מסורת: גיל שויד יקבל גם השנה חבילת אופציות נדיבה

יזכה ל-1.6 מיליון אופציות - כמות זהה לזו שקיבל ב-2012 ■ האופציות שבידיו מהוות 22% מהחזקתו בחברה, וההקצאה הנוכחית שווה ל-0.8% מהון המניות

הנה זה קורה שוב. הקיץ עומד בפתח, וצ'ק פוינט עומדת לכנס את האסיפה הכללית ולבקש כמדי שנה מבעלי מניותיה לאשר הקצאת אופציות נדיבה ליו"ר, המנכ"ל ואחד משלושת מייסדי החברה, גיל שויד.

צ'ק פוינט, ענקית אבטחת המידע באינטרנט, הגישה ביום חמישי האחרון לרשות ני"ע האמריקנית את הזימון לקראת האסיפה הכללית של החברה, שתיערך ב-25 ביוני. מלבד ההחלטות הסטנדרטיות שיונחו על שולחן האסיפה - כמו מינוי מחדש של חברי הדירקטוריון ומשרד רו"ח של החברה - תונח על השולחן החלטה סטנדרטית נוספת (במונחי צ'ק פוינט) - הקצאת 1.6 מיליון אופציות לשויד, כמות זהה לזו שהוענקה לו בשנה שעברה.

האופציות יינתנו לשויד לפי מחיר מימוש שיהיה זהה למחיר הסגירה של המניה ביום כינוס האסיפה, והן תהיינה ניתנות למימוש לתקופה של 4 שנים.

שויד, נזכיר, מקבל שכר מינימום (זה הקבוע בחוק הישראלי), ולא מקבל בונוס במזומן בגין ביצועי החברה. צ'ק פוינט משתמשת בנתון זה כדי להסביר את הקצאת האופציות השמנמנה לשויד. אך כפי שכתבנו כאן לא אחת, אלו הקצאות אופציות נדיבות יתר על המידה.

מחובר לחברה בעבותות

שויד אינו מנהל שכיר. הוא המייסד ובעל המניות הגדול בחברה (15.7%), ולכן הוא נהנה באופן אוטומטי מעליית ערך המניה. אופציות למניות, מתוקף תפקידן, נועדו לקשר בין ביצועי המנכ"ל והחברה לביצועי המניה, וכך לאפשר לאחרון ליהנות מעליית ערכה. שויד, עם זאת, מחובר לצ'ק פוינט בעבותות כבר 20 שנה, ומניות המייסדים שקיבל חזקות יותר מכל חבל טבור.

יתרה מזאת, לשויד יש כרגע 31.9 מיליון מניות של צ'ק פוינט. 6.9 מיליון מתוכן הן אופציות בנות-מימוש מיידי שהוענקו לו בשבע השנים האחרונות. במילים אחרות, כחמישית (21.7%) מסך החזקתו מקורה באופציות למניות - שיעור די גבוה עבור מייסד שתמיד נמנה עם בעלי המניות הגדולים בחברה. שווי ההחזקה של שויד עומד על 1.6 מיליארד דולר ברוטו, לפני מס.

נתון אחר שממחיש עד כמה חריגות הן הקצאות האופציות של שויד הוא השיעור שהן מהוות מסך הון המניות (בדילול מלא) של החברה. בעשור האחרון (2003-2012) העניקה צ'ק פוינט לשויד 16.7 מיליון אופציות, שמהוות 8.2% מסך הון המניות, ואילו האופציות שנותרו בידיו מהוות 3.4% מאותו הון מניות (שוב, בדילול מלא). ההקצאה הנוכחית שוות ערך ל-0.8% מהון המניות.

לפי הזימון שהגישה צ'ק פוינט, האופציות שנותרו לשויד ושעדיין לא מומשו למניות, ניתנות למימוש לפי מחיר שנע בין 16.8-53.7 דולר. מבדיקת "גלובס" עולה כי חלק מהן (אלו שנושאות מחיר מימוש של 16.8 דולר) ניתנו לו במהלך 2006, ואילו "היקרות" יותר (אלו שנושאות מחיר מימוש של 53.7 דולר) ניתנו לו אשתקד. את האופציות הכי ישנות יוכל שויד לממש עד 30 ביולי השנה, ואילו את החדשות יותר - עד 6 ביוני 2019.

עוד עולה מבדיקת "גלובס" כי האופציות שניתנו לו אשתקד וב-2011 עדיין מצויות "מחוץ לכסף", כי מחירי המימוש שלהן מעט גבוהים ממחיר המניה הנוכחי - 49.26 דולר. שווי השוק של צ'ק פוינט הוא 9.7 מיליארד דולר - עלייה מינורית של 3.4% מתחילת השנה, וירידה של 5.8% בשנה האחרונה. ביצועים אלה מחווירים מול אלו של השוק הכללי.

יתר בעלי המניות בצ'ק פוינט הם מריוס נכט, המייסד השני וסגן יו"ר (10.8%, שווי החזקה של כמיליארד דולר); קרן ההשקעות Massachusetts Financial Services (8.2%); קרן Thornburg (6.4%), וקרן FMR (5.1%).

המספרים מאחורי ההחזקה של גיל שויד
 המספרים מאחורי ההחזקה של גיל שויד