רפורמה בתאגידי המים: התעריפים יוזלו ב-5% עד סוף 2015

לפיד: "הוזלת המים לצרכנים ב-5% וצמצום המערך הביורוקרטי של תאגידי המים הם צעדים משמעותיים בטיפול ביוקר המחיה ובהגברת יעילות משק המים"

משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי הגיעו להסכם על יישום רפורמה מקיפה במשק תאגידי המים והביוב. ההסכם יוביל להתייעלות בעבודת תאגידי המים ויביא לצמצום הוצאותיהם. כתוצאה מההסכם יופחת תעריף המים לצרכנים כבר ב-2014. מלוא ההפחתה בשיעור של כ- 5% תושלם עד סוף שנת 2015.

"הוזלת מחירי המים לציבור הצרכנים ב-5% וצמצום המערך הביורוקרטי המסורבל של תאגידי המים הינם צעדים משמעותיים בטיפול ביוקר המחיה ובהגברת יעילות משק המים", מסר שר האוצר יאיר לפיד.

על-פי מתווה ההסכם, החל משנת 2014 יוכרו כל תאגידי המים הקיימים כתאגידים אזוריים לצורך חישוב עלויות התפעול, כך שסך התשלומים עבור פעילותם יהיה נמוך משמעותית מהמצב כיום.

המתווה החדש יאפשר לתאגידי המים לבחור אחת מבין 3 חלופות: מיזוג מלא בין תאגידים קיימים כך שכל הנכסים יאוחדו לתאגיד אחד, תיאגוד אזורי במתווה שיאפשר שיתוף בין תאגידים בנושאי תפעול והנהלה, או השארת התאגידים הקיימים במתכונתם הנוכחית.

מדי שנה תיבחן מידת עמידתם של התאגידים בפרמטרים שגובשו, באופן שיבטיח התנהלות יעילה, תוך אספקת שירותים נאותה לציבור ושמירה על חיסכון ביעילות התפעול.

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, הוסיף: "הבטחנו לציבור שנוזיל את מחיר המים, והוכחנו שזה אפשרי. מרכז השלטון המקומי שם את האזרח במרכז ורושם הישג נוסף שיקל על אזרחי המדינה את יוקר המחיה.

"שיתוף-הפעולה עם האוצר וההסדר החדש יביא להתייעלות של תאגידי המים ולהוזלה בתעריפי המים לאזרחים כבר בשנה הבאה, כשאני מתחייב בפני הציבור כי לא ארפה, ואמשיך לפעול להוזלה נוספת במחירי המים".

"הצעה קוסמטית"

שר האנרגיה והמים, סילבן שלום, מסר בתגובה להסכם בין משרד האוצר למרכז השלטון המקומי בעניין צמצום מספר תאגידי המים בישראל: "מדובר בהצעה קוסמטית בלבד, שתוביל להוזלה, אם בכלל, של 2.5% לשנה. זאת לעומת הצעה לרפורמה מקיפה שהוגשה לאוצר על-ידי משרד האנרגיה והמים ורשות המים, שיכולה להוזיל את תעריפי המים בכ-15% ולטפל באופן אמיתי ביוקר המחיה".

גדעון ברומברג, מנכ"ל ארגון "ידידי כדור הארץ", מסר בתגובה: "הורדת מחיר המים היא צעד מבורך, אך לא מספיק. ההוזלה צריכה להיות חלק מתהליך מקיף יותר של עידוד צריכה נבונה של מים, הרחבת השימוש במים אפורים והוספת מדרגת שימוש שלישית פרוגרסיבית, כפי שהיה נהוג בעבר, כי בסופו של דבר מי שמשתמש יותר - צריך לשלם יותר".

"זריעת חול בעיני הציבור"

מארגון אמון הציבור נמסר בתגובה: "משרד האוצר ויו"ר מרכז השלטון המקומי חברו יחד ומצאו פתרון 'קסם' לנטרול כל אפשרות לשינוי מהותי בשוק המים. הצגת הרפורמה בתאגידי המים, לפיה תעריף המים יירד ב 5% בשתי פעימות, כהישג מהותי, מהווה זריעת חול בעיני הציבור, וראוי ששר האוצר יחזור בו מהחלטה זו".

במכתב תגובה חריף שהוציאה מנכלי"ת הארגון לשר האוצר ולמבקר המדינה, מתריעה גלית אבישי כי הרפורמה בתאגידי המים כפי שפורסמה היום היא ההיפך הגמור מהפעולות עליהן המליץ מבקר המדינה ומסקנות דוח מקיף שפרסם ארגון אמון הציבור בנושא (מצ"ב קישור לדוח) ועליהן התחייב שר האוצר.

לעמדת הארגון, "מבקר המדינה הבהיר בדוח האחרון שלו את התהליכים הבהולים שיש לבצע על מנת להביא סוף לבזבזנות וחוסר היעילות של 56 תאגידי המים בישראל. הארגון מצר על כך ששר האוצר בחר להביא הישג פעוט מול רפורמה גדולה ומשמעותית כפי שהיה ראוי לבצע.

"במקום לשרת את האינטרס הציבורי הרחב ולחולל שינוי אמיתי בענף המים וליצר יעילות ממשית שתוביל לצמצום משמעותי בעלויות ובכך להביא להפחתת התעריף, בוחר שר האוצר ליישר קו עם מרכז השלטון המקומי ולשמר את הקיבעון והבזבזנות הבלתי נסבלת ממנה סובל הענף ולשמר את אינטרס המרכז לשילטון מקומי בריבוי תאגידים.

"יש כאן הזדמנות פז לשינוי - מבקר המדינה קבע את הצעדים שיש לנקוט, והציבור צמא לפתרון אמיתי למחירי המים המאמירים ולהתנהלותם הבעייתית של תאגידי המים".