"פירעון IDB פתוח תלוי ביכולת למכור מחצית מכלל ביטוח"

כך עפ"י פרופ' אמיר ברנע, המלווה את המומחה מטעם ביהמ"ש אייל גבאי ■ טוענים כי לאי.די.בי פתוח יש ‏NAV‏ חיובי של בין 700 מיליון שקל ל-944 מיליון שקל

‎‎פחות מ-24 שעות לפני הדיון אצל השופט המחוזי איתן אורנשטיין, שעשוי להתברר כקריטי לגבי עתיד השליטה בקבוצת אי.די.בי, הצדדים למאבק ממשיכים לשפר עמדות‏ לקראת ההכרעה.

בהנהלת אי.די.בי פינו אתמול את הבמה לטובת "האביר הלבן" של נוחי דנקנר, המשקיע אדוארדו אלשטיין, שפיזר הצהרות שנועדו להרגיע את המפקפקים ביכולתו וברצינות כוונותיו.

בצד שמנגד, ממשיכות נציגויות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות (הנמצאת בחדלות פירעון) והחברה הבת אי.די.בי פתוח (בעלת הערת "עסק חי" בדוחות) להביע חוסר אמון ביכולתם של דנקנר ואלשטיין להגיע להסדר אמיתי ודורשות את העברת הבעלות באי.די.בי לידיהן. דרישה לה דנקנר והבנקים הנושים מתנגדים בתוקף.

בתווך, הועברו היום לבית המשפט חוות-דעת של המומחים והמשקיף שמונו על-ידו לצורך ליווי הסדר החוב בקונצרן. הללו גורסים, בניגוד לעמדת מחזיקי האג"ח, כי אי.די.בי פתוח היא חברה סולבנטית. עם זאת, לנוכח האפשרות כי גם חברה זו תקלע בעוד כשנה לקושי בפירעון התחייבויותיה, ממליץ המשקיף, עו"ד חגי אולמן, לקדם הסדר חוב בהידברות בחברה.

על-פי פרופ' אמיר ברנע, אחד מהמומחים המלווים את אייל גבאי שמונה על-ידי בית המשפט, לאי.די.בי פתוח יש אמנם שווי נכסי נקי (‏‏NAV‏) חיובי של 700-944 מיליון שקל, ובהינתן תרחישי המימוש הנוכחיים בקבוצה, ה-‏NAV‏ עומד לטענתו על כ-550 מיליון שקל. ‏‏ במסמך שעליו חתום המומחה גבאי, העוסק בבחינת יכולת הפירעון של אי.די.בי פתוח לפי בדיקתו של פרופ' ברנע, נכתב כי "לחברה ישנה רמת ודאות גבוהה מאוד לתשלום חובותיה עד לשלהי הרבעון השני ב-2014", אך ללא גיוס הון, נכתב שם, היא תוכל לפרוע את חובותיה לאחר מכן רק אם תמכור לפחות מחצית מהחזקותיה בכלל ביטוח תוך 3-4 חודשים.

על-פי חוות-הדעת, "שאלת יכולת הפירעון של אי.די.בי פתוח תלויה ביכולת לגבש ולהשלים עסקה למכירת מחצית מהחזקותיה בכלל ביטוח. גיבוש העסקה האמורה צריך להתבצע עד תחילת אוקטובר, והשלמתה - תוך 8 חודשים ממועד זה. עיכוב בכל אחד ממרכיבי עסקה זו עלול לגרום לכך שהחברה לא תוכל לפרוע את חובותיה בשלהי הרבעון השני של 2014".

לא רק זאת, אלא שלדעת פרופ' אמיר ברנע - כפי שניתן להסיק מהכתוב בחוות-הדעת שהגיש גבאי לביהמ"ש - הסיכוי לעסקה כה מהירה בכלל ביטוח אינו גבוה ואף נמוך. זאת משום שהמגעים המתקדמים ביותר שאי.די.בי מקיימת כיום בעניין כלל ביטוח הם ראשוניים ביותר, לא מחייבים, וטרם הגיעו לשלב בדיקת הנאותות.

"להגיע להסדר מהיר"

‎‎חוות-הדעת של ברנע מתווספת למספר חוות-דעת שהגישו הצדדים למאבק, והיא מתיישרת עם זו של בייקר טילי מטעם נציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות. יחד עם זאת, היא סותרת את הערכת השווי של טאסק, שניתנה מטעם מחזיקי אג"ח פתוח, וקבעה לחברהNAV ‎‏ שלילי של עד 2.6 מיליארד שקל, שלפיו נטען כי אי.די.בי פתוח חדלת פירעון. ‏‏

‏לקראת הדיון בביהמ"ש פורסם היום גם דוח נוסף של המשקיף מטעם ביהמ"ש, עו"ד חגי אולמן, ובו נאמר כי "לעת הזו ודאי כי אי.די.בי פתוח אינה חדלת פירעון... כל עוד החברה אינה חדלת פירעון, לא ניתן לכפות הסדר על החברה, ודאי שלא על נושיה". יחד עם זאת, כותב אולמן כי "הגם שהחברה כשרת פירעון, הרי שהיא נמצאת במציאות פיננסית לא פשוטה בעליל וכפי שעולה מדוח המומחה, צרכי המזומנים שלה מחייבים נקיטת מהלכים משמעותיים בתקופה הקרובה למימוש החזקותיה בכלל ביטוח". כל זאת כש"ההליך המשפטי הנוכחי וכל המתלווה לו, גורם נזק ממשי וכבד לחברה".

