בדיקת "גלובס": מה מציעים הטאבלטים הייעודיים לילדים?

מצד אחד, הם כאן כדי להישאר ■ מצד שני, הבהייה הממכרת במסכי הטאבלטים מטרידה הורים רבים בשל הנזקים המצטברים ■ "גלובס" מחפש את דרך המלך

מהפכת הטאבלטים והסמארטפונים לא פסחה על הילדים שאימצו את המסכים הדיגיטליים כחברם הטוב ביותר. שלל המסכים הקיימים בבית, החל מהסמארטפון ועד הטלוויזיה, יוצר מצב שכמעט בכל רגע נתון הם צופים במסך כלשהו, שאפילו רודף אחריהם כלפטופ לבית הספר. הורים רבים הכריזו מלחמה על הסמארטפונים והטאבלטים, ומנסים למצוא את עמק השווה, שלא יגרום לפיצוץ בין בני המשפחה.

בעוד שסמארטפון הוא מוצר שחלק מההורים לא רוצים לקנות לילדים (גם מכיוון שהם כנראה לא ייפרדו ממנו לעולם), לא מעט מהם מעדיפים לרכוש לילד טאבלט, שיאפשר לו לגלוש באינטרנט, לשחק משחקים וגם לתקשר עם אפליקציות מסרים מיידים או לנהל שיחות וידיאו עם חברים. אולם, כשמדובר בשימוש בטאבלט או במסך דיגיטלי בכלל, יש לשימוש מתמשך לא מעט השלכות - בריאותיות וחברתיות, והורים רבים שואלים את עצמם אם שימוש בטאבלט הוא בהכרח דבר רע, והיכן עובר הגבול.

"בדרך כלל, כדי לקבוע דעה אם משהו טוב או רע, אנחנו צריכים להיעזר במחקרים של 20 או 30 שנה על מנת לייצר איזשהו מעקב או דעות מבוססות", אומרת מיכל דליות, מגישת התכנית "סופר-נני" בקשת בימי שני בערוץ 2. "נושא השימוש המאוד מוגבר במסכים וטאבלטים עדיין לא נחקר במשך מספיק זמן". עם זאת, מצביעה דליות על כלל אצבע: "מעטים הדברים שאפשר להגדירם כ"ממש רעים", בדיוק כמו שדברי מתיקה או טלוויזיה זה לא רע באופן מוחלט. כל דבר שהופך להיות מוגזם, יש לו מחיר והוא לא נכון. פה אני חושבת שכדאי להתערב, להגיד להורה מה המחיר ולשער את ההשלכות לעתיד".

נזק לעיניים

בין ההשלכות הבריאותיות אפשר למנות נזק פוטנציאלי לעיניים. עיניהם של ילדים (וגם של מבוגרים) לא מותאמות לעבודה ממושכת מול מסכים דיגיטליים, ומבט ממושך של שעות מול מחשב גורם למאמץ ולעייפות. ככל שהמסך קטן יותר והמבט של העיניים קרוב יותר, כך המאמץ של העיניים גדול יותר. בעיה נוספת היא הירידה בכמות המצמוצים, שגורמת להתייבשות העין. לכן, לדברי דליות, להורים כדאי כמובן להגביל את זמן השימוש של הילד בטאבלט, במחשב או בטלוויזיה:

"לילדים עד גיל 3, מומלץ זמן שימוש של עד חצי שעה ביום. מגיל 3 עד 6, הילד יכול להשתמש במכשירים עד שעה. מגיל 10 הזמן עולה לשעתיים. את כל זמני השימוש חשוב לפצל לשניים. כמו כן, זה שלילד מותר להגיע לזמן שימוש מסוים, זה לא אומר שכדאי או רצוי שהוא יגיע אליו. המטרה בהגבלת הזמן היא להפחית ככל האפשר את הנזקים לילדים, כמו בעיות בעיניים או בגב".

אין תחליף לזמן איכות

מעבר לנזק הבריאותי, נגרם לא פעם נזק התנהגותי חברתי. לכן יש חשיבות שההורים ילמדו את הילדים לנהל אורח חיים שבו הטאבלטים משתלבים בסדר היום, ולא פחות מכך, ילמדו בעצמם כיצד להתמודד עם זמן המסך הממושך. "הטאבלטים כאן כדי להישאר", מסבירה דליות. "היום, הדרך שמה מבלים ילדים את שעות אחר הצהריים שלהם היא לא כפי שהיה בעבר.

שעות הפנאי מלוות במסכים, כמו הטאבלטים. אנחנו רואים שינויים התנהגותיים ופסיכולוגיים אצל תלמידים. למשל, סטודנטים מתקשים לעשות עבודות משותפות, דבר שפעם הם כן ידעו לעשות". * האם השימוש בטאבלט בא על חשבון פעילויות אחרות של ההורה והילד?

