חופשה בפורטוגל: רחוק ממירוץ העכברים של העולם המערבי

עד לאחרונה לא הרבו ישראלים לטייל בפורטוגל, בעיקר בגלל היעדר טיסות ישירות ■ הקו החדש שייפתח בחודש הבא ישנה את התמונה ויחשוף ברבים את אוצרותיה

מבחינת התייר הישראלי, פורטוגל תמיד התחבאה לה אי שם בקצה אירופה. מעטים יחסית היו אלה שהתגברו על המחסור בטיסות ישירות ונסעו לראות מה מתרחש בליסבון, ללגום יין פורט או להשתזף בעיירות הקיט שלאורך החוף. אבל בשנים האחרונות מגלים יותר ויותר תיירים שגם במדינה הכי מערבית באירופה יש מה לראות.

המשבר הכלכלי, שדוחף רבים באירופה לחפש חופשות זולות יותר, מהווה דווקא הזדמנות עבור פורטוגל. מעל 10 מיליון תיירים מבקרים במדינה מדי שנה - מספר שזהה לכמות התושבים, והתיירות מהווה אחד ממנועי הצמיחה של המדינה.

נראה כי בקיץ הקרוב גם תיירים מישראל יצטרפו לסטטיסטיקה, שכן החל מיוני הקרוב תחנוך ישראייר קו של טיסות ישירות שבועיות לליסבון, שאליהן תצרף נתור (מקבוצת ישראייר), חבילות טיולים מאורגנים ונופש (ראו מידע מעשי).

היעד הראשון והמרכזי של מרבית הנוסעים הוא עיר הבירה ליסבון וסביבותיה. העיר עצמה מזכירה בירות אירופאיות אחרות - רחובות קניות ראשיים, מונומנטים היסטוריים וכמובן הרובע היהודי. בערים רבות באירופה ישנו רובע יהודי, אבל כאן הוא משמעותי במיוחד. בסוף המאה ה-15 היו בפורטוגל 135 קהילות יהודיות שמנו כ-80 אלף יהודים. בדומה ליהודי ספרד בתקופת תור הזהב, גם הם היו מקורבים למלכות ולהנהגה הפוליטית, הכלכלית והתרבותית. אחרי גירוש ספרד עברו עוד עשרות אלפים מיהודי ספרד לפורטוגל, עד שגם שם השיגו אותם אינקוויזיציה, פרעות והטבלות כפויות לנצרות.

רבים מהאתרים המפורסמים ביותר של פורטוגל נבנו באותה תקופה, המאות ה-15 וה-16, אז הייתה פורטוגל אימפריה בעלת קולוניות מעבר לים, מהודו ועד ברזיל. חלק מהמונומנטים ההיסטוריים הללו נמצאים ברובע בלם (Belem) בעיר, כמו מגדל בלם או מנזר ז'רונימוש, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, שנבנה ב-1502 לכבוד מסעו להודו של ואסקו דה גמה, שגם קבור בכנסיית המנזר.

בילויים וארמונות רוזנים

חוץ מתהילת עבר מציעה ליסבון גם אווירה עכשווית יותר. אחת האטרקציות המרכזיות (מלבד השופינג במחירים שפויים), היא נקודת התצפית במבצר סאו ז'ורז', שמשקיף על כל העיר ומאפשר לחובבי הצילום לייצר תמונות פנורמיות מרהיבות. בסופי שבוע מספקת העיר גם חיי לילה סוערים. אלפי צעירים גודשים את הכיכרות ואת הפארקים ופשוט יושבים, שותים ומדברים אל תוך הלילה. הברים ומועדוני הלילה מתחילים לעבוד בעיקר אחרי חצות, אבל מרבית הבליינים מעדיפים לקנות את המשקאות ולחזור לרחוב לפטפט. בשעות העמוסות כמעט ולא ניתן לחצות ברגל את אזור הבילויים מרוב צפיפות.

בשנים האחרונות גילו השייחים העשירים מהמפרץ הפרסי את עיירות החוף האטרקטיביות של ספרד (בעיקר בקוסטה דל סול). בסיור בעיירות הקייט הצמודות לליסבון - קשקייש ואסטוריל, נעים לראות שהן עדיין מתחת לרדאר של הכסף הגדול ממדינות הנפט. העיירות בנויות מסמטאות גדושות בתי קפה וחנויות, עם גישה נוחה לחוף, קזינו ומלונות נאים. התחושה היא של צניעות ופשטות. אין מתחמים מצועצעים, אחוזות פאר או מלונות שמיועדים רק לאלפיון העליון. אם תרצו, חופשה של פעם.

בכלל, נראה שפורטוגל אמנם לא קפאה על השמרים, אבל משהו בתחושה של האנשים והמדינה משדר פשטות והיבדלות ממירוץ העכברים של העולם המערבי. במקומות רבים רואים עדיין את התושבים המקומיים שמנהלים אורח חיים פשוט וצנוע בקצב איטי למדי.

