3 האפשרויות העומדות בפני דרגי לקראת החלטת הריבית

הבנק המרכזי האירופי צפוי להכריז היום על הריבית שלו לחודש יוני ■ ברשת CNBC העלו 3 אפשרויות שעומדות בפני נשיא הבנק מריו דרגי לקראת ההחלטה

הבנק המרכזי האירופי צפוי לפרסם היום את החלטת הריבית שלו לחודש יוני שעומדת כעת על 0.5% - שפל היסטורי מבחינת גוש האירו - וכ-45 דקות לאחר מכן יקיים נשיא הבנק מריו דרגי את מסיבת העיתונאים החודשית שלו. לקראת החלטת הריבית, הציגו ברשת CNBC את 3 האפשרויות העומדות בפני דרגי.

האפשרות הראשונה הינה הפחתה נוספת של הריבית. כזכור, בחודש עבר הוריד הבנק את הריבית בפעם הראשונה מזה 10 חודשים ב-0.25 נקודות האחוז ונקבעה על 0.5%. למרות שרוב האנליסטים מעריכים שדרגי לא יוריד עוד פעם את הריבית באירופה בגלל השיפור שנרשם בחודש האחרון בסנטמנט הצרכנים ובנתוני התפוקה התעשייתית והאינפלציה, הכלכלנים של בנק ההשקעות מורגן סטנלי דווקא טוענים שמדובר באפשרות ריאלית למדי.

האפשרות השנייה הינה שהבנק יותיר את הריבית באירופה על כנה אך יוריד את הריבית על הפקדונות הבנקאיים - ריבית שהבנק המרכזי משלם לבנקים שמפקידים אצלו כספים. בחודש שעבר, ירד האירו מול הדולר בצורה חדה יחסית וזאת בעקבות הדברים שאמר דרגי במהלך מסיבת העיתונאים לפיה הבנקים באירופה מוכנים לריבית שלילית על ההפקדות - כלומר, הבנקים ייצטרכו לשלם לבנק המרכזי על מנת להפקיד אצלו את הכפסים.

"הדיון סביב היתרונות והחסרונות של הפחתת הריבית על הפקדונות במועצת הבנק המרכזי צפויים להתאזן", נכתב בסקירה של כלכלני מורגן סטנלי. "ריבית אפסית או אפילו שלילית תאפשר לבנק המרכזי למנף את המדיניות הנוכחית שלו, ובכך להימנע מקרע גדול יותר במועצת המנהלים של הבנק בנוגע לשאלת ההקלה הכמותית, ולתכנן אסטרטגיית יציאת מהמדיניות המוניטארית המקלה שלו".

בבנק ההשקעות מעריכים כי בשל מגבלות כלכליות ושיקולים פוליטיים, הבנק יימנע מהחלת ריבית שלילית גורפת וכי הורדה של הריבית הינה אפשרות ריאלית ביותר במחצית השנייה של השנה. בנוסף, האירו צפוי להגיב בתנודתיות אם דרגי יזכיר שוב את הנושא של ריבית שלילית במהלך מסיבת העיתונאים שלו בצהריים.

אפשרות שלישית שעומד בפני דרגי הינה הכרזה על תוכנית להזרמת כספים עבור עסקים קטנים ובינוניים באירופה באמצעות הבנקים. ב-CNBC מציינים כי מדובר באפשרות ריאלית בהיעדר תוכנית תמריצים הדומה לתוכנית התמריצים של הפד בארצות הברית. דרגי התנגד בעבר להנהיג באירופה תוכנית הדומה לתוכנית רכישות האג"ח של הפד בטענה כי יש מספר הבדלים בין אירופה לארצות הברית שמונעים יישום תוכנית דומה.