לכן, כותב אולמן, "על מנת שלא נמצא שופכים את התינוק עם המים, הרי שיש להגיע להסדר מהיר, ככל שניתן, בין נושי החברה לבין החברה ובעליה דה-פקטו". לצורך כך, הוא כותב, אין כל מניעה מגיבוש הסדר לתקופת שקט התואמת את צרכי תזרים המזומנים של החברה. ‎

אלשטיין ודנקנר נפגשו עם הנציגות

‎‎כאמור, אתמול נקרא לדגל איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין, והוא נפגש גם עם נציגי התקשורת וגם עם נציגים מטעם מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות. לדברי גורם שנכח בפגישה עם נציגי האג"ח, אלשטיין אמר לנוכחים: "אשמח שנחתום על הסכם מחייב ואני מוכן לשים את הכסף מיידית בנאמנות ולהעביר אותו בכפוף לעמידה באבני בוחן ובכפוף להחלטת ביהמ"ש".

לדברי אותו גורם, אלשטיין הוסיף עוד כי הוא "לא משקיע מאה מיליון דולר כדי להפסיד את אי.די.בי פתוח, ואם צריך הוא יביא עוד כסף להשקעה בחברה". המימון לכך, טען אלשטיין, יגיע ממשקיעים זרים אחרים שיביא עימו. בפגישה זו, בנגוד למפגש עם התקשורת, נכח גם נוחי דנקנר. על רקע זה טענו היום בסביבת אי.די.בי כי חבירת נציגויות האג"ח נגד דנקנר היא מהלך אסור שבו "מוותרים על מאות מיליוני שקלים, כסף אמיתי שיוזרם לחברה מבחוץ".

לדברי יואב ערמוני, מנכ"ל גילעד הוותיקה וחבר בנציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות, "מה שראינו אתמול מאלשטיין ומה ששמענו באמצעות חברים מהנציגות ששוחחו עמו היה הצגת כוונות טובות לפתור את הבעיות, אבל עד כה לא הוצג שום מצג רציני וענייני תחום בזמן ונקוב בסכומים באשר לכוונתו, מעבר להצהרה כללית על שיתוף משקיעים זרים באי.די.בי פתוח.

‏"שמענו ממנו שהוא לא מתכוון להשקיע מכספו הפרטי מעבר ל-75 מיליון דולר האמורים כעת, ואנו לא רואים איך בסכום שכזה פותרים בעיית חוב של כ-8 מיליארד שקל. כמו כן, באשר לסכום שהוא עצמו עשוי להזרים, עוד רב הנסתר על הנגלה בשאלת התנאים: מתי ואיפה יופקדו ומתי ואיך ישוחררו. לסיכום, מדובר בהופעה שנועדה לשרת תמיכה בדנקנר לקראת הדיון מחר בביהמ"ש, ותו לא".

גורם אחר המקורב לנציגות ציין כי הנציגות אולי מאמינה לדבריו וכוונותיו של אלשטיין "אך מחויבת להסכם עם נציגות אי.די.בי פתוח".

על-פי המסתמן עתה, שתי האופציות העומדות על הפרק - קבלת מתווה דנקנר-אלשטיין או חבירה לנציגות אי.די.בי פתוח לצורך השתלטות על הקונצרן - יועמדו להצבעה באסיפת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות.

‎‎אלשטיין פוגש את העיתונות

‎‎בפגישתו של אלשטיין עם נציגי כלי התקשורת אתמול, פגישה שזומנה בבהילות, הוא הביע תמיכה פומבית בדנקנר. "אנו עומדים מאחורי כוונתנו להשקיע 75 מיליון דולר, ישירות באי.די.בי אחזקות, כפי שהתחייבנו", הוא אמר. "אנו האופציה הטובה ביותר לכולם... האינטרס של כולם הוא שדנקנר ימשיך להחזיק באי.די.בי".

אלשטיין גילה כי הוא למעשה מוביל קבוצת משקיעים שתשקיע באי.די.בי, והבהיר כי הוא יהיה שותף שווה לדנקנר והם ינהלו את החברה ביחד. הוא אמר עוד כי "אי.די.בי היא חברה חזקה מאוד מבחינה פיננסית. למדנו את העסק ואנו אוהבים אותו. אנו חושבים שהכלכלה בישראל חזקה ואנו רוצים להזרים את הכסף מיידית. כמובן, זה לא תלוי רק בנו אלא גם בהחלטה של בית המשפט. ככל שהחברה תמשיך להיות באי-ודאות מצבה יורע".

אמש הורידה חברת הדירוג ‏S&P‏ מעלות את דירוג החוב של אי.די.בי פתוח לרמה של ‏ilCC‏‏. דירוג זה משקף "צפי לאירוע כשל פירעון בטווח הקצר בעקבות המשך השחיקה בפרופיל הנזילות והכללת הערת עסק חי". חברת הדירוג ציינה כי "תרחיש הנזילות הבסיסי שלנו ממשיך להצביע על גרעון משמעותי של כ-1.3 מיליארד שקל בין סך המקורות לסך השימושים של החברה ב-2014".