מנכ"ל אלמה לייזרס: "אנשים כמוני לא עובדים בשביל הכסף"

המכירה של אלמה לפוסון הסינית תמורת 221 מיליון דולר נסגרה היום סופית ■ זיו קרני יישאר בחברה כמנכ"ל: "זה מאוד עוזר להסתדר כשהחברה מצליחה"

8 שנים עברו מאז השליטה באלמה לייזרס (65% בדילול מלא) נמכרה לקרן הפרייבט אקוויטי TA Associates תמורת 90 מיליון דולר, ועד היום שבו הושלם האקזיט המלא - מכירה לחברת פוסון הסינית ב-221 מיליון דולר.

בתקופה הזו צמחו מכירות החברה מ-15 מיליון דולר ל-100 מיליון. משרדיה, שהכילו אז הרבה מדפי סחורה ושולחן פורמייקה קטן, חולשים היום על שני בניינים בפארק המדע בקיסריה. אל זיו קרני, המייסד-מנכ"ל שאוהב לשבור את כל החוקים של התעשייה, הצטרפה הנשיאה קארן שריד שמכירה היטב את כל החוקים. התרבות הארגונית, עושה רושם, נשארה דומה.

פוסון, קונצרן סיני ענק שעוסק בתחום הפארמה אבל מפעיל גם רשת של בתי חולים, נכנס לאחרונה לתחום התיירות והספא ומעורב גם בתעשיית התכשיטים, החברה רכשה 95.2% מאלמה, באמצעות חברה בת שהוקמה בישראל. יתר המניות נשארו בידי המנהלים, כדי לעודד אותם להישאר בחברה.

קרני ושריד מספרים שפוסון מחפשת רכישות נוספות בישראל. לטענתם, החברה ממשיכה לעבוד כרגיל, חוץ מזה שכעת קרני הוא מנכ"ל שכיר. "אבל אני מסתדר. גם עם TA, הסתדרנו מצוין. זה מאוד עוזר להסתדר כשהחברה מצליחה". הנתח של קרני מוערך בכ-100 מיליון דולר.

נציין כי קרני הוחלף בעבר על ידי מנהל אמריקני שהביא TA, ואז הוחזר למשרתו, עד להצטרפות של שריד. הסיפור הפיננסי של הקמת אלמה הוא מדהים. החברה הוקמה ב-1999 על ידי פורשי חברת לומניס בהשקעה של 400 אלף דולר מאנג'לים ועוד 300 אלף דולר שהביאו המייסדים. "אחרי שלוש שנים חלק מהמשקיעים ביקשו את הכסף חזרה כי לא ראו התקדמות - היינו אז בהסכם אי תחרות עם לומניס - והחזרנו להם 250 אלף דולר", אומר קרני.

קרני והמייסדים האחרים מחזיקים היום יחד כ-16% מהחברה לאחר שכבר ביצעו אקזיט אחד במכירה ל-TA. לאחר האקזיט, אחזקתם בחברה תרד. עובדי החברה מחזיקים גם הם אופציות בסכומים יפים. "יש פה מעל 110 עובדים מתוך 140 שקיבלו כסף באקזיט. העובדים הראשונים קיבלו סכומים יפים מאוד", אומר קרני. יתר המחזיקים מלבד TA, הם משקיעים פרטיים, ברובם לא ישראלים.

אלמה הלוותה עוד 30 מיליון דולר מ-TA הפועלים וזה בעצם הסכום העיקרי שנכנס לחברה עד היום. TA לא ביצעה השקעה בחברה, אלא להיפך - קיבלה ממנה ב-2012 דיבידנד של 40 מיליון דולר. שריד: "לולא הדיבידנד והחזר ההלוואה, היינו היום עם 100 מיליון דולר בקופה". כלומר היום לחברה יש 30 מיליון דולר בקופה.

- לאור הנתונים האלה, הסכום ששולם לא נמוך?

