדים? כלומר, ממשל שיש לו כל הסיבות לנטור לרוסיה על הנשק ששלחה לדמשק כדי להרוג כמה שיותר מורדים? לא בשביל ממשל כזה שם פוטין כמה ממיטב ביצי הנשק שלו בסל הסורי.

זו כנראה התובנה שראש הממשלה ביקש להעביר לפוטין. אתה לא רוצה לבטל את עסקת הטילים? ובכן, דע לך שאתה שולח אותם לממשל שהחלטנו להפילו אם יפעל נגדנו. כלומר, אם אתה, פוטין, חושב שטיליך יחזקו את מעמדך אצל שליט סוריה, אז תביא בחשבון שאנחנו מתכוונים לסלק את השליט הזה - אם וכאשר ישתמש בטילים שהגיעו מארצך, או בכל נשק אחר. כדאי שתישן על זה, אדוני הנשיא.

matigolan@globes.co.il