התפתחות בסוריה: חיילים איראניים נלחמים לצד צבא אסד

תבוסתו של אסד שוב אינה ודאית; כוחותיו משיבים מלחמה שערה ■ ועדת החוץ של הסנט האמריקני אישרה הצעת חוק לספק נשק למורדים

איראן נכנסה לחזית הסורית. משטר האייתאללות שלח לסוריה חיילים שנלחמים בצד כוחותיו של בשאר אסד ויחידות של חיזבאללה, במאמץ לעקור את כוחות המורדים מערי מפתח במדינה. כך מסר אמש (ג') פקיד בכיר במשרד החוץ האמריקני, שמצוטט ב"וושינגטון פוסט".

המקור אמר, שמספר בלתי ידוע של איראנים נלחם עתה בחזית הסורית. הוא ביסס את דבריו על דיווחים של חברי אחד מארגוני המורדים, "צבא סוריה החופשית", שנהנה מתמיכת ארה"ב.

הפקיד נמנה עם פמלייתו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שהגיע אמש לעומאן. קרי צפוי לערוך היום (ד') פגישה "אסטרטגית" עם תומכים עיקריים של המורדים. גורמים בקרב כוחות המורדים טוענים מזה כמה שבועות שכוחות איראניים הצטרפו למערכה, אך ככל הידוע זו הפעם הראשונה שגורם בכיר בממשל אובמה נתן גושפנקה לטענה זו.

דברי הפקיד הבכיר הם הודאה מרומזת שמלחמת האזרחים בסוריה, שנמשכת כבר שנתיים, נהפכה למלחמה אזורית, ושתמיכה אמריקנית במורדים תהפוך את ארה"ב לצד במלחמה עקיפה נגד איראן, מציין "וושינגטון פוסט".

"זה דבר חשוב שצריך לתת עליו את הדעת: ההשלכות הישירות של זרים שנלחמים עתה בשטחה של סוריה למען המשטר הנוכחי", אמר הפקיד האמריקני.

המידע על כניסת חיילים איראניים לחזית הסורית מתפרסם על רקע הערכות, שמשטר אסד עדיין רחוק מפרפורי גסיסה, למרות שגורמים בארה"ב ובמדינות מערביות אחרות טענו בחודשים שחלפו שהמשטר בדמשק מתקרב לימיו האחרונים ושקיצו הוא רק שאלה של זמן.

יכולת השרידות של המשטר באה לידי ביטוי במתקפה העזה שעורכים כוחות אסד ויחידות חיזבאללה על העיר האסטרטגית קוסייר, ליד הגבול עם לבנון, שמוחזקת בידי המורדים. בניגוד לידיעות שפורסמו באחרונה, כוחות אסד טרם השתלטו על העיר, אך היזמה בלחימה נמצאת בידיהם, לפי דיווחים עיתונאיים מהשטח. השימוש שעושים כוחות המשטר בהפצצות מהאוויר ובהפגזות ארטילריה על קוסייר הצית מחדש את הביקורת על ממשל אובמה, שהוא מסתפק בדיפלומטיה ובסיוע הומניטרי בעוד שאסד רחוק מקריסה.

"כל הפרדיגמה במלחמה בסוריה משתנה", אמר דיפלומט מערבי ל"וול סטריט ג'רנל" בהתייחסו למתקפת כוחות אסד על קוסייר. הוא תיאר את המתקפה על העיר כאחת מהחוליות בשרשרת של "צעדים אסטרטגיים שופעי ביטחון עצמי והתרסה" שנקט משטר אסד.

ובעוד שמוקדם עדיין להתנבא כיצד יסתיים הקרב על קוסייר, יש לקרב זה פוטנציאל לשנות מן היסוד את מלחמת האזרחים בסוריה, לדברי דיפלומטים ואנליסטים שמצוטטים ב"ג'ורנל". ניצחון של כוחות אסד עשוי לפתוח למשטר פרוזדור של רצף טריטוריאלי שיחבר את דמשק לקו החוף של המדינה, שנמצא בידי כוחות תומכי אסד, ולאזור בלבנון שנמצא בשליטת חיזבאללה. במילים אחרות: נפילת קוסייר תאפשר לכוחות אסד לתקוע טריז, שיפצל את כוחות המורדים בין כמה מוקדי התנגדות מבודדים זה מזה.

על רקע זה, קיבלה אמש ועדת החוץ של הסנט בוושינגטון הצעת חוק שמסמיכה את ממשל אובמה לספק נשק קטלני לכוחות של המורדים (להבדיל מסיוע צבאי בלתי קטלני שסופק עד עתה). למרות שהממשל אינו זקוק לאישור של הקונגרס כדי לספק נשק למורדים, תחזק החלטת הוועדה את ידי הנשיא אובמה אם אכן הוא יחליט לעשות זאת.

הצעת החוק התקבלה ברוב של 15 סנטורים משתי המפלגות (הישג נדיר באקלים הנוכחי בוושינגטון) לעומת שלושה. היא טעונה הצבעה במליאת הסנט ובמליאת בית-הנבחרים לפני שתגיע אל שולחן הנשיא, לחתימתו. בבית-הנבחרים לא נעשה בינתיים שום צעד לייזום חקיקה מקבילה.

יוזם הצעת החוק בסנט, הסנטור רוברט מננדז, הודה שיש סכנה שכלי נשק אמריקניים יפלו לידי גורמים איסלמיסטיים קיצוניים, שנמנים עם כוחות המורדים. אך הוא טען, כי "אם נוסיף לעמוד מהצד בחיבוק ידיים, דאגות כאלה יהפכו לנבואה שמגשימה את עצמה".