שריד: "בכלל לא. מדובר בפי 7.5 על ה-EBITDA (כלומר ה-EBITDA של החברה הוא כ-26 מיליון דולר, והרווחיות היא כרבע מההכנסות - ג.ו). מעבר לכך, השוק שאנחנו פועלים סבל לאחרונה מאוד, בחברות המבוססות על מוצר יחיד ועל השוק האמריקני. בסינרון ולומניס, שגם הן ישראליות, הרווחיות כמעט אפסית בתחום האסתטי. למרות שאנחנו לא שם, הבעיות הללו מורידות את השווי בכל השוק".

- וזה לא יקרה לכם?

קרני: "לא, מכמה סיבות עיקריות. האחת, אנחנו לא מרוכזים בשוק האמריקני והאירופאי".

שריד: "גם כשחיפשנו רוכשת, פנינו מזרחה, כי בארה"ב ואירופה, הרוכשות הפוטנציאליות הן בעיקר חברות מכשור רפואי ופארמה שתחום האסתטיקה לא מעניין אותן, ואילו במזרח אפילו חברות גדולות כמו פוג'י, טושיבה או היטאצ'י, הן מבוזרות יותר וגם רואות בחברה כמונו פלטפורמה להרחבת נוכחותן הבינלאומית".

קרני: "סיבה נוספת שבגללה לא צפוי שניקלע לבעיה היא שאנחנו פותחים שני תחומים חדשים. האחד הוא טיפולים אסתטיים זעיר פולשניים, למשל שאיבת שומן זעיר פולשנית, או טיפול בהזעת יתר באופן זעיר פולשני.

"עוד תחום, שאולי לא תרצי לכתוב עליו בעיתון, הוא תחום הטיפולים הווגינליים. על ידי מיצוק שרירי הנרתיק, כמו שממצקים את העור לשם האסתטיקה, ניתן להשיג ירידה בבריחת השתן שמופיעה לעיתים אצל נשים לאחר לידות ובגיל מבוגר, וכן נרתיק צר יותר שיש לו השלכות אסתטיות ומיניות, וזאת ב-10 דקות וללא כאב".

התחום השני הוא השוק הביתי. "לא מוצרי הסרת שיער, אלא תחום אחר שאני עוד לא רוצה לחשוף", אומר קרני.

טיפול אסתטי

המוצרים הקיימים של החברה מבצעים טיפול אסתטי, באמצעים לא פולשניים. מדובר למשל בלייזר על פני העור, קרינת RF, חום, אולטרה סאונד וכן הלאה, שמסייעים בהסרת שיער, מיצוק רקמות, טיפול באקנה ובקמטים.

קרני מציין עוד כמה פרמטרים בהם הצליחה אלמה משום שעבדה אחרת לגמרי מן המתחרות. "ערבבנו כמה טכנולוגיות לטיפול בבעיה אחת, כשאצל המתחרים שלנו השתמשו תמיד במכשיר אחד לבעיה אחת. בתחום הסרת השיער הבנו שכאבים הם בעיה משמעותית, ופיתחנו שיטה שבה המכשיר נע תוך כדי טיפול, כדי להפחית את הכאבים.

"בתחום חימום הרקמות לשם מיצוק, המתחרים היו משוויצים שהם מחממים ל-70-80 מעלות, ואני אמרתי - זה לא יכול להיות! אתם מבשלים את המטופל! השקנו מכשיר שלא מסוגל לחמם ליותר מ-41 מעלות, כש-42 מעלות הוא הסף ממנו הכאב בחימום עולה בצורה משמעותית. היום כולם עושים כך".

החברה התנהלה לאורך השנים עם מצבת כוח אדם מצומצמת. קרני: "כך אנחנו יכולים להימנע מגיוסים ופיטורים מאסיביים כשמצב הביזנס משתנה. במשבר של 2008/9 ירדנו ב-50% במכירות אך שמרנו על רווחיות ולא פיטרנו איש. מעולם לא הורדנו שכר בחברה".

קארן: "שקיפות המידע אצלנו מרשימה. הכול על השולחן. הבעיות, הקשיים במכירות, הקשיים במוצר".

- עכשיו אתה איש עשיר.

קרני: "גם אחרי העסקה עם TA עשיתי מספיק כסף, ונשארתי כאן לעבוד. אנשים כמוני לא עובדים בשביל הכסף".