גרוניס: "'יש בנות שנהנות מאונס' - אמירה חמורה ביותר"

נשיא העליון לוועדה לקידום מעמד האישה: "הדברים שאמר השופט בדימוס ניסים ישעיה אינם משקפים כלל ועיקר את עמדתה של הרשות השופטת" ■ שרת המשפטים ציפי לבני: "לא העליתי בדעתי ששופט יכול להוציא מילים כאלה מהפה"

"אמירתו של השופט בדימוס ניסים ישעיה, שלפיה 'יש בנות שנהנות מאונס', היא אמירה חמורה ביותר, ומוטב היה לה שלא תיאמר ושאף לא תעלה על בדל מחשבתו של אדם" - כך, במילים חריפות, הגיב היום (ב') נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, על דבריו של השופט בדימוס ישעיה שנחשפו בשבוע שעבר.

בהודעה מטעמו של גרוניס, שהועברה לוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת לקראת דיון שקיימה היום בנושא, צוין כי "הנשיא גרוניס מבקש לגנות ולהוקיע את דבריו של השופט בדימוס ישעיה. חשוב להבהיר כי עמדות אלה אינן משקפות כלל ועיקר את עמדתה של הרשות השופטת או את עמדתם של השופטים במערכת".

נשיא העליון ביקש להבהיר בהודעתו כי בניגוד למשתמע מהסערה הציבורית שסבבה את פרסום הדברים, מערכת המשפט רגישה וקשובה לענייניהן של קורבנות עבירות מין.

"הגינוי הציבורי שנלווה לדברי השופט ישעיה משקף את התפיסה החברתית הבלתי מתפשרת ביחס לעבירות מין ולצורך בהגנה על קורבנות מין", כתב גרוניס לוועדה. "בתי המשפט בישראל היו שותפים מלאים לגיבושה ולפיתוחה של תפיסה משפטית, חברתית, ערכית ותרבותית זו. המעיינים בפסיקת בתי המשפט במהלך השנים ייווכחו כי בתי המשפט תרמו תרומה משמעותית לעיגון זכותן של נשים על גופן, ולמתן הגנה רחבה לזכותם של נשים וגברים כאחד להתגונן מפני עבירות מין".

"המערכת לא סובלנית"

גרוניס הוסיף כי "ההתייחסות המיוחדת של השופטים לעבירות מין באה לידי ביטוי גם ברמת הענישה ובחומרתה. עמדה זו באה לידי ביטוי גם בהתנהלותה של מערכת בתי המשפט. כרשות ציבורית, המערכת אינה סובלנית לאמירות או למעשים הפוגעים בערכי היסוד של החברה, ועבירות המין ביניהן. כך היה אף בפרשה זו".

גרוניס מציין כי באותו היום שבו התפרסם העניין זוּמן ישעיה לפגישה עם מנהל בתי המשפט, מיכאל שפיצר, ובסיומה הוא הודיע על פרישתו לאלתר מתפקידו כיושב-ראש ועדת הערר לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה.

"חשוב לציין", כתב גרוניס, "כי בכל מקרה בו עולה חשש להתנהגות שאינה הולמת מעמדו של שופט, אנו בוחנים את העניין בקפידה, על-פי נסיבותיו של כל מקרה ומקרה. ככל אדם אחר, גם שופטים ראויים להגנה וזכאים לכך שעניינם ייבחן בזהירות הנדרשת, במיוחד על רקע נורמות ההתנהגות המחמירות המחייבות אותם. ההחלטה המערכתית באשר לדרך הפעולה הרצויה מושפעת מקוד ההתנהגות הייחודי המוחל על שופטים במסגרת כללי האתיקה לשופטים, ואין היא תוצאה של האפקט התקשורתי של פרשה כזו או אחרת".

ביחס לדרישה שעלתה מצד המערכת הפוליטית וארגוני הסיוע לנפגעי תקיפה מינית, לקיים הכשרות לשופטים ביחס לנפגעות תקיפה מינית, ציין גרוניס כי "מערכת בתי המשפט שוקדת כל העת על עריכת ימי עיון והשתלמויות לשופטים במסגרת המכון להשתלמות שופטים. לפני מספר חודשים התקיימה השתלמות שעסקה כולה בטיפול בעבירות מין ובייחודיותן על רקע חוק העונשין שלנו. דומני כי יש במכלול האמצעים הננקטים על-ידינו כדי לשקף את עמדתה הנחרצת של המערכת בנושא של עבירות מין ועבירות דומות, תוך שמירת האינטרס הציבורי והתחשבות מרבית בקורבנות".

"צריך הנחיה מחייבת"

שרת המשפטים ציפי לבני, שהשתתפה בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה, סיפרה כי "כששמעתי על התבטאות השופט ישעיה, הטלפון הראשון שלי היה למנהל בתי המשפט. ביקשתי להעביר את כל השופטים סדנאות על מנת שיבינו לעומק מהי פגיעה מינית.

"השאלה אם יש הבנה עמוקה מה זה אומר מבחינת העדה והענישה. עדיין נשים מרגישות אי-נוחות ואפילו בושה, שלא במקומה, להתלונן. לא הייתי מודעת לחלק מהפעולות שכבר נעשו. אין ספק שנדרש ידע. אצל שופטים לענייני משפחה זה חלק מתנאי המינוי. לא העליתי בדעתי שאנו בעידן שבו שופט יכול להוציא מילים כאלה מהפה. זה מחייב פעילות נחרצת. צריך הנחיה מחייבת".

מנהל בתי המשפט, מיכאל שפיצר, ביקש שאם תובא לידיעת הנוכחים התבטאות חריגה של שופט בנושא זה, שהנושא יובא לידיעת הנהלת בתי המשפט. "אנו מגלים אפס סובלנות להתנהגות חריגה", אמר שפיצר.

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) ציינה כי "לצערי המשפט מפגר מאחור. האונס משתנה כל הזמן, והמערכת חייבת להבין את המציאות. המערכת לא ממהרת להוציא משורותיה שופטים לא ראויים. אין מעקב אחר פסקי דין כדי לגלות מהו הלך-הדעת של שופטות ושופטים. המערכת לא מבינה שזה נושא בו היא צריכה לעשות שינוי דרמטי".

ישעיה התנצל

ישעיה, שפרש מכהונה שיפוטית ב-2009, המשיך לשבת בוועדות ערעורים על מותבים שונים, ובהם ועדות לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה. בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדת הערעורים, בהרכב שבראשו ישעיה עצמו, נדון עניינה של צעירה בת 19, שנאנסה בעת שהייתה בת 13 בידי 4 צעירים פלסטינים תושבי מחנה הפליטים שועפט. משרד הביטחון החליט שלא להכיר באונס כפעולת איבה ולא לשלם תגמולים בגינו, ועל החלטה זו הגישה הצעירה ערעור.

במהלך הדיון אמר ישעיה לנוכחים כי "יש בנות שנהנות מאונס". בהמשך התנצל ישעיה על דבריו, בהודעה שפירסמה דוברת בתי המשפט, אך לבסוף הוא הודיע על פרישה מישיבה במותבים שיפוטיים.