"בישראל אין עיתונות סאטירית - ואנחנו המדינה שהכי זקוקה לזה"

במרכז הפסטיבל הבינלאומי לאנימציה, קומיקס וקריקטורה בערד מוצגת תערוכת קריקטורות תחת השם "דעיכתה של העיתונות המודפסת" ■ מישל קישקה, אוצר התערוכה: "בעלי העיתונים לא מעודדים היום פרסום קריקטורות חריפות ובוטות"

"דעיכתה של העיתונות המודפסת" הוא שמה של תערוכה מסקרנת במיוחד העומדת במרכזו של פסטיבל "אנימיקס ערד", פסטיבל בינלאומי לסרטי אנימציה, קומיקס וקריקטורה, המתקיים מדי שנה בעיר הדרומית ערד.

שם התערוכה הנו נושא העיקרי של הפסטיבל השנה, ובתערוכה יציגו למעלה מ-30 אמנים את פרשנותם לבעיות הקשות שעמן מתמודדת כיום העיתונות המודפסת. התערוכה החלה אתמול (ד') בערב, והיא תימשך עד למוצאי שבת הקרוב.

אוצר התערוכה הוא המאייר והקריקטוריסט הוותיק מישל קישקה, ובראיון ל"גלובס" הוא מבכה את מצב העיתונות הכתובה, אך ממאן להספידה.

לדבריו, "בימי הטלוויזיה הראשונים בארה"ב יצאו מומחים בקריאות 'גוועלד', שהיא תהרוג את הקולנוע. היום ברור לכול שבלי הקולנוע, הטלוויזיה מתה".

- האם אנחנו, הכתבים, ואתם, הקריקטוריסטים והמאיירים, למעשה באותה ספינה שוקעת? האם גם הקריקטוריסטים והמאיירים נפגעים, הן בהיקף העבודה והן בשכר העבודה, בעקבות דעיכתה של העיתונות הכתובה?

"אין ספק שהקריקטוריסטים המשתתפים במלאכת עשיית העיתון נמצאים יחד עם כולם על סיפונה של הספינה השוקעת. כך זה נראה על פניו.

"אך בלי קשר למגמה זו, הגורם המשפיע כיום באופן ישיר על חייה של הקריטורה הוא הפוליטיקלי קורקטנס, הגורם לבעלי עיתונים לא לעודד, בלשון המעטה, פרסום של קריקטורות חריפות ובוטות, כמו שהיה נהוג בשנות ה-70-80".

- האם ההומור, הכה נחוץ להצלחתה של קריקטורה, נפגע או עשוי להפוך מריר? שהרי הפגיעה אינה דווקא נחלתם הבלעדית של גורמים חיצוניים - כפי שהשתקף היטב בקריקטורה שלך.

"למדינות השונות יש מסורת שונה בשדה הקריקטורה. המסורת הבריטית, למשל, שונה לחלוטין מהאמריקאית. הבריטים תמיד הצטיינו בחריפות ובבוטות קיצונית. בעולם הערבי העיתונים מלאים בקריקטורות, לפעמים חריפות מאוד. לצרפת ולטורקיה יש עיתונות סאטירית, ולרוב המדינות האחרות אין. לנו, למשל, אין עיתונות סאטירית, ואנחנו המדינה שהכי זקוקה לזה".

- אז הקריקטוריסטים והמאיירים מוצאים את מפלטם ברשת?

"קריקטוריסטים רבים עוברים לקריקטורות באנימציה, בעיקר בעיתונים חזקים שמסוגלים לממן את העבודה הזו. אחרים מפרסמים באתרים רשמיים, או בבלוג או ישר בפייסבוק או באינסטגרם. אך שאלת התגמול והזכויות רחוקה מלהיות פתורה.

"אגב, רוב הקריקטוריסטים שאני מכיר, אם כי לא כולם, עובדים באיור, קומיקס, עיצוב, הוראה וכו' במקביל לעיסוקם בקריקטורה, וזאת על מנת להתפרנס. כך שאם יש לאדם ממוצע היום 3 קריירות, יש לקריקטוריסט מצוי לפחות 4 קריירות מקבילות".