מכירות הסיגריות צנחו ב-10% עקב העלאת מס הקנייה

מאז ינואר 2012 התייקרו הסיגריות 3 פעמים - והמחיר עלה ב-5.5-6 שקלים לחפיסה ■ לפי סטורנקסט, ב-4 השבועות שלאחר עליית המס האחרונה נרשמה ירידה של כ-10% בהיקף מכירות הסיגריות ■ הנפגעת העיקרית: חברת דובק

הזינוק האחרון במס הקנייה על הסיגריות הביא לצניחה של כ-10% במכירות הריאליות (כמותיות) של הסיגריות בישראל - כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "גלובס". מדובר בצניחה החדה ביותר שידע שוק הסיגריות בשנים האחרונות.

ב-9 במאי עלה מס הקנייה על סיגריות, טבק וסיגרים, עלייה שבאה לידי ביטוי בתוספת של 2.5-3 שקלים לחפיסת סיגריות. לפי נתוני סטורנקסט, ב-4 השבועות שלאחר העלייה במס נרשמה ירידה של כ-10% בהיקף חפיסות הסיגריות שנמכרו בשוק.

בכירים בשוק הסיגריות אומרים כי מדובר בירידה בהיקף העישון, וכי המעבר לטבק בגלגול, מוצר זול יותר, אינו תואם את הירידה החדה במכירות.

אותם בכירים גם מעריכים כי בהמשך השוק יתייצב מעט. "קשה לדעת היכן השוק יתייצב. אני מאמין שהמכירות יעלו, אך הן לא יחזרו לרמה שלהן טרם העלאת המס", אומר אחד מהם.

היקף שוק הסיגריות בישראל עמד בשנת 2012 על 7.1 מיליארד שקל (במחירי צרכן). בשבוע ממוצע נמכרו בישראל 6 מיליון חפיסות סיגריות, מספר שצנח כאמור בעקבות עליית המס.

העלייה האחרונה במס על הסיגריות היא העלייה השלישית בתוך פחות משנה וחצי: המס על הסיגריות עודכן תחילה בינואר 2012 ועלה פעם נוספת ביולי אשתקד, עלייה שהביאה אז לתוספת של כ-3 שקלים במחיר חפיסה. יחד עם עליית המס האחרונה, מדובר בהתייקרות של 5.5-6 שקלים לחפיסת סיגריות בתוך שנה וחצי. כיום מהווים המסים כ-85% ממחירה של חפיסת סיגריות.

גם העלאות המס אשתקד השפיעו על הצריכה, ובשנת 2012 נרשם מפנה עם ירידה של 2.7% במכר הכמותי.

המיסוי על הסיגריות מורכב מחלק קבוע ומחלק יחסי (שיעור מהמחיר). בזמן שעליות המס הקודמות הביאו לעלייה חדה יותר במחיר הסיגריות היקרות, כעת מדובר במגמה הפוכה. המס הקבוע עלה בשיעור חד יותר מהמס היחסי, כך שההשפעה על מותגי הסיגריות הזולים מהותית יותר.

לצד הירידה במכירות, הואץ המעבר לצריכה של מותגי סיגריות זולים יותר, שהחל אשתקד. עם זאת, בכיר בשוק אומר כי מכירות הסיגריות הזולות אינן עולות בקצב שבו יורדות מכירות הסיגריות היקרות.

בישראל פועלות 3 חברות סיגריות: פיליפ מוריס הבינלאומית, השולטת בשוק, גלוברנדס וחברת דובק. נראה כי מכירותיה של חברת דובק נפגעו יותר.

"המוצרים של דובק הפכו ליקרים מבלי שיש להם הערכים של המותגים הבינלאומיים", מסביר בכיר בענף.

סיגריות
 סיגריות