עזריאלי: "שלא יתערבו ויתנו ליהודים כמוני לבנות את המדינה"

דוד עזריאלי מדבר עם "גלובס" על רכישת בית "ידיעות אחרונות" בת"א, ויש לו מה לומר לרגולטור: "טוב שרגולציה קיימת במידה מסוימת, אבל לא שיש יותר מדי רגולטורים ואי סדר ברגולציה כמו עכשיו"

בשבוע שעבר נחתמה אחת העסקאות המשמעותיות של השנה בשוק הנדל"ן: קבוצת עזריאלי רכשה את המגרש שעליו בנוי בית "ידיעות אחרונות" בציר בגין פינת גשר מוזס בתל אביב, תמורת 374 מיליון שקל. העסקה משמעותית לא רק בגלל רכישת הנכס המיתולוגי במיקומו המבוקש בסכום ששולם, אלא בגלל הוספת מגרש נוסף בציר בגין לרשימת הנכסים שבבעלות קבוצת עזריאלי.

"כבר יותר מחמש שנים שאנחנו מנהלים משא ומתן לביצוע העסקה", מספר דוד עזריאלי. "זה היה מאוד טבעי ומתבקש שנרכוש את המגרש הזה, בגלל מיקומו בצמוד למרכז עזריאלי. אנחנו מתכננים עכשיו עם נת"ע את המקום לרכבת הקלה, ונקים על המגרש מגדל יפה מאוד שיתווסף למרכז עזריאלי הקיים, ולמעשה יסיים פרשה שהתחלנו לפני שנים רבות. נהפוך את כל הבלוק של ציר בגין למרכז התוסס של תל אביב".

- אתה חושב שהאחראי על ההגבלים העסקיים, שהתערב ולא נתן לך לרכוש קניונים נוספים בשנה האחרונה, עלול להתערב גם בעסקה הזאת?

"אני מקווה שלא יתערבו בכלל ויתנו ליהודים כמוני לבנות את המדינה. טוב שרגולציה קיימת במידה מסוימת, אבל לא שיש יותר מדי רגולטורים ואי סדר ברגולציה כמו עכשיו. כי כשהרגולציה לא טובה למשקיעים, בעקיפין היא גם לא טובה למדינה, כי המשקיעים ידירו רגליהם מישראל".

- העובדה שאתם מחזיקים בבעלותכם כמה מגרשים בציר מנחם בגין, תאפשר לכם בעצם להכתיב את המחירים למ"ר בציר?

"אנחנו לא יכולים לקבוע מה יהיו המחירים, אפילו ממשלה לא יכולה לקבוע מחירים. אך ורק השוק הוא שקובע מה יהיו המחירים בהתאם לביקוש שיהיה".

- כשרכשתם את הקרקע למרכז עזריאלי בשנת 1991, חשבתם שבהמשך תרכשו גם את המרכז הצמוד של בית ידיעות?

"לא. היו חלומות אבל לא תכננתי שנקנה את המגרש. התכנון האמיתי התחיל לפני חמש שנים כאשר קבוצת ידיעות אחרונות החלה להתעניין בצעדים שעליה לעשות מאחר שהיא בונה מרכז חדש במערב ראשון לציון, ובמקביל היא מחזיקה נכס יקר שיושב באמצע תל אביב. בכל מקרה אנחנו ניתן לקבוצת ידיעות את הזמן שצריך עד שתשלים את הבנייה בראשון לציון".

- המגרש כולל זכויות ל-370 דירות מגורים, וגם במגרש קופת חולים כללית יש זכויות למגורים. יש לכם כוונה להיות שחקן בולט בשוק המגורים בישראל?

"אני ממש לא רוצה לצאת בהצהרות לגבי התחום הזה".

- המחיר ששילמתם אינו נמוך, ודאי בתקופה של אי ודאות כלכלית.

"העסקה טובה לשני הצדדים. בעסקה של מגרש קופת חולים, למשל, מחיר הקרקע היה טוב יותר (240 מיליון שקל), אבל זה לא אומר שעסקת בית ידיעות אחרונות טובה פחות. יש אלמנטים שהופכים את המגרש של בית ידיעות למשתלם, בין היתר בגלל סמיכותו למרכז עזריאלי הקיים".