"הטרדות מיניות בעבודה פוגעות בתוצר השנתי בכמיליארד שקל"

כך אמרה היום ח"כ מיכל רוזין שהגישה תיקון לחוק למניעת הטרדה מינית, המציע להגדיל את סכום הפיצוי על הטרדה ללא הוכחת נזק ל-150 אלף שקל

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית הצעת חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון - הגדלת סכום הפיצוי ללא הוכחת נזק), שהגישה ח"כ מיכל רוזין (מרצ) יחד עם קבוצת חברי כנסת.

מחקר של משרד הכלכלה מצא כי 165 אלף נשים דיווחו על הטרדה מינית במקום עבודתן בשנה החולפת, וכי 83% מנשות ישראל הודו בסקר שנערך כי הוטרדו מינית במרחב הציבורי, אך 92% אחוז מהמוטרדות בחרו לא להתלונן.

ח"כ רוזין הדגישה כי "המחקר שנערך עם אגף מינהל מחקר וכלכלה של משרד הכלכלה, אשר בדק את בחינת ממדי ההטרדה המינית במקומות העבודה בישראל, היה ניסיון ראשון מסוגו לכמת את המחיר הכלכלי שמשלמות נשים שהוטרדו".

לפי המחקר, 11% מהנשים שנשאלו השיבו כי עברו הטרדה מינית בעבודה בשנה האחרונה, ואחוז זה מתורגם ל-165 אלף נשים שהוטרדו בשנה האחרונה.

המחיר הכלכלי של ההטרדות עלה מן הסקר, וכ-26% מהנשים שהוטרדו נפגעו בצורות שונות מן ההטרדה, חלקן הפסיקו את עבודתן בשל ההטרדה, חלקן דיווחו כי נעדרו רבות מהעבודה, חלקן דיווחו על ירידה בפריון העבודה, ו-11 אלף נשים דיווחו כי עזבו את מקום עבודתן בשל הטרדה מינית.

רוזין הוסיפה: "ממוצע אובדן התוצר השנתי בגין פגיעה באישה אחת שהוטרדה מינית הוא 13,500 שקל, ולהערכת מינהל המחקר והכלכלה קיימת פגיעה בתוצר השנתי בסך מיליארד שקל כתוצאה מהטרדות מיניות במקומות עבודה".

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) התנגד לחוק ואמר כי אסור להגביל את בית המשפט, וכי יש לאפשר לו לקבוע כל גובה פיצוי שייראה לו.

סעיף 6 לחוק למניעת הטרדה מינית קובע כי הטרדה מינית או התנכלות הן עוולות אזרחיות, וכי בית המשפט רשאי לפסוק בשל עוולות אלה פיצוי ללא הוכחת נזק עד לסכום של 50 אלף שקל.

ההצעה באה להעלות את הסכום המרבי אותו רשאי לפסוק בית המשפט, כפיצוי ללא הוכחת נזק בשל הטרדה מינית או התנכלות, ל-150 אלף שקל.

בדברי ההסבר נכתב כי "הטרדה מינית גורמת לפגיעה קשה מאד בנפגעים, והשלכותיה על אלה הינן פעמים רבות ארוכות-טווח והרסניות; מכאן נובעת חשיבותו הרבה של החוק למניעת הטרדה מינית התשנ"ח-1998. חוק זה מאפשר, בין השאר, לבית המשפט הדן בתביעה אזרחית בגין הטרדה מינית או התנכלות, לפסוק לתובע פיצוי ללא צורך בהוכחת נזק. פיצוי זה הוא בעל חשיבות רבה לתובע, אך על-פי החוק הקיים מוגבל לסכום של 50,000 שקל חדשים בלבד.

"על-ידי העלאת תקרת הפיצוי האפשרי, תוגבר הענישה האזרחית בגין מעשה ההטרדה או ההתנכלויות בגינה, שהם מעשים חמורים וקשים; בכך תוגבר גם ההרתעה מביצוע הטרדות מיניות, לאור המחיר אשר ייאלץ הנאשם לשלם ברמה הפלילית ולאור הסכום שייאלץ לשלם ברמה האזרחית".

36 חברי כנסת תמכו בהצעה בקריאה טרומית ושניים נמנעו. ההצעה תועבר לוועדה לקידום מעמד האישה להכנתה לקריאה ראשונה.