יוסף שפירא: "להרחיב את חובת הדיווח לרשות המסים"

מבקר המדינה בכנס לשכת רו"ח: "לא ניתן לצמצם את העוני והפערים ללא טיפול והקצאת משאבים לרווחה" ■ "צריך להגדיל את העוגה, אך לא ע"י העלאת מסים"

הבוקר (ב') השתתף מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בפאנל הפתיחה של כנס לשכת רואי החשבון באילת, שכותרתו "מדיניות ותוכנית העבודה של רשות המסים, תרומת הביקורת למשק ולכלכלה". שפירא פתח את דבריו בשנינה ואמר: "הכותרת שלנו היום היא 'השוויון בנטל', אבל אם לוקחים את ה-ל' ושמים אותה בהתחלה יוצא לנו 'להשוויון בנט. תחשבו על זה".

שפירא ציין כי "השוויון בנטל זה שם מאוד פופולרי ואקטואלי, ומדברים עליו הרבה, אבל הוא כרוך גם בשאלת העוני וגודל העוגה שיש לנו במדינה. התבשרנו לפני כמה ימים בדוח של ה-OECD כי מצב העוני בישראל הוא החמור והגבוה ביותר במדינות ה-OECD. ישראל היא בין 5 המדינות בעלות אי-השוויון הגדול ביותר, ודורגה במקום החמישי מבין 34 מדינות במידת אי-השוויון.

"הסיבה העיקרית לכך שהעוני גבוה הוא הרמה הנמוכה של הרווחה, הבריאות והחינוך. לא ניתן לצמצם את העוני והפערים ללא טיפול והקצאת משאבים ל-3 הגורמים האלה, ובעיקר לרווחה".

שפירא הוסיף כי הדרך לדאוג לרווחה לא חייבת לעבור דרך העלאת מס. "צריך להגדיל את העוגה. איך? הרי כשמעלים את המע"מ באחוז אחד, קמה צעקה גדולה. יש השתלשלות במשק שמובילה להתייקרות מוצרים. בכל זאת צריך להגדיל את העוגה, אין מנוס, אך לא חייבים להגדיל אותה על-ידי העלאת מסים - אלא להיפך. האפשרות הצודקת ביותר, לטעמי, היא הרחבת חובת הדיווח הכללי".

לדברי שפירא, "ישנם 3 גורמים שיכולים לשפר את מערכת גביית המס בישראל, והם מימוש חובת הדיווח והחמרת האכיפה, חיזור אימון בין רשויות המס והציבור והכרה מלאה או חלקית בהוצאות מסוימות, ואז יש כל מיני נוסחאות שיכולות להביא כסף למדינה".

שפירא ציין כי פקודת מס הכנסה קובעת כי כל אדם מעל גיל 18 צריך לדווח לרשות המסים על הכנסותיו, ואולם הבהיר כי התקנות צמצו באופן ניכר את החייבים להגיש דוח. כיום חייבים בדיווח לרשות כ-600 אלף עוסקים המשתכרים מעל 600 אלף שקל בשנה.

"צמצום מספר הפטורים מחובת דיווח כללית תכניס למעגל את כלל אזרחי המדינה, כולל שכירים שעד כה המעסיק הוא שדיווח על הכנסותיהם", אמר שפירא והוסיף: "ברגע שתהיה חובת דיווח כללית, לא יהיו יותר תירוצים לנישומים שיטענו כי לא ידעו שהם חייבים לדווח".

עוד אמר המבקר כי משמעות החלת חובת הדיווח מגיל 21 היא עוד כ-2.5 מיליון דוחות בשנה.

לדבריו, "צריך עכשיו להשקיע קצת כסף בחיוב האנשים בחובת דיווח כללית, ואת הפירות נקבל בהמשך הדרך. היום המדווחים מרגישים מנוצלים ומתוסכלים ומרגישים שהם היחידים שנושאים בנטל, ואולי חלק מהם מעלימים מסים מפני שתחושת התסכול גוברת, אך חובת דיווח כללי תחזק את האמון שלהם ברשות המסים".

שפירא הוסיף בהומור המאפיין אותו: "ראיתי איזה טיזר בעקבות עליית המס של מישהו באיזה אתר שכתב: 'כשאתם מעלים מס, אני מעלים מס'. אז זה טיזר שמלמד שצריך להעלות את אמון הציבור ולא את המס".

בהמשך קרא שפירא למנהל רשות המסים, משה אשר, לחזור על מבצעי הגילוי מרצון על מנת להביא כסף למדינה. "צריך להציע לכל מי שיש לו חשבון ממקורות לא לא כל-כך ברורים שיעשה גילוי מרצון, והכסף יגיע למדינת ישראל", אמר.