"טכנולוגיות מרוסיה ומאיראן מקנות יתרונות לכוחות אסד"

בין הטכנולוגיות המתוחכמות: מל"טי ריגול ומערכות לאיתור מקורות ירי מרגמות כמו אלה שבידי צבא ארה"ב ■ רוסיה מנעה קבלת הצהרה של מועצת הביטחון שמביעה דאגה מהמצור של כוחות אסד על אל קוסייר

טכנולוגיות מתוחכמות מרוסיה ומאיראן מקנות לכוחותיו של שליט סוריה, בשאר אסד, יתרונות חדשים במאבקם נגד קבוצות המורדים במדינה. אמצעי הלחימה החדשים מאפשרים לכוחות הממשלה לבסס את ההישגים שנחלו עד עתה בזירות הקרב השונות. כך מדווח היום (א') "וושינגטון פוסט" בידיעה מירדן.

בין הטכנולוגיות החדשות: מל"טי ריגול מתוצרת איראן, שמקנים לכוחות אסד יכולת לאתר יחידות של המורדים ולטווח ירי לעברן, ומערכות לאיתור מקורות ירי מרגמות, שדומות למערכות שבהן משתמשים כוחות ארה"ב. יחידות של הצבא הסורי אף עושות שימוש נרחב יותר בציוד מעקב כדי לקבץ מידע על עמדות של כוחות המורדים ולשבש תקשורות אלקטרוניות שלהם.

בה בעת, מאמצים מפקדי צבא סוריה טקטיקות חדשות שכמה מומחים מייחסים אותן ליועצים צבאיים זרים, אומר ה"פוסט".

"אנו רואים נקודת מפנה בחודשיים שחלפו והיא נובעת במידה רבה מהאיכות ומהסוג של של כלי נשק ומערכות אחרות שסיפקו רוסיה ואיראן", אמר לעיתון איש מודיעין ממדינה מזרח-תיכונית שממשלתו עוקבת מקרוב אחר הלחימה בסוריה. המקור ציין, שהציוד החדש מחשל את ההישגים שכוחות אסד החלו לרשום בעקבות הצטרפות חיזבאללה לשורותיהם.

"לכוחות הממשלה יש עתה יכולות תצפית טובות יותר על המערכה, והם מסוגלים להגיב באופן יעיל יותר על אש של המורדים, לפעמים עוד לפני שהצד שכנגד מסוגל להנחית מהלומה", אמר איש המודיעין.

מפקדים של כוחות המורדים אישרו שהבחינו בעליה חדה במספר מל"טי הריגול של כוחות אסד. הם טוענים, שעלה בידיהם להפיל שני מל"טים מתוצרת איראן בארבעת החודשים שחלפו. אחד מהם הופל לפני שלושה שבועות באל גוטה, בעיבורי דמשק. האחר הופל ליד הגבול עם לבנון, והמורדים אמרו שהבחינו בכתובות בפרסית על כלי טיס זה. איראן ידועה כיצרנית משמעותית של מל"טים ובעבר היא סיפקה מל"טים לחיזבאללה.

גם גורמים רשמיים אמריקניים ומומחים עצמאיים הבחינו בעליה בשימוש במל"טים. כמה מהם אומרים, שהסורים רכשו מיומנות בתפעולם ובניצולם לטיווח ירי ארטילרי ישיר לעבר עמדות של המורדים.

בריגדיר גנרל חוסיין אל זאיוד, מפקד כוחות צבא ירדן לאורך הגבול עם סוריה, אמר ל"פוסט": "אנו רואים דברים רבים שלא ראינו בעבר. אנו רואים סוגים חדשים של כלי רכב משוריינים, וכן רכבים אחרים שנעשה בהם שימוש לשיבוש תקשורות אלקטרוניות. אנו רואים מכשירים לראיית לילה שלא ראינו קודם".

הציוד החדש מחזק את תחושת כוחות אסד, שהם צוברים תנופה מאז אמצע האביב, אומר ה"פוסט". ועם זאת, למרות שכוחות הממשלה הצליחו לבלום כוחות של המורדים בכמה מחלקי סוריה, נראה שלא יעלה בידם לכבוש מחדש שטחים נרחבים שנפלו בידי המורדים בעבר, לדברי אנליסטים מארה"ב ומדינות במזה"ת.

ובינתיים, במועצת הביטחון של או"ם, סיכלה רוסיה יזמה של ארה"ב וחברות אחרות במועצה לפרסם הצהרה שמביעה דאגה מהמצור שמטילים כוחות כוחות אסד וחיזבאללה על העיר אל קוסייר, ליד הגבול בין סוריה ללבנון. הלחימה על השליטה בעיר נמשכת כבר שבועיים.

בריטניה, הנשיאה התורנית של המועצה, הציעה שהמועצה תפרסם הודעה שתביע "דאגה חמורה מהמצב באל קוסייר, במיוחד לנוכח השפעת הלחימה המתמשכת על האזרחים בעיר".

אך הנציג הרוסי במועצה אמר, ש"אין זה ראוי לפרסם עתה הצהרות, שכן המועצה לא פרסמה שום הצהרה כאשר כוחות המורדים השתלטו על העיר". החלטות והצהרות של המועצה חייבות להתקבל פה אחד.