סקר מכון ברוקדייל: הישראלים מרוצים מקופות-החולים

עלייה בביקוש לביטוח בריאות פרטי ■ מכבי שירותי בריאות מובילה בשביעות-הרצון

רמת שביעות-הרצון בקרב מבוטחי מכבי שירותי בריאות היא הגבוהה ביותר מבין מבוטחי קופות-החולים, ועומדת על 95% - כך עולה מסקר שערך מכון ברוקדייל.

על-פי הסקר, גם ביתר הקופות נשמרה רמת שביעות-רצון גבוהה מאוד, אולם הפער לטובת מכבי אינו מבוטל. כך, קופות-החולים מאוחדת ולאומית זוכות לרמת שביעות-רצון של 91%, ואילו שירותי בריאות כללית מסתפקת ברמת שביעות-רצון של 90%.

עלייה בביטוחים המשלימים

עוד על-פי הסקר, נמשכת מגמת ההצטיידות של הציבור הישראלי בפוליסות ביטוח פרטיות - ברוב המוחלט של המקרים בנוסף לביטוחים המשלימים של קופות-החולים. כך, שיעור בעלי הפוליסות הפרטיות עלה מ-35% בשנת 2009 לכדי 42% בשנת 2012. בהתאמה, גם שיעור המבוטחים בביטוח משלים גדל מ-81% ל-83%.

הישראלים, כך עולה מהסקר, מצטיידים ברבדים שונים של פוליסות ביטוח גם כשהם לא מבינים במקרים רבים את התועלת בהם. כך, 25% מבעלי הביטוחים המשלימים העידו כי הם אינם יודעים מדוע הם מחזיקים בביטוח משלים, כאשר 27% מבעלי הפוליסות הפרטיות ענו בצורה דומה.

הסקר מצביע גם על אחת הבעיות המרכזיות שסימנה שרת הבריאות החדשה יעל גרמן: העובדה שפוליסות הביטוח הפרטיות מתמרצות את המבוטחים קודם להשתמש בביטוח המשלים, כך שחברת הביטוח נושאת רק בעלות ההשתתפות העצמית.

כך, 73% מבעלי הביטוח המשלים העידו כי השתמשו בשנתיים האחרונות לפחות בשירות אחד של הביטוח, בעוד ש-79% מבעלי הפוליסות הפרטיות דיווחו כי לא תבעו כלל את הביטוח.

לטענת גרמן, המודל הזה מביא לכך שקופות החולים מתרוששות בזמן שרווחי חברות הביטוח נוסקים.

על-פי הסקר, 12% מהציבור הכללי ו-20% מהחמישון התחתון ויתרו במהלך 2012 על תרופה או טיפול רפואי בגלל העלות הכספית הכרוכה בכך. 10% מהציבור ויתרו על טיפול רפואי בגלל המרחק מהבית למוסד הרפואי, ו-12% ויתרו בגלל זמני המתנה ארוכים מדי.