שלא יעבדו עליכם

אל תתפלאו אם נתונים כלכליים "יבושלו" כדי שייראו פחות טובים

בעולם בו אנו חיים, דהיינו עולם שוק ההון הגלובלי, מתרוצצים המון זרמים מנוגדים, וביניהם גם זרמים המתבססים על קונספירציות, והטעיה. עד עתה נמנעתי מלהזכיר את התופעות האלו בצורה בולטת או קובעת מדי. הפעם, אני דווקא רוצה לפתוח את הסקירה באחת מן המעניינות שבהן נתקלתי לאחרונה. יתרונה העיקרי שהיא תתבצע בעתיד הקרוב, ושאנו נראה את אמיתותה, או הפרכתה בצורה די מהירה.

תחילה, נציג את הפרמטרים עליה היא מבוססת:

• אין ספק, שהייתה עד לא מזמן הצלחה גדולה מצד הנגידים בלהביא את ציבור המשקיעים המוסדיים להשלמה עם כניסה לשוק המניות, כמקום הנזיל שנותר לקבלת תשואה סבירה (מעל ה-0!).

• על אותם קובעי המדיניות, לדאוג עכשיו שהצלחה זו לא תגרום לאסון גדול בשוק האג"ח, בדמות עלייה לא מבוקרת של התשואות בו.

• חזינו בהופעתו של פרדוקס זה ("הסכנה שבהצלחה") ביפן: שם החלה, פעם ראשונה, דאגה אמיתית בדבר יכולתם של הממשלה, והבנק המרכזי, לקיים את מה שהם קבעו כנתיב הכלכלי של המדינה. כתוצאה מכך, ראינו די מהר עוצמה מחודשת ליין, התקרבות התשואה של האג"ח ל-10 שנים לסביבות ה-1%, וקריסה של שוק המניות המקומי.

השאלות העומדות כמסקנה מכול האמור:

האם ארה"ב הולכת להיות דוגמא נוספת לאותו פרדוקס? האם נראה גם בה את אותן תופעות לוואי? יום שישי האחרון היה ממש מעניין בהקשר לכך: דו"ח תעסוקה "ממש מושלם" (לא טוב מדי מכדי למתן את קצב ה-QE, ולא רע מדי לתפיסת ה-Recovery), הביא לעלייה בו זמנית בתשואות, ובמניות.

ועכשיו למהות הקונספירציה:

כאמצעי להרגעה של הציבור הפחות מתוחכם, המתחיל להשתכנע גם הוא בהגיון המעבר המתואר לעיל, "יבושלו" נתונים כלכליים שייראו כפחות טובים, או לפחות ככאלו ש"ימנעו" מן הפד לבצע את מה שהוא התחיל לרמוז עליו, דהיינו את ההקטנה ההדרגתית בהרחבה הכמותית.

מדובר במעין "תתפסו אותי" כלכלי, שינבע מן ה"נתונים" החדשים בייצור (כבר ראינו כאלה ב-ISM, ובנתונים האזוריים), בצריכה, ובמיוחד בתעסוקה. אני מזמין את הסקרנים מביניכם לעקוב אחרי אותם נתונים, בחודשים הקרובים, ולראות כמוני, אם מה שניבאה הקונספירציה, אכן יקרה.

תשובה מיידית ניתן לתת לשאלה: האם המצב הטכני הנוכחי מונע מהלך מקרו מכוון מעניין כזה? האם אותו מצב טכני תומך, או מתנגד, לתקופה של ירידות-דשדוש, וזאת, כאמור, על מנת להרגיע קצת את ההתלהבות במניות? לפניכם הגרף השבועי (קווי), של מדד המניות האמריקאי העיקרי מדד S&P500:

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

• המדד הגיע, והגיב, לקו הגבול העליון של התעלה העולה, אשר תחמה את המחיר מאז 2010.

• הוא עשה זאת על ידי מניפה בעלת שלושה קווי מגמה (1, 2 ירוקים הם נקודות התלישה של המניפה).

• המומנטום של החלק האחרון בתנועה (מאז נובמבר 2012 שהיווה את תחילת "ראלי סוף השנה") היה החזק מבין כל התנועות המגמתיות העולות עד כה (חלון ה-MACD).

• יש לשים לב שכניסת הכסף הגיעה לשיאה בתחילת פברואר, ושעד עכשיו אנו רואים דווקא ירידה בה, על פי אינדיקאטור ה-CMF. שימו לב למה שקרה אחרי כל שיא דומה בעבר (קווים אנכיים צהובים).

ומה לגבי ה"פחד" של המשקיעים, המבוטא בסטיות התקן של ה"אופציות בכסף" (VIX)? לפניכם הגרף השבועי שלו:

משה שלום ויקס
 משה שלום ויקס

• אין כאן בשורה גדולה חוץ מן העובדה שאנו כבר לא ממש בתחתית.

• ההגעה לסביבות ה-12 הייתה מאוד הססנית, כפי שהקופסה הסגולה מראה לנו ב-MACD.

• הפחד האמיתי של המשקיעים יורגש ברצינות, אם וכאשר, הויקס יפרוץ מעל קווי המגמה היורדים (1 ירוק).

ומה לגבי האג"ח הממשלתי עצמו? הנה גרף משלו:

משה שלום אגח
 משה שלום אגח

• שבירת רמת התמיכה המאסיבית סביב 130 הייתה, לדעתי, חשובה מאוד.

• היא למעשה קבעה מגמה רשמית יורדת בנכס, עקב זוג השיאים והשפלים היורדים שנקבעו כאן.

• 127, ו-124, הן הרמות הקרובות מטה, אבל כפי שציינתי לעיל, נכס זה כבר אינו נכס השקעתי, אלא פוליטי, וירידה חריפה מדי בו, יכולה להוות סכנה פיננסית גלובלית.

• העיקר, בעיני קובעי המדיניות, הוא לא לאבד שליטה על תנועתו של נכס אסטרטגי כזה.

לסיכום:

• שוק המניות עשה מהלך עולה מרשים ועוצמתי, במיוחד לאחרונה.

• הפחד עדיין אינו קיים אצל המשקעים הקובעים, וזאת על פי שוק האופציות.

• האג"ח הממשלתי מתחיל לקיים את הרוטציה שעליה דברנו כה רבות: מעבר ממה שנותן 0 תשואה, למה שאמור לתת תשואה גבוהה, וזאת עם גיבוי מדינה, לשווי ההוני של המניות (על ידי תוכניות ה-QE).

• כל אלו מחזקים את ההנחה לדשדוש-יורד, או אף משהו אגרסיבי יותר, בטווח הבינוני לפחות.

תאמרו מיד: האם השיפור במניות, והעלייה בתשואות, משקפים שיפור משמעותי, אמיתי, בכלכלה האמריקאית? ואולי מיכולתו של שוק ההון לחזות אינפלציה מתקרבת המגיעה מן הסיבה הטובה, דהיינו צמיחה?

על מנת לענות על כך, אציג תמיד את אותו גרף, אשר ציינתי בעבר כאחד מן החשובים שבין הגרפים למעקב: גרף קצב תחלופת הכסף (Velocity of Money):

משה שלום תחלופה
 משה שלום תחלופה

וכאן באמת ניתן לומר את האמרה הידועה: טובה תמונה אחת, מאלף מילים.

הרבה הצלחה לכולם.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.