אחת הדוגמאות היא ארוחה במסעדה. אם בישראל אתה מזמין שולחן ומקבל אותו לשעה וחצי עד שעתיים, בפורטוגל אתה יכול לשבת שם כל היום, ואיש לא יאיץ בך. להפך. קודם כול מתיישבים ומחכים לתפריט. אחרי רבע שעה מקבלים אותו, בוחרים, ומחכים עוד רבע שעה שיבואו לקחת את ההזמנה. ואז מגיעה המנה הראשונה, אירוע שיכול לקחת חצי שעה עד 40 דקות מרגע ההזמנה ועד לפינוי הצלחת. גם אז אף אחד לא ממהר, ומחכים בנחת למנה העיקרית.

במרחק של נסיעה קצרה מליסבון נמצאת העיירה סינטרה שבה התגוררו בעבר רוזנים ומלכים. שווה לנסוע לבקר בארמון הלאומי, שבשנת 1995 הכריז עליו אונסק"ו (יחד עם מבנים נוספים באזור) כאתר מורשת עולמית. משם, בנסיעה קצרה מגיעים ל"סוף העולם שמאלה" - הנקודה המערבית ביותר באירופה. תצפית יוצאת דופן בגובה 140 מטרים מעל האוקיינוס האטלנטי, עם נוף ייחודי של הרים וים.

הדרך לפורטו

בדרך לפורטו כדאי לשכור רכב ולעצור בשתי נקודות - העיירות אובידוש ונזארה. אובידוש היא כל מה שאפשר לצפות מעיירה ציורית באירופה - מדרחוב ארוך מלא בחנויות מזכרות, מבנים היסטוריים, כנסייה מרשימה ובתים בצבעים שונים. מצד אחד, כל מה שכבר ראיתם במקומות אחרים. מצד שני, תמיד כיף לדמיין איך החיים שלנו היו יכולים להיראות במקום רגוע באמצע אירופה.

נזארה היא עיירת חוף פופולרית עם תיירות קיץ ענפה. על החוף אפשר לצפות במראה לא שגרתי - נשים מבוגרות ששומרות על השלל שלהן - דגים קטנים (ממשפחת הסרדינים). הדגים, שסועים לשניים, מתייבשים בשמש על רשתות מתוחות. נוהגים להגיש אותם עם שמן זית ומעט מלח.

כל מי שאוהב את "דרך היין" בצרפת ימצא קווים מקבילים בנסיעה לאורך עמק הדוארו. העמק מלא בגבעות ובגפנים וכל כמה קילומטרים אפשר לקנות ולטעום יינות מקומיים. מי שיזדמן לאזור בחודש ספטמבר יוכל להשתתף ביקב Quinta da Pacheca בתהליך הכנת יין בשיטה המסורתית - דריכה בכפות הרגליים. האירוע כולו מלווה במוזיקה סוערת ונחשב לחוויה יוצאת דופן עבור חובבי יין ופולקלור. במקום יש גם טעימות של יין פורט, כולל מהסוג שמיושן במשך שנים ((Vintage.

פורטו היא העיר השנייה בגודלה בפורטוגל, ותושבי האזור מנהלים מאבק יוקרה מול ליסבון, מאבק שמתנהל בעיקר על כר הדשא בין שתי הקבוצות הגדולות של המדינה - בנפיקה ליסבון ופורטו. הקבוצה המקומית אף זכתה בגביע אירופה לאלופות לפני מספר שנים, ובכלל הכדורגל מהווה מקום חשוב בתחומי העניין המקומיים, כאשר גם בעולם "הייצוא" הפורטוגלי בתחום הוא מרשים ביותר.

גם פורטו הוכרזה על-ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית והיא כוללת מספר אתרים מעניינים - ארמון הבורסה, הקתדרלה, שוק בוליאו הציורי, רובע ריביירה ופארק הקריסטל, תחנת הרכבת הייחודית "סאו בנטו", גשר "דום לואיש", מגדל קלירגוש, בניין העירייה והיכל המוזיקה ומדרחוב סנטה קטרינה. יש גם טיילת מרשימה לאורך מספר קילומטרים ואפשר בכיף לאכול ארוחת דגים או סתם לשתות קפה ולהביט אל עבר הפעילות בנהר.

מידע מעשי

הקו החדש יתחיל לפעול ב-11 ביוני, הטיסות הישירות לליסבון יצאו בכל יום שני בבוקר. חברת נתור, שהיא חלק מקבוצת ישראייר, משווקת על בסיס הטיסות הנ"ל חבילות טוס וסע החל מ-799 דולרים לשבוע. חבילות תיור לשבעה לילות, כולל מלונות בליסבון החל מ-899 דולרים. טיסה בלבד תעלה מ-699 דולרים.

מסעדות: Casa Do Leao בליסבון. ממוקמת במבצר סאו ז'ורז' במרכז העיר ומשקיפה על רובע באיישה ונהר הטז'ו. אפשר להגיע בקרונית העתיקה (מספר 28) שמסיירת בסמטאות העיר.

מסעדה/בר קאייש (Kais), אחת המסעדות הטובות בליסבון. בעבר שימש המקום כהאנגר ענק לייבוש דגים ולאחסונם. ממוקמת על גדת הנהר. Rua Da Cintura, 1200-109.

לינה: מלון בוטיק יוקרתי בסינטרה בשם Tivoli Palacio De Seteais. שימש בעבר כארמון מגורים למשפחות אצולה. Avenida Barbosa Do Bocage 8-10 Sintra