"מי שירכוש את הכספומטים של שב"א יעלה עמלות"

עם המתעניינים ברכישת הפעילות נמנים בנק מרכנתיל ועדי צים, לשעבר מבעלי "כמעט חינם"

האם מכירת הכספומטים המשותפים לבנקים והמוחזקים באמצעות חברת שב"א רק תפגע בסופו של דבר בלקוחות, במקום לשפר את מצבם? מנכ"ל שב"א, גדעון מילויצקי, מעריך כי התשובה חיובית. "מי שיקנה מאיתנו את הכספומטים צפוי להעלות עמלות. העמלה הממוצעת שלנו היא 3.5 שקלים, בעוד המתחרים שלנו גובים 5 שקלים, ואף יותר. כך שהציבור ישלם את המחיר של מכירת הכספומטים", אומר מילויצקי ל"גלובס".

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, הורה בספטמבר אשתקד לחברת שב"א - המחזיקה בכספומטים בשיתוף עם הבנקים - למכור את 285 הכספומטים שלה ברחבי המדינה. גילה לא אהב את העובדה שבנקים מתחרים שותפים בגוף שנותן שירותים לכל השוק. ואולם בה בשעה שהממונה התכוון לכך שמצבו של הלקוח ישתפר בעקבות המכירה, מילויצקי מעריך שההיפך הוא שיקרה.

שב"א הייתה אמורה לסיים את תהליך המכירה בסוף החודש שעבר, אבל קיבלה ארכה. את ההצעות ניתן להגיש בשבועיים הקרובים, ותהליך המכירה צפוי להסתיים עד 20 ביולי. בעבר העריכו גורמים שהתעניינו בחברה, כי המחיר בעסקה יעמוד על 25-40 מיליון שקל, ואולם מילויצקי מעריך כי המחיר יהיה גבוה יותר, ועשוי להגיע אף ל-100 מיליון שקל. מילויצקי נשען בדבריו על הערכת שווי לפעילות הכספומטים שביצעה חברת טאסק. מדוחות החברה עולה כי פעילות הכספומטים הניבה ב-2012 הכנסות של 31 מיליון שקל, ורווח של 4.4 מיליון שקל בלבד.

- מדוע לדעתך, עם נתונים כאלה החברה שווה 100 מיליון שקל?

מילויצקי: "מי שירכוש את החברה יוכל לבצע צעדים שיכולים להגדיל את ההכנסות בכ-80%. ראשית, הוא יוכל להעלות מחירים לפי הממוצע בשוק. כמו כן, הוא יוכל לגבות עמלות מהבנקים בגין מתן השירות ללקוחותיהם. כיום שב"א אינה גובה עמלות כאלה מהבנקים. נוסף על כך, בכ-40 כספומטים לא נגבות כיום עמלות. מדובר בכספומטים הנמצאים במקומות כגון בתי חולים, בסיסי צה"ל ומכללות, וניתן להעביר חלק מהם לאזורים רווחיים".

בחודש שעבר פורסם ב"גלובס" כי שני המתעניינים המרכזיים ברכישת הכספומטים הם בנק ירושלים ובנק מזרחי טפחות. לדברי מילויצקי, עד כה 11 גופים רכשו את טופסי המכרז ונכנסו לחדר המידע.

לפי הערכות, עוד במתעניינים ניתן למצוא את מרכנתיל השייך לדיסקונט. נזכיר כי דיסקונט שוקי הון הוא הבנק להשקעות שמנהל את המכרז.

ישנם גם גופים פרטיים המתעניינים ברכישת הכספומטים, בהם חברת צים פיננסים שבשליטת עדי צים, לשעבר מבעלי רשת "כמעט חינם". צים הקים את חברת הפיננסים, העוסקת בין היתר באשראי ובעסקאות מט"ח, ובוחן את התרחבותו בתחום. את צים פיננסים מייצג בעסקה בית ההשקעות ינאי, פלג ושות'.

ישנם גופים פרטיים נוספים המתעניינים ברכישה, ואולם נציין כי לבנק יש יתרון על פני חברה פרטית ברכישה הכספומטים.

הסיבה לכך היא שבכדי להפעיל את הכספומטים נדרש הון גבוה, ומלאי רב של מזומנים בכספומטים השונים. בתנאים האלה, חברה פרטית (בניגוד לבנק), תזדקק לקו אשראי מאחד הבנקים. זאת, בה בעת שהבנקים יכולים לעמוד בדרישות ולהעמיד את המזומנים ממקורותיהם.

כספומט
 כספומט