טעות סופר

במקום להיטיב, חוק הספרים יפגע בכולם - בסופרים ובקוראים

חוקים ותקנות נועדו בדרך-כלל לתקן את המקולקל ולהסדיר את הפרוץ. לכן, מספר מדינות באירופה ראו לנכון לפקח על מחירי הספרים, בהנחה שהדבר יעזור לשמר את מעמד הספרות כמוצר תרבותי ערכי. מחירם של ההסדרים הללו היה עליית מחירי הספרים, מה שהפך חלק מההסדרים לשנויים במחלוקת.

בישראל, שוק הספרים לא נמצא תחת הסדרה חוקתית, ואין תקציב ייעודי לקידום הספרות. למרות זאת, למרבה הפלא, מדובר בשוק תוסס ביותר במשק. בשנים האחרונות חל זינוק במספר הכותרים העבריים החדשים הנמכרים בחנויות. מחירי הספרים סבירים ונגישים לכל האוכלוסייה.

בניגוד למוצרים אחרים, ממזון ועד דיור, שהתייקרו בחדות - הספרים דווקא הוזלו. בעידן של עליות מחירים, ענף הספרים הוא אחד היחידים במשק שהעלייה ביוקר המחיה פסחה עליו. כלומר, יש יותר סופרים, שכותבים יותר ספרים, שנמכרים ליותר קוראים, במחירים שווים לכל נפש. מה עוד אפשר לבקש?

למרות הנתונים המעודדים הללו, ועל אף שרשות ההגבלים העסקיים בחנה את הענף וקבעה כי אין מקום להתערבות, שרת התרבות, לימור לבנת, מוצאת לנכון לפעול במרץ להעברת החוק המכונה "חוק הסופרים".

החוק, כפי שיעלה בפני חברי ועדת החינוך של הכנסת במתכונתו הנוכחית, אמור להגדיל את התמלוגים לסופרים ולמנוע הנחות ומבצעים על מכירת כותרים חדשים במשך שנה וחצי מצאתם לאור.

היוזמה להעלאת התמלוגים לסופרים היא מבורכת. בצרפת, לדוגמה, החקיקה להסדרת מחירי הספרים לוותה בהקצאה ציבורית של 20 מיליון יורו בשנה לתמיכה בסופרים ובמו"לים, וקידמה את הענף.

מנגד, גרסתו המעוקרת של החוק הצרפתי, שמוצעת בישראל, אינה כוללת תמיכה ממשלתית בסופרים ובמו"לים. כך שעל רקע האיסור למתן הנחות ומבצעים, מחירי הספרים החדשים יוכפלו וישולשו, והחוק שנועד לקדם את הסופרים והספרות, יהפוך לחוק שיפגע בהם.

אם הספרים יתייקרו, אנשים יקנו פחות ספרים. יתרה מכך, בהיעדר מבצעים המציעים 3-4 ספרים במחיר נמוך, ספק אם הקונים ירצו לתת הזדמנות לספרים חדשים ולסופרים שאינם מכירים.

כך נישאר עם מעט סופרים מוכרים ומצליחים, ובשאר הסופרים - ובעיקר בצעירים המבקשים להוציא לאור ספר ביכורים - יכה החוק מכה אנושה. בנוסף לסופרים תיפגע גם הספרות העברית המגוונת והתוססת.

נכון, הסופרים בישראל זקוקים לדחיפה ולעידוד. במדינות רבות הבינו זאת. אולם בישראל החוק שמתיימר לעשות זאת, במקום להיטיב יפגע בכולם - בסופרים ובקוראים. מחירי הספרים יאמירו, הביקוש לספרים יירד בחדות בהתאם, ולפיכך, כיוון שהשוק יצנח, העלאת התמלוגים לא תסייע.

לכן, טוב יעשו המחוקקים אם ימצאו מנגנון אחר וחדש, שלא יפגע בענף הספרים ובו-בזמן יעלה את התמלוגים לסופרים, שלכך מסכימות ההוצאות לאור. הקמת "קרן לתמיכה בסופרים", כדוגמת הקרן לתמיכה בקולנוע הישראלי, תהיה התחלה טובה.

פגיעה באחד השווקים הכי תוססים ותחרותיים בישראל, שמיטיב גם עם הצרכנים, היא ממש אבסורד.

* הכותב הוא מבעלי "כנרת-זמורה-דביר - מוציאים לאור" ורשת "צומת ספרים".