גם הרופאים ישלמו על הגירעון: דמי ההבראה יקוצצו ב-48%

בעוד שתוספת השכר לעובדי המגזר הציבורי רק תידחה, דמי ההבראה של הרופאים בעלות 75 מיליון שקל לא יוחזרו

בהסתדרות הרפואית הצהירו היום (ג') כי הם שבעי-רצון מההסכמות שגובשו אמש עם משרד האוצר, שלפיהן הסכם הרופאים שנחתם לפני כשנתיים לא ייפגע כתוצאה מהגזירות הכלכליות.

ואולם, אף שהרופאים יקבלו את תוספות השכר שמגיעות להן על-פי לוח הזמנים המקורי בזמן שיתר עובדי המגזר הציבורי ייספגו דחייה של שנתיים בפעימת השכר האחרונה, גם הרופאים ישלמו: כמחצית (48.2%) מדמי ההבראה תקוצץ הן בשנת 2013 והן בשנת 2014, כל זה בעלות של כ-75 מיליון שקל שיסייעו לצמצום הגירעון בתקציב המדינה.

"אני שמח שהגענו להסכמה עם משרד האוצר, לפיה תוספות הסכם הרופאים תשולמנה במועדן ובמלואן על-פי הפעימות המתוכננות", אמר היום יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן. "יתר סעיפי ההסכם יקוימו אף הם ולא תיפגענה תוספות השכר שכבר ניתנו מכוחו. כפי שהתחייבנו, לא תהיה כל פגיעה בהסכם הרופאים", הצהיר אידלמן. עם זאת, אידלמן הבהיר: "אנחנו חלק מהחברה הישראלית ולכן נשתתף במאמץ הכלכלי".

קשה שלא לערוך השוואה בין ההסכמות שגובשו עם ההסתדרות הרפואית בראשות ד"ר אידלמן, לאלה שגובשו מול יו"ר ההסתדרות הכללית, עופר עיני. האחרון הסכים לדחייה של שנתיים בתשלום פעימת השכר האחרונה שנכללה בהסכם האחרון, שעומדת על 1% משכר העובדים ועלותה כמיליארד שקל. מדובר בדחייה בלבד, כאשר בתום שנתיים עובדי המגזר הציבורי אמורים לקבל הן את אותה פעימה והן שיפוי (שיקבע רק בעתיד) בגין שחיקת השכר בשנים 2013-2015. הסיכום עם הרופאים, לעומת זאת, מדבר באופן חד משמעי על קיצוץ ולא על דחייה. עם זאת, הוסכם כי הרופאים יזכו להגדלה מסוימת בהפרשות לפנסיה (הן של העובד והן של המעביד) בדומה להסכמה שהתקבלה לאחרונה בעניין זה בין עיני לשר האוצר יאיר לפיד, ביחס לעובדי המגזר הציבורי.

במשרד האוצר למדו מלקחי עסקת החבילה בשנת 2009, אז התברר כי חלק מעובדי המגזר הציבורי לא ספגו קיצוץ בדמי ההבראה משום שאלה כבר שולמו לפני חתימת ההסכם בעניין. כך, בהסכם עם ההסתדרות הרפואית נקבע כי רופאים שכבר שולמו להם דמי ההבראה בגין שנת 2013, יספגו קיצוץ בגובה 96.4% מדמי ההבראה בשנת 2014.

ההסכמה הזו של אידלמן עשויה לחדש את הזעם של רבים מהרופאים כנגד מנהיגותו, זעם שהתעורר לפני כשנתיים עם חתימת ההסכם הקיבוצי. הסכם זה היה שנוי במחלוקת דווקא בשל היותו מהפכני במידה רבה: כזה שהעניק תוספת שכר גבוהה יותר למי שמועסקים בפריפריה או במקצועות שבמחסור, הכנסת שעון נוכחות שאפשר לראשונה לתגמל רופאים שנשארים מעל 8 שעות עבודה בבית החולים וכן תגמול מיוחד לרופאים מומחים שיסכימו לבצע תורנויות מלאות או חלקיות לאחר שעות הצהריים. בסופו של יום, רוב הרופאים משוכנעים כי הם משתכרים שכר נמוך מדי, והקיצוץ הנוכחי בדמי ההבראה לא צפוי לשפר את התחושה הזו, בלשון המעטה.

בשל ההסכם שגובש אמש, בהסתדרות הרפואית הסכימו לבטל רק סעיף אחד בסכסוך העבודה שעליו הכריזו לאחרונה, כאשר יתר הסעיפים שנוגעים בין היתר לכוונת האוצר להגביל במסגרת חוק ההסדרים את הפרקטיקה הפרטית של הרופאים נשארו בעינם.