"אם במקום לספר לילד סיפור, ההורה ייתן לילד לקרוא סיפור בטאבלט - יהיה לזה מחיר, הילד יפסיד את תיווך הסיפור. צריך לראות בטאבלט משהו תומך ולא משהו עיקרי". לדברי דליות, הטיפ העיקרי להורה הוא ללמד את הילדים את הטכנולוגיות החדשות, כי זה הולך להיות עולמם. "ההורה צריך לשים לב עד כמה השימוש בטאבלט בא על חשבון הזמן שלו עם הילד. הורים צריכים להבין את החשיבות של הקשר בינם לבין ילדם".

טאבלט ייעודי לילדים: כדאי?

עבור אותם הורים שהכניסו את הטאבלט הביתה עבור הילדים, מתפתחת תעשייה של מכשירים יעודיים. מאחר שמוצר כמו אייפד מיני של אפל, הכולל מסך 7.9 אינץ', נמכר במחיר לא נמוך של כ-1,600 שקל, יש אופציות יותר זולות שפחות יכאבו בכיס במקרה שהילד ישבור אותם.

מדובר בטאבלטים מבוססי אנדרואיד במחיר של כ-500 שקל, שאינם מיוצרים על-ידי חברות מוכרות, ומבטיחים אפליקציות לילדים. "גלובס" בדק שני טאבלטים כאלה, ומצא שהמחיר אמנם נמוך, אך גם האטרקטיביות לילדים לא גבוהה. דגם אחד נמכר כשעליו מותקנות אפליקציות באנגלית לילדים, שאפשר למצוא ולהוריד לבד בחנות של גוגל חינם, ובדגם אחר מותקנים כמה ספרי ילדים פופולריים בעברית. לאור המבחר דל של אפליקציות ושל ספרים, ההורים יכולים למעשה לקנות טאבלט רגיל. בשני הטאבלטים שנבדקו לא הייתה שום הגנה מיוחדת נגד שריטות או נפילות.

Kaya: יש סיפורים לילדים, אין עמידות לשריטות

המותג Kaya מציע טאבלט לילדים בשם Kaya Kids. נתוני החומרה לא גבוהים, מסך בגודל 7 אינץ' באיכות נמוכה אותו מצאנו כרגיש מאוד לשריטות. העיצוב של המכשיר מאוד אפרורי ולפחות ביחידה שלנו היה מודבק בצד האחורי לוגו של חברת בלקברי. לא הצלחנו להבין למה הוא שם, כי מערכת ההפעלה היא אנדרואיד. למכשיר לא היו כפתורי שליטה חיצוניים לסאונד.

מבחינת אפליקציות, בחברה דאגו שהאפליקציות יהיו בעברית ועל זה מגיע להם כל הכבוד. המכשיר כולל בעיקר ספרים כמו דירה להשכיר, בלונים, תירס חם ואצבעונית.

מדובר בספרים שניתן לקרוא לבד או שהטאבלט יקריא אותם, אולם ההבטחה לחוויה אינטראקטיבית שתעשיר את הילד מתממשת רק בחלקה. האינטראקטיביות דלה מאוד ומסתכמת בכמה לחיצות על אובייקטים או דמויות בסיפור, המשמיעים צלילים. מעבר לזה, בהחלט מדובר בצעד יפה. יש גם אפליקציית ציור, גם היא אינה מאוד מגרה ומעניינת אך עדיין חביבה.

מחיר: 500 שקל בטויס אר אס

ChildPad של Arnova: מעוצב אך אטי ובאנגלית

דגם ChildPad של חברת Arnova מגיע במראה צבעוני נעים יותר לעין מטאבלטים במראה שחור אפרורי. הטאבלט עשוי בחלק האחורי מגומי כחול נעים למגע והמסגרת בחלק הקדמי מגיעה בצבע תואם. המסך בגודל 7 אינץ' באיכות נמוכה. לילד אולי איכות הצבעים והתמונה החיוורת פחות תפריע, אולם כדאי לדעת שהמסך סבל לעיתים מבעיות תפעול ומתגובה אטית. הפריע לנו שבחברה לא שילבו כפתורי שליטה פיזיים לעוצמת הסאונד, אלא רק כאלו המופיעים על המסך.

מבחינת אפליקציות ייעודיות לילדים, אפשר למצוא כאן מבחר לא רע, אבל לא עם תוכן בשפה העברית. הראשונה היא חסימת תכנים לא הולמים (רישיון לחצי שנה). מעבר לזה, יש אפליקציות ציור, נגינה על פסנתר, הלבשה של ילדים ופאזלים. המבחר נחמד מאוד, אבל חבל שבחברה שילבו אפליקציות בגרסאות הרזות והחינמיות שלהן, ולא בגרסאות המלאות שעולות כסף.

מחיר: 470 שקל דרך אתר האינטרנט של רשת באג