קרנית פלוג: "גיל הפרישה יעלה שוב - לא יהיה מכך מנוס"

המשנה לנגיד בנק ישראל הרצתה בסימפוזיון הכלכלי של חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל-אביב, וסקרה את המגמות והאתגרים העומדים בפני המשק הישראלי

"הביצועים המקרו-כלכליים של המשק הישראלי הם טובים יחסית, המשק גילה חוסן ראוי לציון בסביבה עולמית מאתגרת, השוררת מאז המשבר הפיננסי העולמי. עם זאת, מדינת ישראל ניצבת בפני אתגרים משמעותיים מבחינת פוטנציאל הצמיחה וההתפתחויות החברתיות, בטווח הבינוני והארוך".

כך אמרה היום (ה') המשנה לנגיד בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג. פלוג הרצתה בסימפוזיון הכלכלי של חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל אביב, וסקרה את המגמות והאתגרים העומדים בפני המשק הישראלי.

ד"ר פלוג הסבירה כי "אתגרים אלו קשורים בחלקם להתפתחויות הדמוגרפיות - הזדקנות האוכלוסייה, והעלייה הצפויה על פני הזמן במשקלם באוכלוסייה של המגזרים החרדים והערבים, אשר מתאפיינים בשעורי תעסוקה נמוכים.

עוד אמרה פלוג כי להתפתחויות הללו צפויות השלכות מרחיקות לכת על שיעורי התעסוקה, פריון העבודה והתפתחות הפערים החברתיים. פלוג אמרה כי "המגמות הללו, בשילוב עם פריון עבודה נמוך שעולה בקצב מתון מאוד בשנים האחרונות, סביבה עסקית לא ידידותית במיוחד, תוצאות נמוכות יחסית של התלמידים הישראלים במבחנים הבינלאומיים, ומצב תקציבי מאתגר, מציבים אתגרי מדיניות משמעותיים בפני המערכת הפוליטית, שנוטה מטבעה להתמקד באופקי זמן קצרים יחסית".

לדברי המשנה לנגיד, "המגמות והאתגרים העומדים בפני המשק הישראלי מכוונים לסדרי העדיפויות באסטרטגיית המדיניות הנדרשת לישראל: חשוב לנקוט בצעדי מדיניות שיגבירו את השילוב בתעסוקה של האוכלוסיות הערבית והחרדית. לא יהיה מנוס מהעלאת גיל הפרישה גם בהמשך, בהתאם לעלייה בתוחלת החיים".

"נדרשים צעדי מדיניות שיתרמו לשיפור רמת החינוך הרלוונטי לשוק העבודה בכל חלקי החברה. כמו כן, יש לחתור להעלאת פריון העבודה - לצורך כך נדרשים השקעה בתשתיות שתבוצע על פי קריטריונים של תשואה להעלאת הפריון, הגברת התחרותיות, שיפור הסביבה העסקית, תימרוץ השקעה במחקר ופיתוח במנועי צמיחה פוטנציאלית, הכוללים את התעשיות עתירות העבודה, ושיפור היעילות והתכנון ארוך הטווח בשירותים הציבוריים. אימוץ אסטרטגיה צופה פני עתיד תסייע למימוש הפוטנציאל לצמיחה מכלילה, אשר תתרום לשיפור רמת החיים בכל חלקי החברה הישראלית", סיכמה.