מסריח מהראש

סדרת "שומרי הסף" בערוץ 1 תהיה כזו שמתווכחים עליה ביום שלמחרת

"שומרי הסף" הסדרה, יום א' 21:00, ערוץ 1

מעורר? מטלטל? מחייה מחדש כמה שאלות-יסוד שדומה כי הדחקנו וטאטאנו בהצלחה אל מתחת לשטיח? או אולי מקומם? מציג טנגו במעמד צד-אחד? מספר רק את החלק שנוח לאג'נדה של יוצריו לספר? תהיה דעתכם אשר תהיה: "שומרי הסף", אפילו בלי פרס האוסקר המיוחל, עומד להפוך מסרט שמעורר דיון לסדרת טלוויזיה שמתווכחים עליה ביום שלמחרת הצפייה.

הגורל זימן לסדרה הזאת, שתעלה לשידור דווקא בשבוע שבו מונים 46 שנים למלחמת ששת הימים - הניצחון המזהיר שהשנים הפכו לניצחון-פירוס שלנו. ראשי השב"כ שמרואיינים בסדרה מדברים בגילוי-לב על עברם, בעיקר על הרגע המתסכל שבו הבינו כי אפילו מאה אחוז תוצאה שלהם ושל הארגון שבראשו עמדו, לא מחזיקים מים מול קומבינה פוליטית.

יש שיאמרו שזו בדיוק מהות הדמוקרטיה, שבה גם הגנרל הבכיר ביותר כפוף לנציג הציבור הזוטר אך הנבחר. יחד עם זאת, מרבית הצופים יהנהנו בדאגה מול המסך: אם הספק מקנן בלב האנשים שאמורים לדעת טוב מכולנו מה בדיוק קורה בשטח; אלה שיכולים להעריך על-פי נתוני אמת מה יכולותינו להצליח במאבק הזה לטווח הארוך - אם גם בהם נפלה שלהבת הפקפקוק, אזי אנה אנו באים?

הפרק הראשון של הסדרה מוקדש לנושא האסטרטגיה מול הטקטיקה: האם ההצלחה הטקטית של השב"כ יכולה בכלל להתקיים במציאות שבה אין לישראל אסטרטגיה מדינית, זולת משיכת-זמן. נדמה כי מועד שידורה של הסדרה הוא לא רק מדויק מבחינה קלנדרית, אלא גם מבחינת רוח הזמן. בעת שהדיון המתחדש ב"רעיון שתי המדינות", משהו שעד לאחרונה גרם לישראלים לפיהוק קל, הולך ותופס תאוצה.

שאלות כבדות משקל בנוגע לעתיד, כך מתברר, אינן רלוונטיות רק בעתות מצוקה כמו אינתיפאדה מלווה בגל פיגועים. מה מידת הרלוונטיות של הסרט/סדרה הזה לשיח המתחדש? גם מי שחושב ש "שומרי הסף" אינו מציג את התמונה המלאה, לא יכחיש שהיא רלוונטית מאוד.