8 חודשי מאסר בלבד לנהג קטנוע ללא רישיון שדרס אישה למוות

ביהמ"ש לתעבורה בעכו גזר 8 חודשי מאסר בפועל על בן 20 מנהריה, שהורשע בהסדר טיעון בגרימת מוות ברשלנות ■ בנה של ההרוגה: "זו בדיחה"

ענישה מרתיעה? שופט בית המשפט לתעבורה בעכו, אבישי קאופמן, גזר הבוקר (ב') 8 חדשי מאסר בפועל, מאסר על-תנאי למשך 6 חדשים ופסילת רשיון לתקופה של 7 שנים על אדם שהורשע בהתאם להודאתו במסגרת הסדר טיעון בעבירות גרימת מוות ברשלנות של המנוחה סופיה ליין כאשר נסע על קטנוע בטיילת חוף הים בנהריה, וכן בעבירות נהיגה ללא רישיון רכב בתוקף וללא פוליסת בטוח.

על-פי כתב האישום המתוקן בו הודה הנאשם, בינואר 2010 הוא נהג בקטנוע כשחברתו יושבת מאחוריו, בטיילת חוף הים בנהריה, בכביש המקשר בין שבי ציון לנהריה, המיועד לרוכבי אופניים והולכי רגל בלבד, וחסום לתנועת כלי רכב על-ידי שני שערי ברזל.

הנאשם עקף את אחד השערים הנעולים תוך שהוא יורד לשול הכורכר ונסע בכביש הטיילת, הבחין במנוחה ובעלה ובאחרים, והמשיך בנסיעה לכיוונם במהירות של 20-30 קמ"ש. משהגיע בסמוך למנוחה ובעלה בלם את האופנוע ופגע בחזיתו במנוחה. המונחה נפלה ונחבלה בראשה, ונגרם לה שבר בבסיסי הגולגולת שהביא למותה המיידי.

השופט קאופמן ציין כי הנאשם היה קטין בעת האירוע, בן 17.5, ולאור גילו וחומרת העבירה הופנה לשירות המבחן לעריכת תסקיר, במסגרתו מצאה קצינת המבחן כי הנאשם מקבל אחריות על האירוע ומביע צער, אך לצד זאת הוא סבור כי מדובר ב"חוסר מזל", טוען כי כלי רכב נוספים נוסעים במקום, וכי הסיכון שיצר לא היה גדול.

עוד מצאה קצינת המבחן כי הנאשם מתקשה לגלות התייחסות רגשית לקורבן ומשפחתו, והמליצה לבסוף להטיל עליו בין היתר עונש בעבודות שירות.

"צעיר בתחילת דרכו"

בגזר הדין צוין כי "לא קלה היא מלאכת גזירת הדין, ובמיוחד לא קלה היא במקרים של התנהגות רשלנית שגרמה לתוצאות קשות. אין חולק כי הנאשם לא רצה בתוצאה ולא התכוון אליה. על אחת כמה וכמה קשה ההחלטה בעניינו של צעיר בתחילת דרכו, אשר היה כאמור קטין בעת ביצוע עבירה של קטילת חיי אדם בעקבות תאונת דרכים.

"אין מחלוקת כי הנאשם מתייסר על האירוע ומשלם מחיר על כך אף בלא קשר לעונש הנגזר עליו. עם זאת, מנגד ניצבת משפחה שכולה, שחייה השתנו לבלי שוב מאז נגדעו באחת חייה של המנוחה, ואל מול המציאות של ריבוי תאונות קטלניות, שניתן היה למנוע אותן עם יותר תשומת-לב, אחריות ומעל לכל ציות להוראות החוק.

"בית המשפט הוא חלק בלתי נפרד מהמלחמה בנגע של תאונות קטלניות, ותרומתו היא במסר הרתעתי באמצעות ענישה שתיתן מענה הולם לאינטרס הציבורי".

לכן, דחה השופט את המלצת שירות המבחן (להטלת עונש בעבודות שירות) וקבע כי מדובר ברשלנות בדרגה גבוהה, אשר מצדיקה הטלת מאסר בפועל לתקופה לא קצרה, כאשר הוא מבהיר כי אין המדובר ברשלנות רגעית או חוסר תשומת-לב של נהג, אלא בהחלטה מודעת לבצע עבירת תנועה, לנהוג בקטנוע בטיילת המיועדת להולכי רגל בלבד, עובדה שגרמה בסופו של דבר לתוצאה הקשה.

עם זאת, השופט קאופמן הביא בחשבון את גילו של הנאשם והחליט שלא למצות עימו את הדין, תוך שהוא מציין כי גילו הצעיר הוא אחד השיקולים שמנעו הטלת עונש מאסר לתקופה ממושכת.

בנה של ההרוגה: "זו בדיחה"

סלבה ליין, בנה של ההרוגה בתאונה, זועם על ההחלטה. "זה לא ייתכן. המקרה שלנו הוא לא מקרה קלאסי של תאונת דרכים, אלא של ביריונות טהורה. אותו בחור נכנס באין כניסה, ללא ביטוח, בלי קסדה, הרכיב איתו בחורה נוספת - כל זה בניגוד לחוק, והתוצאה היא שהוא דרס למוות את אימא שלי", אמר הבן בתוכנית "עושים צהריים" עם יעל דן בגלי צה"ל.
"החיים של המשפחה התהפכו. אבא שלי לוקח מאז תרופות פסיכיאטריות", הוא סיפר.

לדבריו, הפרקליטות כלל לא הודיעה למשפחה כי מתגבש הסדר טיעון, וזאת בניגוד לחוק. "שמענו בחדשות לראשונה כי מדובר בהסדר טיעון. זו בדיחה. אנחנו לא היינו מוכנים לזה", אמר ליין.