אפקט הפשרה

האם שאר הדואליות ילכו בעקבות טבע ויחשפו את שכר הבכירים?

די הרבה קורה בשבועות האחרונים במסדרונות טבע, ענקית הפרמצבטיקה הישראלית. פייזר, מתחרתה האמריקאית, תקבל ממנה פיצוי-עתק (אפילו במונחי שתי החברות) של 1.6 מיליארד דולר בגין הפרת פטנט; חברת הדירוג העולמית מודי'ס הורידה את אופק הדירוג של החברה מיציב לשלילי, וכך יצרה בקיע קטן בדירוג האשראי המושלם של החברה הישראלית.

ועכשיו - וכפי שנחשף ב"גלובס" בינואר האחרון - טבע החליטה לשנות את מדיניות הדיווח שלה בכל הקשור לעלויות השכר של מנהליה הבכירים, וזאת לאחר 13 שנה שבמהלכן לא ניתן היה לדעת מהי עלות השכר של כל מנהל בנפרד.

טבע, שנסחרת לפי שווי של 33.8 מיליארד דולר, הודיעה הבוקר (ד') כי "בהתאם למאמציה להנחיל שקיפות מרבית לבעלי המניות שלה", החל מהדוח השנתי של החברה לשנת 2013, שיפורסם באביב 2014, תחשוף החברה את עלויות השכר של מנהליה הבכירים והדירקטורים על בסיס אישי.

במילים קצת יותר פשוטות, החל מהשנה הבאה, כל משקיע ממוצע יידע מהי עלות שכרו של ג'רמי לוין, מנכ"ל החברה; של אייל דשא, סמנכ"ל הכספים ושאר מנהלים בכירים - ככל הנראה 5 בסך-הכול, כפי שמקובל אצל חברות אמריקניות וישראליות כאחד. ממש מיני-מהפכה, תוצרת פתח-תקווה.

טבע, נזכיר, ניצלה לפני 13 שנה את חוק הרישום הכפול של הבורסה בתל-אביב (מיד לאחר כניסתו לתוקף) ועברה למתכונת דיווח אמריקנית, דהיינו הגשת דוחות ומסמכים כפי שנדרש ממנה כחברה זרה שנסחרת בוול סטריט, ולא כפי הנדרש ממנה כחברה ישראלית שנסחרת בשוק ההון המקומי.

כפועל יוצא, פסקה החברה מלפרסם את עלויות השכר של 5 בכיריה (תקנה 21 בדוח התקופתי), ומזה 13 שנה (בגין השנים 2000-2012) לא ניתן לדעת מהן רמות השכר שאליהן הרגילה החברה את בכיריה, ובעיקר את מי שעומד בראשה, המנכ"ל (החל מאלי הורביץ ז"ל, דרך ישראל מקוב וכלה בשלמה ינאי).

מעתה והלאה, כאמור, ניתן יהיה לדעת כיצד נראה תלוש השכר של כל אחד מ-5 בכירי החברה, ואין ספק שנתון זה יעניין כמעט כל משקיע ממוצע.

טבע קיבלה החלטה זו על רקע בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה בנובמבר אשתקד על-ידי הפרופסורים שרון חנס ואהוד קמר, המתמחים בדיני תאגידים. השניים טענו כי "החברה מפרה את חובתה לגלות את תגמול מנהליה הבכירים והדירקטורים שלה בדוחותיה התקופתיים", ודרשו מבית המשפט לחייב את טבע לפרט על בסיס אישי את התגמול ששילמה לבכיריה משנת 2000 (אז פסקה לעשות זאת), ולהמשיך לעשות זאת מעתה והלאה.

כך, החלטה זו של טבע היא למעשה הפשרה שאליה הגיעה בתביעה ייצוגית זו.

החלטת טבע, כפי שנחשף "גלובס" בינואר, היא פרי יוזמה של ג'רמי לוין, המנכ"ל, שהתייחס בכובד-ראש לתביעה. כאחד שרגיל למדיניות חשיפת התגמולים הנהוגה בוול סטריט, ראה לנכון לוין לתת ביטוי פומבי למדיניות השכר של טבע.

עכשיו צריך לחכות ולראות האם חברות דואליות גדולות אחרות, כמו נייס ואלביט מערכות, ילכו בעקבות טבע.