ארה"ב: הענישה על סרסורי עובדים זרים בישראל - קלה מדי

דוח משרד החוץ האמריקני מציב את ישראל בראש דירוג המדינות שנאבקות בסחר בבני אדם, אך קובע כי התנאים במתקני מעצר לשוהים בלתי חוקים הם תת-תקניים

הדוח השנתי של משרד החוץ האמריקני על סחר בבני אדם ברחבי תבל, שפורסם אמש (ד'), מציב את ישראל במידרג הראשון של מדינות שנאבקות בתופעה, יחד עם רוב המדינות המתועשות בעולם המערבי, אך מותח ביקורת על גזרי דין קלים שמטילים בתי משפט בישראל על סרסורי עובדים זרים ועל תנאים "תת-תקניים" במתקני מעצר לשוהים בלתי חוקיים.

בפרק שמוקדש לישראל נאמר: "ממשלת ישראל מקיימת במלואם את התקנים המינימליים לשירוש סחר בבני אדם. הממשלה נוקטת פעולות נמרצות של אכיפת חוק נגד מבריחי עובדים ונשים שמיועדות לשמש פרוצות... אם כי בתי המשפט לא הטילו עונשי מאסר בפועל, כפי שמתבקש מחומרת העבירות של אנשים שהורשעו בסירסור עובדים זרים".

על-פי הדוח, החוק בישראל מאפשר לבתי המשפט להטיל עונש מאסר של עד 16 שנה על הברחת מבוגר, מאסר של עד 20 שנה על הברחת ילד ומאסר של עד 16 שנה על כליאת אדם לצורך העסקתו בתנאי עבדות.

הדוח מציין כי ישראל הוסיפה לשפר את יכולותיה לזהות קורבנות של הברחת אדם בקרב אוכלוסיות פגיעות, לרבות שוהים בלתי חוקיים שחדרו לארץ מסיני. יחד עם זאת, בגלל מחסור במיטות במעונות ובעובדים סוציאליים מיומנים, מוסיפים חלק מהקורבנות לשהות במתקני מעצר.

ארגוני סעד בלתי ממשלתיים אמרו לעורכי הדוח כי התנאים במתקנים אלה הם "תת-תקניים", וכי לעצירים אין גישה מספקת לשירותי משפטיים וסוציאליים.

זו השנה השנייה ברציפות שישראל נמצאת במדרג העליון של מדינות שנאבקות בסחר בני אדם. בשנם 2007-2011 היא שובצה במידרג השני, וב-2006 - במידרג השני (תחת מעקב).

לשם השוואה, בדוח החדש מדורגות במקום השני (תחת מעקב) אפגניסטן ובורמה. במידרג השני - אינדונזיה, הודו והונגריה (רשימה חלקית).

הדוח ממליץ לישראל להטיל עונשים חמורים יותר על עברייני הברחות אדם; להוסיף ולהגדיל את מספר פקחי העבודה והמתרגמים במגזרי החקלאות, הבניין והטיפול הסיעודי; לדאוג לכך שעובדים אלה יקבלו הכשרה מספקת לזיהוי מקרים של סחר בבני אדם; להדק את אכיפת החוקים שמסדירים העסקת עובדים זרים ולבדוק באיזו מידה מעסיקים וסוכנויות כוח-אדם מקיימים את התקנות הרלוונטיות; להגביר את המאמצים לזיהוי קורבנות של סחר אדם בקרב אוכלוסיות של עובדים זרים, פליטים ומבקשי מקלט שהגיעו ממצרים; ולוודא כי קורבנות של סחר אדם לא ייתבעו על עבירות שנבעו ישירות מהעובדה שהם קורבנות של פשע זה.

לפי הדוח, רוסיה, סין, קוריאה הצפונית, איראן, סוריה, אוזבקיסטן וגיניאה-ביסאו הן העברייניות הגדולות בעולם על חוקים למניעת עבודות כפייה ואילוץ נשים לעסוק בזנות. הן מדורגות במידרג השלישי, הנמוך ביותר. "סין נהפכה לבירה גלובלית של הברחות עובדים ונשים שמיועדות לשמש זונות", נאמר בדוח.

עוד צועין בדוח כי 27 מיליון גברים, נשים וילדים ברחבי תבל מוחזקים בניגוד לרצונם ונאלצים לעבוד בכפייה, אך רק 40 אלף מהם מוגדרים רשמית כקורבנות של עבדות מודרנית, על-פי המסמך.