בעל בריתנו אסד

זה נשמע כמעט הזוי: ישראל תסייע לסורים, אויבנו המושבעים?

בבוקר בשאר אסד מודה בריש גלי שסוריה ירתה על כוח ישראלי ליד הגבול. מיד לאחר מכן, הרמטכ"ל השמיע את התגובה הקלסית ש"לא נסבול ירי אל ארצנו והתוצאות יהיו קשות". בסיידר. אני עוד לא ראיתי מצב של ירי, ולא משנה מנין ולאן, שבו התוצאות קשות רק לצד אחד. הכי בטוח שלא יהיה ירי, ולא תהיה תגובה.

כמובן שיותר קל לומר מאשר לעשות. ויכול להיות שאין מה לעשות. אולי הירי לגבולנו בכלל לא קשור אלינו, אלא למרידה בסוריה. יכול להיות שהירי הסורי נועד להסיח את הדעת מהמרידה שנפלה על אסד. בכל מקרה, אם המרידה אינה הסיבה הבלעדית לירי נגדנו, היא בוודאי גורם דומיננטי. כלומר, לנו יש, צריך להיות, אינטרס שהמרידה תיפסק. האם זה יבטיח את השקט על הגבול? לא יודע, אבל אפשר שיוחזר לפחות הסטטוס-קוו שאתו חיינו שנים רבות.

להיות מעורבים

האם חושבים אצלנו על דרכים חריגות כדי לנצל את המצב, ליצירת מצב חדש עם ממשל אסד? כלומר, במקום לשבת בצד לתוצאות העימות בסוריה - חשוב שנהיה מעורבים. שנשפיע ככל האפשר על זהות השלטון שם. השאלה מי ישלוט בדמשק אינה רק עניין פנימי של הסורים. היא בהחלט גם עניין שלנו. לפחות כל עוד שורר מצב מלחמה בין שתי המדינות.

אני חושב שאנחנו צריכים לשכוח מדפוסי החשיבה המקובלים, כלומר לחשוב מחוץ לקופסה. אמנם יוצאים מאתנו מדי פעם קולות תמיכה קלושים באסד, וזה טוב, אבל זה לא יכול להספיק ליצירת מציאות חדשה. מה שנחוץ זה שיתוף פעולה בין ירושלים לדמשק. כלומר, לא רק לדבר על העדפת אסד, אלא לעשות. ולעשות משמעותו לסייע. זה כמעט נשמע הזוי: אנחנו נסייע לסורים, אויבינו המושבעים? לשאלה כזאת קוראים קונספציה. והמונח הזה כבר נוסה במלחמת יום הכיפורים - ולא בהצלחה.

חלופה מפחידה

שיתוף פעולה כזה לא צריך להיעשות בגלוי. יש המון דרכים אחרות. מה שחשוב זה לא שהעולם ידע שאנחנו עוזרים לאסד, אלא שאסד ידע זאת. כי החלופה די מפחידה. הקולות שאנחנו שומעים מכיוון המורדים אינם מבטיחים טובות לנו אם הם יגיעו לשלטון. מדובר באנשים הרבה יותר קיצוניים מהשליטים הנוכחיים. ואם לקיצוניות הזאת יתווסף מצב של תוהו ובוהו, שהוא טבעי לאחר הפיכה, אז המצב בגבול, ומעבר לו, יכול לצאת משליטה.

אני רוצה להאמין שברגע זה, היום, מחר, יושבים נציגים שלנו עם אנשי אסד ומנסים למצוא דרכים לעבוד יחד. חבל לבזבז את הזמן על איומים שאנחנו לא ממש רוצים לממש. אם כי לא אכפת לי שיהיו איומים, בתנאי שנדע כי במקביל גם מדברים על שיתוף פעולה. אם זה יקרה, יכולות להיות לזה לא רק תוצאות ביטחוניות, אלא גם מדיניות. אולי, לא בטוח, יש כאן הזדמנות שחייבים לבדוק אותה ברצינות הכי גדולה.