חוששים מכוונת אי.די.בי: מחזיקי אג"ח דסק"ש מגבשים חזית

מחזיקי האג"ח של דסק"ש סבורים כי עסקת בעלי העניין בה IDB תמכור את מניות השליטה בכלל ביטוח לידי החברה הנכדה כור, היא במהלך שנועד לעקוף אותם ולרוקן את קופתה של כור ■ זומנה אסיפה מיוחדת של מחזיקי האג"ח הגדולים ליום ראשון הבא

‎המהלכים האחרונים שביצעה אי.די.בי פתוח, שבשליטת נוחי דנקנר, לקידום עסקת בעלי העניין בה תמכור את מניות השליטה בכלל ביטוח לידי החברה הנכדה כור, מעלים חששות בקרב מחזיקי האג"ח בדסק"ש.

מחזיקי האג"ח של דסק"ש - שהיא החברה הבת של אי.די.בי פתוח המחזיקה ב-67% ממניות כור - סבורים כי מדובר במהלך שנועד לעקוף אותם ולרוקן את קופתה של כור (בה שוכבים כ-1.75 מיליארד שקל) המהווה מקור מרכזי להחזר החוב של דסק"ש עצמה.

בהתאם, זימן בית ההשקעות מגדל שוקי הון, בראשות רונן טורם, כינוס אסיפה מיוחדת של מחזיקי האג"ח הגדולים בדסק"ש, ליום ראשון הבא.

‏‏בכך מצטרפת מגדל לנציגות מחזיקי האג"ח הלוחמנית באי.די.בי פתוח, שהבהירה לא אחת כי היא מתנגדת לעסקת כור-כלל ביטוח, משום שזו עשויה לפגוע בין היתר ביציבותה של דסק"ש.‏‏‏

לדסק"ש חוב של 4.6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח (ועוד 835 מיליון שקל לבנקים). לפי נתוני פרדיקטה, קבוצת מגדל היא אחת ממחזיקי האג"ח הגדולים בחברה עם מעל 211 מיליון שקל ערך נקוב (ע.נ.) ולצידה ניתן למנות גם את קבוצת הביטוח הראל עם 171 מיליון ע.נ., בית ההשקעות אלשטולר שחם המחזיק בכ-161 מיליון ע.נ. וחברת הביטוח מנורה עם 126 מיליון ע.נ.

מבחינת בעל השליטה בקונצרן, נוחי דנקנר, עסקת המכירה של כלל ביטוח לכור אמורה להעלות מזומנים מכור דרך דסק"ש לאי.די.בי פתוח - הנמצאת כיום תחת איום של הסדר חוב כפוי מצד מחזיקי האג"ח שלה. לפני כשבוע וחצי פרסם דירקטוריון כור כי הוועדה שהקימה אי.די.בי לבחינת המהלך, החלה בהעסקתה של חברת דלויט שירותי יעוץ, כמעריך שווי חיצוני לבדיקת שוויה של כלל ביטוח לצורך העסקה.

גורמים בשוק ההון סבורים כי דסק"ש היא חברה טובה ושמצבה שונה מהותית מחברות במעלה פירמידת אי.די.בי, שכן באמתחתה חברות ששווין, ללא לחץ מכירה, יעלה על התחייבות החברה. אך דבר זה לא מניח את דעתם של מחזיקי האג"ח של דסק"ש, החוששים לגורל כספם.

לפי הערכות בשוק, נכון לעכשיו אין לדסק"ש, על בסיס מקורותיה, די מזומנים על מנת לצלוח את 2014, כשלחברה התחייבויות בהיקף של 1.1 מיליארד שקל לשנה הבאה. הוצאת המזומנים של כור תפגע עוד ביכולת שירות החוב של דסק"ש.

‏כמו מרבית האג"ח האחרות שהנפיקה קבוצת אי.די.בי, גם למחזיקי אג"ח דסק"ש אין בטחונות או שיעבודים. לכן לא ברור מהם הצעדים שהם יכולים לנקוט. לא מן הנמנע כי בדומה למקרה של אי.די.בי פתוח, הדברים יתגלגלו בסופו של דבר למהלך משפטי.

כך או כך, לפי ההערכות בשוק, אין ודאות שעסקת כור-כלל ביטוח תזכה לאישור הפיקוח על הביטוח, שכן באוצר צפויים להציב לרוכשת דרישות מחמירות להון וחוסן פיננסי של בעל שליטה, כתנאי לאישור העברת השליטה.